dr Jasmina Labudović Stanković*

UDK: 336.711(4-672EU)

INSTRUMENTI EVROPSKE CENTRALNE BANKE I KRIZA U EVROZONI**

Nakon kratkog predstavljanja instrumenata monetarne politike Evropske centralne banke, autor pažnju posvećuje, korišćenju programa direktnih monetarnih transakcija (OMT) u kontekstu rešavanja krize u evrozoni. Korišćenje ovog instrumenta Ustavni sud Nemačke je okarakterisao na način da je ECB izašla iz okvira svojih ovlašćenja, tako ne vodeći monetarnu, već ekonomsku politiku EU. S druge strane, autor se bavi i analizom uzroka krize u evrozoni. Autor objašnjava da je jedan od uzroka krize nepostojanje uslova za formiranje monetarne unije i pre njenog stvaranja. Osim toga, erupciji krize doprineli su i drugi faktori, kao što je prezaduženost država, prelivanje kapitala iz siromašnih u bogate države, nesposobnost evra da omogući prilagođavanje asimetričnim šokovima (promene koje jednu zemlju pogađaju drugačije u odnosu na drugu zemlju), ali i oslanjanje na neoliberalnu ekonomiju.

Ključne reči: instrumenti monetarne politike, program direktnih monetarnih transakcija, monetarna politika, Evropska centralna banka, kriza u evrozoni

I UVODNE NAPOMENE

Integracija koja leži u osnovi stvaranja EU, pojam je međunarodne ekonomije.[1] Takvu integraciju trebalo je da „osigura“ i finansijska integracija.[2] Važnu ulogu u tom procesu ima Evropska centralna banka,[3] a fundamentalnu tekovinu integracije predstavlja uvođenje evra.[4] Postojanje ove banke kao jedinstvene centralne banke, sada za 19 zemalja,[5] podrazumeva postojanje monetarne unije[6] (Evropske monetarne unije), što dalje podrazumeva vođenje jedinstvene monetarne politike, jedinstvenu valutu i jedinstvenu deviznu politiku. Ipak, nezavisno od toga što je monetarna unija uspostavljena i što postoji jedinstvena valuta,[7] činjenica je da u EMU ne postoji optimalno valutno područje. Ono bi postojalo ako bi postojali sledeći preduslovi: mobilnost rada i kapitala (mobilnost faktora proizvodnje), fleksibilnost zarada, centralizovani budžet, harmonizovan pravni sistem i približan (ujednačen) stepen privrednog razvoja zemalja članica.[8] U takvim okolnostima nema potrebe da se vrši promena deviznog kursa kako bi se eliminisali asimetrični šokovi u privredama (promene koje jednu zemlju pogađaju drugačije u odnosu na drugu). Bez ispunjenja prethodno navedenih kriterijuma, funkcionisanje EMU je vrlo teško. Zapravo, moglo bi se reći da optimalno valutno područje u EMU ne postoji jer nisu ispunjeni prethodno pomenuti uslovi. Među zemljama članicama prisutne su velike razlike. No, nezavisno od toga, monetarna unija ipak i dalje egzistira i pored svih problema i kriza sa kojima se suočava.[9] To govori o tome da je politička volja za postojanjem EMU vrlo izražena i da je, bar za sada, nadomestila nepostojanje ekonomskih preduslova za to.[10] Zajednička valuta je doprinela rastu nejednakosti i produbila razlike između razvijenih i nerazvijenih zemalja.[11] Tome u prilog govori i činjenica da je kriza u evrozoni podstakla prelivanje, odnosno beg kapitala iz siromašnih i nedovoljno razvijenih država u bogate i razvijene države, što se negativno odražava i na privredu država iz kojih kapital „otiče“.[12] Dugovna kriza[13] koja je potresla evrozonu i dovela u pitanje opstanak evra kao zajedničke valute je zapravo valutna kriza. Ovakva kriza je podstaknuta sistemskim rizikom, tj. činjenicom da sve zemlje evrozone imaju zajedničku valutu – evro, a ne svoje nacionalne valute. Budući da nema domaćeg valutnog tržišta, kriza je usmerena na tržište državnih obveznica monetarne unije.[14] Država koja je članica EMU zbog postojanja jedinstvene valute ne može svoje obveznice, radi finansiranja budžetskog deficita, da emituje u nacionalnoj valuti, već zajedničkoj, tj. evrima. Visoki deficit može da odvrati investitore od kupovine obveznica, odnosno da ih podstakne da prodaju obveznice koje već poseduju, što će, neminovno, prisiliti državu da nova sredstva za finansiranje deficita pronađe po višoj kamatnoj stopi.[15] To može dovesti do krize likvidnosti.

ECB[16] je nastala po uzoru na nemački sistem centralnog bankarstva, nezavisno od toga što je ranije bilo stavova da bude ustrojena prema anglosaksonskom modelu centralnog bankarstva.[17] Osnovna razlika između pomenuta dva modela centralnog bankarstva ogleda se u ciljevima i političkoj (ne)zavisnosti.[18] Osnovni cilj ECB je cenovna stabilnost.[19] Međutim, kod anglosaksonskog modela centralnog bankarstva postoje tri cilja koji imaju podjednaku važnost: stabilnost cena,[20] visoka zaposlenost i finansijska stabilnost. Za ovaj drugi model vezuje se politička zavisnost centralne banke od vlade, dok se za nemački model centralnog bankarstva vezuje politička nezavisnost.[21]

