Светлана Дрљача

 

ПРИМЕНА БОТ МОДЕЛА ФИНАНСИРАЊА КОД ИЗГРАДЊЕ САОБРАЋАЈНЕ ИНФРАСТРУКТУРЕ

 

Циљ овог рада је да представи БОТ модел финансирања као једино економски оправдан, ефикасан, и у светлу светске економске кризе, једино могућ начин финансирања капитално интензивних пројеката, као што је изградња саобраћајне инфраструктуре. У првом делу рада је представљен БОТ модел финансирања, док је у другом направљена паралела са концесијом као његовим основним елементом, и то на примеру изградње аутопута и остале саобраћајне инфраструктуре. У трећем делу рада је дат кратак осврт на фазе БОТ модела, у четвртом на евалуацију профитабилности, а у петом на критичне факторе успеха оваквих пројеката. У последњем делу рада је стављен нагласак на предности БОТ модела у односу на директно задуживање државе кроз примере земаља у региону, да би се на крају представио круцијалан пројекат изградње тунела испод Ламанша применом БОТ модела који иначе никад не би био реализован да један овакав модел финансирања није био примењен. Закључак је да алтернативни извори финансирања капитално интензивних пројеката, као што су буџетска средства или директно задуживање државе, нису добар избор јер је државни апарат неефикасан у погледу организовања пројекта, контроле трошкова и његове експлоатације и у свим наведеним фазама подложан корупцији. Са друге стране, светска економска криза је и развијене земље натерала да се суоче са буџетским дефицитом, чије продубљивање услед додатног задуживања, може да има само негативне последице на макроекономску стабилност једне државе.

Кључне речи: концесија, БОТ модел, саобраћајна инфраструктура, финансијери, пројектно финансирање.