Svetlana Drljača

 

PRIMENA BOT MODELA FINANSIRANJA KOD IZGRADNJE SAOBRAĆAJNE INFRASTRUKTURE

 

Cilj ovog rada je da predstavi BOT model finansiranja kao jedino ekonomski opravdan, efikasan, i u svetlu svetske ekonomske krize, jedino moguć način finansiranja kapitalno intenzivnih projekata, kao što je izgradnja saobraćajne infrastrukture. U prvom delu rada je predstavljen BOT model finansiranja, dok je u drugom napravljena paralela sa koncesijom kao njegovim osnovnim elementom, i to na primeru izgradnje autoputa i ostale saobraćajne infrastrukture. U trećem delu rada je dat kratak osvrt na faze BOT modela, u četvrtom na evaluaciju profitabilnosti, a u petom na kritične faktore uspeha ovakvih projekata. U poslednjem delu rada je stavljen naglasak na prednosti BOT modela u odnosu na direktno zaduživanje države kroz primere zemalja u regionu, da bi se na kraju predstavio krucijalan projekat izgradnje tunela ispod Lamanša primenom BOT modela koji inače nikad ne bi bio realizovan da jedan ovakav model finansiranja nije bio primenjen. Zaključak je da alternativni izvori finansiranja kapitalno intezivnih projekata, kao što su budžetska sredstva ili direktno zaduživanje države, nisu dobar izbor jer je državni aparat neefikasan u pogledu organizovanja projekta, kontrole troškova i njegove eksploatacije i u svim navedenim fazama podložan korupciji. Sa druge strane, svetska ekonomska kriza je i razvijene zemlje naterala da se suoče sa budžetskim deficitom, čije produbljivanje usled dodatnog zaduživanja, može da ima samo negativne posledice na makroekonomsku stabilnost jedne države.

Ključne reči: koncesija, BOT model, saobraćajna infrastruktura, finansijeri, projektno finansiranje.