Za kontrolu akata ECB[22] nadležan je Evropski sud pravde. Tužbu ESP može podneti Komisija, Savet ili država članica i to zbog nenadležnosti, povrede bitnih pravila postupka, povrede Ugovora o osnivanju EZ i drugih propisa, zloupotrebe ovlašćenja i sl. Osim toga, Evropski sud pravde odlučuje ne samo o tužbama za poništaj akata ECB, već je Lisabonskim ugovorom dozvoljeno da se protiv ECB podnese i tužba zbog propuštanja zbog uzdržavanja od delovanja.[23]

II INSTRUMENTI MONETARNE POLITIKE EVROSISTEMA[24]

Osnove jedinstvene monetarne politike definisane su Ugovorom o funkcionisanju EU (odeljak 2). Instrumenti monetarne politike EMU i postupak sprovođenja takve politike definisani su Statutom ESCB i ECB, kao i u Smernicama ECB.[25] Za vođenje monetarne politike ECB koristi sledeće instrumente: operacije na otvorenom tržištu, obavezne rezerve i kredite za prekonoćnu likvidnost.[26] Generalno, operacije na otvorenom tržištu predstavljaju jedan od najvažnijih instrumenata koje koriste centralne banke u želji da utiču na količinu novca u opticaju. Kupovinom i prodajom hartija od vrednosti na sekundarnom tržištu kapitala centralna banka, te tako i ECB, može povećavati (kada kupuje hartije od vrednosti), odnosno smanjivati (kada prodaje hartije od vrednosti) količinu novca u opticaju. Na taj način se utiče i na visinu kamatne stope, kao i na likvidnost finansijskog sistema. U okviru operacija na otvorenom tržištu moguće je koristiti sledećih pet instrumenata: operacije refinansiranja, tj. tzv. sporazume o rekupovini, kao najvažnije (reverse transaction), direktnu kupovinu i prodaju hartija od vrednosti (outright transactions), emitovanje certifikata od strane ECB (issuance of ECB debt certificates), devizne svopove (foreign exchange swaps), prikupljanje oročenih depozita (collection of fixed-term deposits). Operacijama na otvorenom tržištu detaljnije je posvećeno treće poglavlje Smernica ECB. Tako, za sprovođenje ovih operacija najvažniji mehanizmi su glavne operacije refinansiranja, dugoročne operacije refinansiranja, operacije finog podešavanja (omogućuju brzo delovanje usled poremećaja koji mogu nastati na finansijskom tržištu uzrokovanih oscilacijama kamatne stope; za sprovođenje ovih operacija često se koriste devizni svopovi,[27] kao i direktna kupovina i prodaja dužničkih hartija od vrednosti, kao što su certifikati ECB[28]) i strukturne operacije.[29] Strukturne operacije imaju za svrhu da se poboljša strukturna pozicija Evrosistema u odnosu na finansijski sektor. Njihova glavna obeležja su što doprinose likvidnosti (utiču na povećanje likvidnosti – kupovina, ali je mogu i smanjivati – prodaja, zavisno od transakcije koja se preduzme) i nisu standardizovane. Strukturne operacije se sprovode često kroz direktnu kupovinu i prodaju hartija od vrednosti (outright transactions) od strane ESCB. One podrazumevaju prenos vlasništva na hartijama od vrednosti sa prodavca na kupca, bez obaveze otkupa. Izvršavanje ovih transakcija je, po pravilu, u nadležnosti nacionalnih centralnih banaka, s tim što Savet guvernera izuzetno može odlučiti da ove transakcije obavlja ECB.[30]

Krediti za „prekonoćnu“ likvidnost su sledeći važan instrument ECB.[31] Ovaj instrument treba da obezbedi povećanje, odnosno da utiče na smanjenje likvidnosti u kratkom roku. Dakle, u pitanju su kratkoročni (zato se još nazivaju i prekonoćni) krediti. Svaki odobreni kredit banci mora biti vraćen sutradan. Budući da su kratkoročni, ovi krediti su vrlo skupi i koriste se samo u krajnjoj nuždi.[32]

I obavezne rezerve predstavljaju tradicionalni instrument monetarne politike centralnih banaka. To važi i za ECB koja može zahtevati od banaka i drugih kreditnih institucija da drži određeni iznos sredstava na računima kod nacionalnih centralnih banaka u okviru Evrosistema.[33] Cilj obaveznih rezervi je delovanje na kamatnu stopu i na likvidnost, a osnov za njegovu primenu predstavlja čl. 19 Statuta ESCB, Uredba EC 2531/98 i Uredba ECB/2003/9.

I članovi 17-24 Statuta ESCB i ECB sadrže odredbe koje se odnose na monetarnu politiku. U njima se predviđaju kreditne i operacije na otvorenom tržištu, određivanje stope obavezne rezerve, obezbeđenje efikasnog platnog prometa, kao i operacije sa inostranstvom, s tim što treba istaći da Savet guvernera, kao organ ECB, može da dvotrećinskom većinom glasova donese odluku i o primeni drugih instrumenata za vođenje monetarne politike (čl. 20 Statuta ESCB i ECB).

Strategija monetarne politike ECB je pomalo specifična budući da se oslanja na dva indikatora, te stoga govorimo o strategiji zasnovanoj na referentnoj vrednosti monetarnog agregata M3 (tzv. monetarno targetiranje) i strategiji zasnovanoj na projektovanju ciljne stope inflacije (tzv. targetiranje inflacije).[34] Takva specifična strategija ECB dobila je naziv strategija monetarne politike usmerena ka stabilnosti.[35]

Važno je istaći da su moguće dve situacije u vezi sa vođenjem monetarne politike ECB. Prvo, kako bi pronašla adekvatno rešenje za ekonomske probleme u okviru EU, moguće je da ECB promeni monetarnu politiku. U literaturi se to smatra legitimnim, što se ne može okarakterisati kao napuštanje primarnog cilja – stabilnosti cena.[36] Druga situacija će nastati u slučaju kada države članice EMU karakteriše fiskalna nedisciplina i kada ECB, takođe, može promeniti monetarnu politiku. U takvom slučaju bi se moglo govoriti o zloupotrebi moći. Ovo iz razloga što ECB može stopu inflacije da prilagođava promenjenim okolnostima u ekonomiji, ali ne i da to bude razlog da se pomogne državama koje ne poštuju fiskalnu disciplinu.[37] Podsetimo da fiskalna nedisciplina i decentralizovana budžetska politika onemogućavaju da ECB ostvari svoj osnovni cilj (stabilnost cena).

Nezavisno od toga što su pravila o zabrani preuzimanja dugova država članica i zabrani monetarnog finansiranja predviđena članovima 123 i 124 Ugovora o funkcionisanju EU, ona nisu ispoštovana tokom krize u evrozoni. To znači da je narušena fiskalna disciplina.[38] Dodajmo da nisu poštovana ni pravila predviđena Paktom o stabilnosti i rastu. Ne samo da Ugovor o funkcionisanju EU predviđa zabranu preuzimanja dugova država članica i zabranu monetarnog finansiranja, već predviđa zabranu za države članice i organe EU da se po povlašćenim uslovima zadužuju na finansijskom tržištu.

Međutim, važno je pomenuti da Ugovor o funkcionisanju EU predviđa da Savet, na predlog Komisije, može da odobri finansijsku pomoć državama članicama onda kada države zapadnu u probleme zbog okolnosti koje nisu pod njihovom kontrolom, a u skladu sa principom solidarnosti.[39] Osim ove direktne pomoći, postoji mogućnost i za pružanje indirektne pomoći, i to kroz tzv. akciju spašavanja koja podrazumeva kupovinu državnih obveznica (obveznica država koje imaju problem sa finansiranjem deficita i duga, tj. sa visokim udelom budžetskog deficita i javnog duga u BDP) na sekundarnom tržištu kapitala. Drugi način pomenute akcije spašavanja ogleda se u određivanju niske kamatne stope od strane ECB kako bi zaduživanje bilo što jeftinije.[40]

Iz prethodnih redova se može zaključiti da je linija između situacija kada ECB menja svoju monetarnu politiku, s jedne strane zbog ekonomskih problema u uniji, a sa druge strane zbog fiskalne nediscipline država, vrlo tanka, što otvara prostor za različita tumačenja u zavisnosti od okolnosti konkretnog slučaja. U jednom kontekstu ECB može da prilagođava stopu inflacije promenjenim okolnostima, ali ne tako da pomogne državama koje su fiskalno nedisciplinovane. Međutim, ECB može u okviru akcije spašavanja takvih država, da odredi niske kamatne stope i zaduživanje učini jeftinijim. To može, na neki način, da znači da indirektno pomaže finansiranje zaduženih država i da možda i može da zloupotrebi svoju moć.

III PROGRAM DIREKTNIH MONETARNIH TRANSAKCIJA (OMT) I KRIZA U EVROZONI

ECB je septembra 2012. saopštila javnosti[41] sprovođenje OMT programa koji podrazumeva direktnu kupovinu državnih obveznica na sekundarnom tržištu (Outright transaction). Ovo pravo ECB podrazumeva da ona može neograničeno da kupuje državne obveznice tokom krize. Na ovaj način, ECB je preuzela ulogu „zajmodavca u poslednjoj instanci“, i to ne samo za banke, već i države.[42] Pritom, treba pojasniti da se obveznice kupuju od tržišnih posrednika koji su ih prethodno kupili na primarnom tržištu kapitala. ESCB da kupuje obveznice na berzi, tj. sekundarnom tržištu kapitala. U pitanju su obveznice denominovane u evrima, i to država članica EMU. Ciljevi ovog programa su da se omogući delovanje transmisionog mehanizma,[43] da se očuva jedinstvena monetarna politika i smanje troškovi refinansiranja dugova država.

Dakle, zbog krize u kojoj su se našle naročito prezadužene zemlje evrozone,[44] kao i zbog izgubljenog poverenja u tržište obveznica, ECB je najavila sprovođenje OMT programa.[45] Iako je kamatna stopa za sve države ista (određuje je ECB), kamatna stopa na državne obveznice država članica se ipak razlikovala. Negde je bila veća (kao znak visoke zaduženosti država), a negde manja. Razlozi za to predstavljaju razlike u proceni i stepenu rizika, zatim, visina duga zemalja i sl.[46]

Od trenutka kada je javnost 2012. obaveštena da će ECB kupovati državne obveznice, rasponi u visini kamatnih stopa počeli su da se smanjuju.[47] Takođe, strah i panika su se smanjivali. To je značilo da je ECB garant dugova država članica, što je na neki način ojačalo poziciju ECB. Najava ECB da će aktivirati program direktnih monetarnih transakcija (OMT), bila je dovoljna da se postigne efekat na tržištu obveznica. ECB je pozajmljivala novac bankama koje su po niskim kamatnim stopama kupovale državne obveznice. Kupovina državnih obveznica podiže cenu obveznica.[48] Efekat toga je isti kao da je izvršena dokapitalizacija banaka.

Kako smo prethodno istakli, kamatne stope na obveznice država članica EMU su bile različite i podložne visokim oscilacijama. Razlike u visini kamatne stope nisu posledica samo razlika u makroekonomskim prilikama, već su posledica i razlika u riziko premiji (koja odražava i rizik raspada EMU i ukidanja evra) na potraživane obveznice i razlike između kupovne i prodajne cene.[49] Pre krize ove razlike su bile blizu nule, ali su naglo počele da rastu od 2010.[50] Za prezadužene zemlje najveći problem je što emitovanje obveznica u zajedničkoj valuti znači da nad tom valutom nemaju nikakvu kontrolu. Ukoliko neka prezadužena država ne može da izvrši obaveze po osnovu emitovanih obveznica, to znači da će biti dovedeni u problem poverioci, tj. kupci tih obveznica koji ne mogu namiriti svoja potraživanja. Dakle, razlike u kamatnim stopama na državne obveznice manifestuju i rizik neizvršenja obaveza po osnovu istih. S druge strane, rizik neizvršenja obaveza uslovljen je brojnim faktorima, od kojih je naročito važan odnos državnog duga prema BDP.[51] Međutim, rasponi kod državnih obveznica na nacionalnom tržištu (države van monetarne unije) zavise, osim od rizika neizvršenja, i od rizika promene deviznog kursa, što nije slučaj kod tržišta državnih obveznica u monetarnoj uniji.[52]

Povodom OMT programa bile su upućene mnoge žalbe od strane grupa pojedinaca pre nego što je to uradio Savezni ustavni sud Nemačke. Podnosioci žalbi su isticali da ECB nema ovlašćenje za sprovođenje OMT programa i da je on u suprotnosti sa zabranom monetarnog finansiranja, ali i da takve odredbe krše principe demokratije unete u nemački ustav (Osnovni zakon Nemačke Grundegesetz).[53]

Zbog toga je Ustavni sud Nemačke postavio pitanje Evropskom sudu pravde da li Ugovor o osnivanju EU dozvoljava ESCB da usvoji program kakav je OMT. Ustavni sud je smatrao da je OMT nelegalan i da je ECB izašla iz okvira svojih ovlašćenja koja se odnose na vođenje monetarne politike i da vodi ekonomsku politiku. Postavilo se i pitanje nadležnosti ESCB za sprovođenje ovog programa, kao i da li je program kompatibilan sa zabranom monetarnog finansiranja. Nemački Ustavni sud je bio stava da OMT program vodi monetarnom finansiranju, što je zabranjeno. Povodom toga izneti su mnogi pravni i ekonomski argumenti u obrazlaganju odluka Ustavnog suda. Sudije su se pozivale na teoriju efikasnih tržišta.[54]

Shodno, teoriji efikasnih tržišta,[55] cene na tržištu uvek odražavaju sve raspoložive informacije koje su relevantne za formiranje cena. Takođe, i promene cena odražavaju promene dostupnih informacija i procenu tržišta u skladu sa promenjenim informacijama. Prema ovoj teoriji, sve relevantne informacije koje utiču na formiranje cena dostupne su svim učesnicima na tržištu, po minimalnim troškovima. Dakle, sve informacije o obveznicama, akcijama i sl., utiču na formiranje njihove cene.[56] Kako bi odbranio svoj stav i dokazao da je postojeća situacija odraz stanja na tržištu, nemački Ustavni sud je naveo da je 2012. kreditno tržište reagovalo na dužnike koji su postali nesolventni, a to se odrazilo na cene na finansijskom tržištu (u ovom slučaju cene državnih obveznica).[57] To govori i u prilog tome da su sva finansijska tržišta povezana, a krediti su jedan od ključnih faktora povezanosti finansijskih tržišta jer promene kamatne stope na jednom segmentu tržišta utiču na promene kamatnih stopa na drugom segmentu finansijskih tržišta.[58] Ustavni sud Nemačke je smatrao da ECB nije bio potreban OMT program za ostvarivanje njenog osnovnog cilja – cenovne stabilnosti. Smatrao je da su aktivnosti ESCB značile „arbitrarno mešanje u tržišne aktivnosti i nisu akt monetarne politike, već fiskalne i ekonomske, odnosno to je monetarno finansiranje i zato je protivustavno.“[59] Praktično, ECB je uspela preko OMT programa da kamatne stope u zemljama pogođenim krizom svede na nivo kamatne stope koji ECB želi da održi u evrozoni. Međutim, mora se istaći da ECB, kao i svaka druga centralna banka, mora da interveniše kada tržište više ne funkcioniše, kada postaje neefikasno. Onda ona ima funkciju zajmodavca u poslednjoj instanci. Prema mišljenju Fridmana, Švarca i Bernankea, u takvim situacijama treba da postoji koordinacija monetarne i fiskalne politike, kako bi se umirilo tržište, obezbedio transmisioni mehanizam.[60]

Kako smo prethodno istakli, Ustavni sud Nemačke se u svojim stavovima pozivao na zakonitosti tržišta, tržišnu logiku, teoriju efikasnih tržišta[61] u oceni mera koje je preduzela ECB u vreme finansijske krize. Praktično, u osnovi njegovih stavova je koncepcija neoliberalne ekonomije.[62] Ustavni sud je smatrao da je ECB na nedozvoljen način podstakla tržište (probudila ga) i omogućila monetarno finansiranje. S druge strane, ECB je nezavisna institucija, kao i mnoge druge centralne banke koje su ustrojene po nemačkom modelu centralnog bankarstva. Upravo u vreme krize, kada nastanu tržišne nesavršenosti i kada tržište samo ne može da se vrati u stanje ravnoteže, nezavisnost centralne banke se ogleda i u preduzimanju mera kako bi tržište vratila u stanje ravnoteže. Odgovor ESP bio je da ESCB ima ovlašćenje za sprovođenje takvog programa, što proizilazi pre svega iz Ugovora o funkcionisanju EU (čl. 119, 123(1), 127(1 i 2)), kao i iz Statuta ESCB i ECB (poglavlje IV, čl. 17-24). Program direktnih monetarnih transakcija, tj. direktna kupovina državnih obveznica denominovanih u evrima (tzv. OMT program) ne znači da je ECB prekoračila svoja ovlašćenja u smislu vođenja monetarne politike i nije u suprotnosti sa zabranom monetarnog finansiranja država članica.[63] OMT program je, zapravo, jedan od instrumenata monetarne politike ESCB. Iako Ugovor o funkcionisanju EU zabranjuje finansijsku pomoć ESCB državama članicama, on ne isključuje mogućnost ESCB da kupuje obveznice prethodno izdate od strane države članice. Vrlo je važno naglasiti i to da kupovina obveznica na sekundarnom tržištu kapitala nije isto što i kupovina na primarnom tržištu kapitala. Ipak, ESP primećuje da bi OMT program mogao da izazove efekte kao i direktna kupovina hartija od vrednosti na primarnom tržištu, pod uslovom da su kupci obveznica znali da će te obveznice kasnije kupiti ESCB od strane javnih tela država članica.[64] OMT program ne bi smeo da služi za izigravanje zabrane monetarnog finansiranja, već samo da bude u duhu vođenja zdrave budžetske politike.

Međutim, Ustavni sud Nemačke je smatrao da OMT prouzrokuje inflaciju, odnosno da to čini ECB primenjujući ovakav program, ali i da se tako stvara moralni hazard.[65] Treba istaći da je OMT program samo najavljen, a ne i sproveden u praksi. Dakle, u pitanju su impulsi koje je ECB praktično poslala tržišnim učesnicima da će preduzeti potrebne mere kako bi umirila tržište i smanjila raspone između kamatnih stopa na državne obveznice država članica evrozone.

Zbog iznetih argumenata, Ustavni sud Nemačke je pozvao da se izvrši izmena Ugovora o funkcionisanju EU i da se pojasni kada i u kom obimu ECB može kupovati obveznice država članica, kada je to mera monetarne politike, a kada nije.[66]

IV UMESTO ZAKLjUČKA

Problemi koji nastaju zbog krize u evrozoni navode na razmišljanje šta učiniti kako bi se situacija popravila.[67] Situacija u evrozoni kakva je sada ne znači da je održiva. Ako bi se dalje nastavilo bez ikakvih reformi strukture evrozone, to bi značilo da evro ne može opstati. Stručna javnost ističe da problemi u evrozoni nisu rešeni i da zajedničku valutu, kao i države koje su je prihvatile, očekuju krize i u budućnosti ukoliko se ne preduzmu odgovarajuće mere. Ima više predloga za rešenje problema sa kojima se suočavaju države evrozone. Neki predlozi za rešenje krize i vraćanje izgubljenog poverenja u tržište državnih obveznica, potiču od Dž. Stiglica. Na primer, on analizira više mogućnosti – ukidanje evra, formiranje dva ili više valutnih područja umesto jednog koje postoji danas, izlazak Nemačke iz evrozone (što bi bilo najjeftinije), uvođenje tzv. fleksibilnog evra (koji podrazumeva da se evro zadrži u svim državama, s tim da se evri iz na primer Grčke, kao prezadužene države ne mogu razmenjivati za istu količinu evra iz Nemačke)[68] i sl. U tom smislu, predlaže se i uvođenje sistema zajedničkog osiguranja depozita (obuhvatilo bi sve banke u evrozoni), zajednički nadzor (i zajedničke propise) i proceduru rešavanja dugova (što čini tzv. bankarsku uniju).[69] Dakle, institucionalne reforme evrozone su nužne, što je pitanje koje je važno ne samo za akademski svet, već i za kreatore politike.[70]

De Grauwe i Ji ističu da je rešavanje problema dugova u evrozoni i krize u evrozoni nemoguće bez stvaranja fiskalne unije (koja bi podrazumevala konsolidovanje dugova država članica i centralizovan budžet EU), a zatim i političke unije.[71] Za sada ne postoji volja za tim, a izlazak Velike Britanije iz EU predstavalja dodatni problem na putu rešavanja krize.

Koreni krize su u bankarskom sektoru, javnim finansijama, kao i realnoj ekonomiji.[72] Važan uzrok problema je i što ona počiva na neoliberalnoj ekonomiji i tržišnom fundamentalizmu. To je teza koja podrazumeva da su tržišta sama po sebi stabilna i efikasna.[73] To i ne treba da čudi jer se rad ECB zasniva na principima tržišne ekonomije, slobodnoj konkurenciji i efikasnoj alokaciji resursa.[74] Međutim, kriza je pokazala, kao i mnogo puta do tada, da je neoliberalna ekonomija neodrživa.

 

 

 

Jasmina Labudović Stanković, LLD *

EUROPEAN CENTRAL BANK INSTRUMENTS AND EUROZONE CRISIS

Summary

After a short presentation of the of monetary policy instruments of the European Central Bank, the author speaks about use of outright monetary transactions (OMT program) in the context of resolving the crisis in the Eurozone. Using the OMT program, the Constitutional Court of Germany is characterized in such a way that the ECB go beyond the scope of their powers, and that is not instrument of monetary, but the economic policy of the EU. On the other hand, the author deals with the analysis of the causes of the Eurozone crisis. The author explains that one of the causes of the crisis is the lack of conditions for the formation of a Optimum Currency Area. In addition, the eruption of the crisis have contributed to other factors, such as over-indebtedness of the countries, overflow of capital from poor to rich countries, the inability of the euro to facilitate adjustment to asymmetric shocks (changes that affect a country different from the other country), but also concept of neoliberal economy.

Key words: monetary policy instruments, OMT program, monetary policy, the European Central Bank, Eurozone crisis

 

 


 



* Vanredni profesor Pravnog fakulteta Univerziteta u Kragujevcu, e-mail: jlabudovic@jura.kg.ac.rs

** Rad je rezultat istraživanja na projektu Pravnog fakulteta Univerziteta u Kragujevcu: "Usklađivanje pravnog sistema Srbije sa standardima Evropske Unije", koji se finansira iz sredstava Fakulteta.

[1] O integraciji se može govoriti i u političkom smislu, što bi podrazumevalo ukidanje, odnosno smanjenje suverenosti država. To je vrlo osetljivo pitanje (M. Keim, Finanzmarktintegration in Europa – Implikationen für Stabilität in Sozialen Marktwirtschaften, Stuttgart, 2009, 13).

[2] Preduslov integracije je liberalizacija koja predstavlja otklanjanje pravnih prepreka na domaćem tržištu kapitala kako bi se omogućio dolazak stranih investitora, s jedne strane, ali i kako bi se otvorila vrata međunarodnog tržišta kapitala domaćim investitorima, s druge strane (T. Southall, European Financial Markets – the Effects of European Union membership on Central and Eastern European Equity Markets, Heidelberg, 2008, 16-29).

[3] Njenom nastanku prethodio je Evropski monetarni institut sa sedištem u Frankfurtu.

[4] Odricanje od nacionalne valute i uvođenje zajedničke valute podrazumeva odricanje od veoma važnog instrumenta ekonomske politike, tj. deviznog kursa koji može da posluži za uravnoteženje platnog bilansa. To govori o velikoj rigidnosti u evro zoni, što podrazumeva odricanje od prava da se utiče na promenu cene valute, na količinu novca i definisanje kamatne stope. Zato je pogrešna pretpostavka da eliminisanje deviznog kursa (zbog uvođenja zajedničke valute) znači i eliminisanje rizika da država može da isplati sve što duguje. Takav rizik (državni rizik), ipak ostaje, odnosno povećava se (Dž. Stiglic, Evrokako zajednička valuta ugrožava budućnost Evrope, Novi Sad, 2016, 40).

[5] To su: Austrija, Belgija, Grčka, Estonija, Irska, Italija, Kipar, Litvanija, Letonija, Luksemburg, Malta, Nemačka, Portugalija, Slovačka, Slovenija, Finska, Francuska, Holandija i Španija. Odluku o proširenju EMU donosi Savet EU na predlog Komisije i mišljenja ECB. Uvođenje evra u državama koje se odriču svoje nacionalne valute, a tako i proširenje EMU počiva na Uredbi o uređivanju određenih pitanja koja se odnose na uvođenje evra (Council Regulation (EC) No 1103/97 of 17 June 1997 on certain provisions relating to the introduction of the euro, OJ L 162/1) i Uredbi o uvođenju evra (Council Regulation (EC) No 974/98 of 3 May 1998 on the introduction of euro, OJ L 139). Uredba je menjana svaki put kada bi nova država prihvatila evro.

[6] Monetarna unija je zajednički monetarni sistem više nezavisnih država s jednom valutom koju emituje jedinstvena centralna banka (ili se emituje u njeno ime) i koja predstavlja zakonsko sredstvo plaćanja u državama članicama unije“ (S. Golubović, Evropska monetarna unija – Institucionalni aspekti, Niš, 2007, 17). Međutim, mora se reći da iako je monetarnih unija bilo i pre EMU, nije zabeležena nijedna unija među toliko različitih država (Dž. Stiglic, op. cit., 59).

[7] Od evra je očekivano mnogo, kako na ekonomskom, tako i na političkom planu. Međutim, Stiglic ističe da je uvođenje evra nezapamćeni eksperiment i da su tvorci evra pošli od obične pretpostavke da će evro podstaći ekonomsku integraciju, premda nisu imali utemeljenje za to (Ibid., 70-71).

[8] P. De Grauwe, Ekonomija monetarne unije, Sremski Karlovci, Novi Sad, 2004, 10-14.

[9] Generalno govoreći, kriza evro zone (npr. dužnička kriza u Grčkoj) je posledica nepostojanja optimalne valutne oblasti, kao i centralizovane monetarne i decentralizovane fiskalne politike (J. Labudović Stanković, Finansijska tržišta Evrope – pregled i analiza, Kragujevac, 2012, 85).

[10] Kriza koja prati evrozonu poslednjih godina vodi neodrživom nivou duga država članica. Mehanizmi koji se preduzimaju nisu dovoljni da bi krizu iskorenili, već ona ostaje kao pretnja i ubuduće (P. De Grauwe, Y. Ji, The future of the Eurozone, The Manchester School, September, 2014, 17).

[11] Takođe, Džozef Stiglic je stava da se postojeće stanje ne može održati bez nametanja ogromnih troškova građanima, uz mogućnost da se zajednička valuta može i ukinuti. Istovremeno, smatra da je uvođenje evra nužno zahtevalo i stvaranje institucija čiji bi zadatak bio da omogući funkcionisanje zajedničke valute (Dž. Stiglic, op.cit., 19, 31, 34, 37).

[12] Ibid., 150, 153.

[13] Nazvana je tako jer se smatralo da je kriza u evrozoni izazvana zbog prezaduženosti država, pri čemu nisu uzeti u obzir stvarni razlozi krize – nepostojanje kriterijuma koji definišu optimalnu valutnu oblast, nepostojanje fiskalne unije, političke unije i sl.

[14] M. Arghyrou, A. Kontonikas, The EMU sovereign debt crisis: Fundamentals, expectations and contagion, Cardiff Business School, Cardiff University, Working paper series, 2010, 7.

[15] S. Golubović,  Fiskalna pravila u Evropskoj monetarnoj uniji, Niš, 2012, 34-35.

[16] ECB je stvorena zahvaljujući zemljama članicama EMU koje su se odrekle jednog dela svog monetranog suvereniteta i prenele ga na ECB (T. Marauhn, M. Weiss, The European Central Bank as regulator and as institutional actor, in: Reiner Grote and Thilo Marauhn (ed.), The Regulation of International Financial MarketsPerspectives for Reform, Cambridge, 2006, 211). Monetarna suverenost podrazumeva određivanje i definisanje novčane jedinice, pravo emisije novca, određivanje deviznog kursa, regulisanje platnog prometa i sl. Kapital ECB obrazovan je od udela nacionalnih centralnih banaka svih država članica EU. Prema podacima iz 2015., najveće udele imaju Bundesbanka (Centralna banka Nemačke – 17,9973%), Centralna banka Francuske (14,1792%), Centralna banka Italije (12,3108%). Naravno, bilo je i vrlo značajno učešće Centralne banke Velike Britanije do izlaska iz EU. Učešće u kapitalu ECB zavisi od veličine BDP i broja stanovnika konkretne države. Veličina udela se koriguje na svakih pet godina, kao i sa svakim proširenjem EU. Do sada su udeli u kapitalu ECB menjani 6 puta od osnivanja. Dostupno na:

https://www.ecb.europa.eu/ecb/orga/capital/html/index.en.html.8.11.2016.

[17] Generalno posmatrano, centralna banka je institucija koja za razliku od poslovnih banaka, nema za cilj maksimiziranje profita, već ostvarivanje određenih ciljeva koji su u javnom interesu, kao što je stabilnost cena, likvidnost, sprečavanje bankrotstva i kontrola komercijalnih banaka. Treba naglasiti da se centralna banka obično tretira kao deo državnog aparata. Čak i ako je centralna banka akcionarsko društvo, privatni interesi ne mogu biti iznad javnog interesa. U takvom slučaju, akcionari imaju samo pravo na dividendu (fiksiranu u određenom procentu u odnosu na ukupni kapital centralne banke) , ali ne mogu voditi monetarnu politiku (Đ. Đukić, Centralna banka i finansijski sistem, Čačak, 2001, 8-9).

[18] P. De Grauwe, op.cit.,7-8.

[19] Stabilnost cena omogućava donošenje odluka ekonomskih aktera zasnovanih na pouzdanim informacijama, vodi efikasnoj alokaciji resursa, odnosno rastu društvenog proizvoda (S. Golubović, 81-82). Ovaj cilj je jasno definisan u čl. 2 Statuta ESCB i ECB (Protocol (No 4) on the Statute of the European System of Central Banks and of the European Central Bank, Official Journal of the European Union, 26.10.2012, C 326/230).

[20] O stabilnosti cena možemo govoriti u apsolutnom i relativnom smislu. U apsolutnom smislu, stabilnost cena bi podrazumevala nultu stopu inflacije. U relativnom smislu, stabilnost cena podrazumeva nisku projektovanu stopu inflacije. Cenovna stabilnost se od strane Saveta guvernera ECB definiše kao godišnji rast harmonizovanog indeksa potrošačkih cena ispod 2% za evro oblast (Harmonised Indices of Consumer PricesHICP) (P. De Grauwe, op.cit., 297).

[21] Ibid., 7.

[22] ECB je Lisabonskim ugovorom iz 2007. postala organ EU, a tako i deo institucionalnog okvira EU (čl. 13 Ugovora o EU – Consolidated version of the Treaty on European Union, Official Journal of the European Union, 26.10.2012, C 326/13).

[23] Z. Radivojević, Nova institucionalna reforma Evropske unije, Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, br. 1, 2009, 212.

[24] Evropski sistem centralnih banaka (ESCB) čine ECB i nacionalne centralne banke država članica EU, dok Evrosistem čini ECB i nacionalne centralne banke država koje su prihvatile evro (čl. 282 (1) Ugovora o funkcionisanju EU – Treaty on the functioning of the European Union, Official Journal of the European Union, 26.10.2012, C 326/49).

[25] Guideline of the European Central Bank of 20 September 2011 on monetary policy instruments and procedures of the Eurosystem (recast) (ECB/2011/14) (2011/817/EU), Official Journal, L331.

[26] Ibid., 10.

[27] Ibid., 21.

[28] Certifikati ECB imaju za zadatak da apsorbuju likvidnost na tržištu, a rok dospelosti im je do 12 meseci.

[29] Ibid., 17.

[30] Ibid., 20.

[31] Naravno, koriste ga i druge centralne banke širom sveta.

[32] S. Golubović, Evropska monetarna unija..., 105

[33] Ibid., 71.

[34] S. Golubović, Fiskalna pravila..., 297-298.

[35] Ovakvoj strategiji mnogi stručnjaci ističu zamerke (Ibid., 299).

[36] S. Golubović, Evropska monetarna unija ..88.

[37] Ibid.

[38] S. Golubović, Fiskalna pravila..., 75.

[39] Čl. 122 Ugovora o funkcionisanju EU.

[40] S. Golubović, Fiskalna pravila..., 75.

[41] Preciznije, to je uradio predsednik ECB, Mario Dragi, ističući da je ECB spremna sve da učini kako bi se sačuvao evro.

[42] P. De Grauwe, Y. Ji, The future of the Eurozone…, 25.

[43] Transmisioni mehanizam predstavlja mehanizam preko koga se sagledava uticaj ponude novca i tražnje za novcem na realni sektor privrede. Drugačije rečeno, transmisioni mehanizam pokazuje kako monetarna politika deluje na realni sektor privrede (Lj. Lučić, Monetarni transmisioni mehanizam i strategije monetarne politike, Bankarstvo, br. 1-2, 2007, 49). Više o transmisionom mehanizmu videti i u: F. Mishkin, Monetarna ekonomija, bankarstvo i finansijska tržišta, Beograd, 2006, 616-626; A. Živković, G. Kožetinac, Monetarna ekonomija, Beograd, 2009, 335-352; M. Babić, Makroekonomija, Zagreb, 2004, 362-364.

[44] Dugovna kriza se razvijala od 2008, sve do drugog kvartala 2012.

[45] ECB je koristila i progrma dugoročnih operacija refinansiranja koje zajedno sa OMT programom predstavljaju nekonvencionalne instrumente monetarne politike (F. Fichtner, M. Fratzscher, M. Podstawski, D. Ulbricht, Making the Euro Area Fit for the Future, DIW Economic Bulletin, 9, 2014, 6).

[46] Dž. Stiglic, op.cit., 153-154.

[47] Rasponi u visini kamatnih stopa na grčke obveznice su nakon ovog saopštenja opali sa 27,3% u februaru 2012. na 12% krajem 2012. Sličan trend je postojao i u drugim zaduženim državama Italiji, Španiji i Potrugaliji, s tim što su najveći rasponi bili kod grčkih obveznica (Isto, 227). Ovo smanjenje raspona nije bilo posledica smanjenja duga zemalja prema BDP, već isključivo smirivanja tržišta nastalog zbog poverenja u ono što je saopšteno. Da je smanjenje u rasponima kamatnih stopa nastalo zbog smanjenja unutrašnjih i spoljašnjih dugova, zbog rasta konkurentnosti i sl., OMT program ne bi ni bio potreban (P. De Grauwe, Y. Ji, Disappearing government bond spreads in the eurozoneBack to normal?, CEPS Working Document, No. 396, 2014, 1.

[48] Dž. Stiglic, op.cit., 181.

[49] Court of Justice of the European Union, Press release No 70/15, Judgment in Case C-62/14, Luxembourg 16 June 2015, 1.

[50] P. De Grauwe, Y. Ji, The future of the Eurozone…, 26.

[51] P. De Grauwe, Y. Ji, Mispricing of Sovereign Risk and Multiple Equilibria in the Eurozone, CEPS Working Document, No. 361, 2012, 1.

[52] Zato u kratkom roku rizik promene deviznog kursa utiče na veće oscilacije raspona na tržištu državnih obveznica van monetarne unije (Ibid., 8).

[53] P. De Grauwe, Y. Ji, The future of the Eurozone…, 26.

[54] A. Winkler, Rescues Violating the German Constitution: The Federal Court Decides on a Theory of Finance, LSE Financial Markets Group Special Paper Series, Special paper 231, July 2014, 4-5.; P. De Grauwe, Y. Ji, Disappearing government bond spreads in the eurozone – Back to normal?, 1.

[55] Kao i kada je došlo do finansijske krize u SAD, mnogi su govorili da je tržište efikasno i samoregulišuće, što bi značilo da će „nevidljiva ruka tržišta“, posle izvesnog vremena, opet obezbediti ravnotežu i otkloniti nastale probleme.

[56] P. Rose, M. Marquis, Finansijske institucije i tržišta, Irwin, 2011, 59.

[57] A. Winkler, op.cit., 5.

[58] Pored kredita, na povezanost finansijskih tržišta utiču spekulacija i arbitraža (P. Rose, M. Marquis, op.cit., 15-17).

[59] A. Winkler, op.cit., 6

[60] Ibid., 11.

[61] U skladu sa ovom teorijom, rasponi kod državnih obveznica će opadati kako se bude smanjivao unutrašnji dug zemalja, spoljašnji dug, budžetski deficit, kako bude rasla konkurentnost privrede i sl., uz primenu strogih mera štednje. Mešanje ECB u poboljšavanje ovih parametara kroz OMT program podrazumeva da se ne moraju smanjivati ovi parametri. Postoji i teorija koja kaže da će panika i strah doprineti rastu ovih parametara. U takvim okolnostima naročito postaje važna uloga centralne banke (ECB) da smiri tržište (P. De Grauwe, Y. Ji, Disappearing government bond spreads in the eurozoneBack to normal?, 1-2).

[62] U suštini, neoliberalna ekonomija je i dovela do krize u evrozoni.

[63] Court of Justice of the European Union, Press release No 70/15, Judgment in Case C-62/14, Luxembourg 16 June 2015.

[64] Ibid., 3.

[65] P. De Grauwe, Y. Ji, The future of the Eurozone…, 25

[66] A. Winkler, op.cit., 17.

[67] Postojanje evra onemogućava da privrede zemalja dostignu punu zaposlenost. Razlog je u tome što u monetarnoj uniji ne mogu da se koriste niže kamate koje će podstaći investicije i niži kurs koji treba da podstakne izvoz. Moguće je samo koristiti instrumente fiskalne politike, kao što je smanjenje poreza (Dž. Stiglic, op.cit., 118).

[68] Ibid., 55.

[69] Ibid., 154-155.

[70] M. Arghyrou, A. Kontonikas, op.cit., 28.

[71] P. De Grauwe, Y. Ji, Disappearing government bond spreads in the eurozone – Back to normal?, 6.

[72] F. Fichtner, M. Fratzscher, M. Podstawski, D. Ulbricht, op.cit., 3.

[73] Dž. Stiglic, op.cit.,50.

[74] Čl. 127, st. 1 Ugovora o funkcionisanju EU.

* Associate Professor at the Faculty of Law, University of Kragujevac.