Dr Nevenka Bačanin
Pravni fakultet Univerziteta u Kragujevcu
UDK: 35
Primljeno: 2.05.2010.
Izvorni naučni rad
TEORIJA UPRAVE IVE KRBEKA
Svoju formalno-organsku teoriju uprave
I. Krbek je, osloncem na austrijsku normativističku školu stvaranja i izvršavanja
prava, formulisao između dva svetska rata.
Po ovom autoru, pristalici negativnog
kriterijuma definisanja upravne delatnosti, uprava je onaj golemi ostatak u državnoj
delatnosti koji vrše organi uprave, a koji preostaje nakon izdvajanja zakonodavstva
i sudstva.
Od svojih teorijskih opredeljenja Krbek
nije odstupio ni u koncepcijama uprave prezentiranim nakon Drugog svetskog rata,
mada je, sa više ili manje uspeha, ove koncepcije pokušao da prilagodi izmenjenim
pravnim i političkim uslovima.
Ključne reči: pojam uprave; upravna
delatnost; upravna funkcija; formalni pojam uprave; materijalni pojam uprave; organski
pojam uprave; negativni kriterijum; aktivnosti organa uprave; pravni režim uprave.
Uprava
je specifična, složena društvena pojava koju su izučavale i izučavaju
brojne naučne discipline, pravnog i vanpravnog karaktera. Za upravno pravo,
kao granu prava i naučnu disciplinu, karakteristično je postojanje većeg
broja uvodnih i osnovnih pojmova. Centralno mesto unutar njih pripada pojmu „uprava“,
kao nosećem pojmu upravnog prava – pojmu oko koga se okupljaju sve norme ove
grane prava i na kojima se gradi sistem ove naučne discipline.
Pojam
uprave je uvodni, osnovni i stožerni pojam upravnog prava i nauke upravnog prava.
Uvodni – jer uvodi u upravno pravo, osnovni – jer od njegovog značenja zavisi
kako sadržina upravnog prava, tako i sadržinsko određivanje niza značajnih
pojmova ove grane prava (upravni akt, upravna radnja, upravna stvar, npr.), koji
su više ili manje, izvedeni iz pojma „uprava“, stožerni - jer se oko njega koncentrišu
norme upravnog prava.[1]
Određivanje
uprave, odnosno utvrđivanje značenja izraza „uprava“, pri čemu se ona posmatra
isključivo kao pravna pojava, izazivalo je, a i danas izaziva, brojna razmimoilaženja
pravnih pisaca, posebno unutar teorije države i prava, ustavnog i upravnog prava.
Teško je naći, bez obzira na ogroman broj teorija o upravi, dva identična
shvatanja uprave u stranoj i našoj pravnoj teoriji od kraja 18. veka do danas.
Bez
obzira na brojna, često oprečna, shvatanja stranih i domaćih pravnih
pisaca o broju i sadržini osnovnih državnih funkcija i upravi, kao jednoj od njih,
vremenom su se, ipak, iskristalisale zajedničke polazne osnove. Naime, svi
pravni pisci smatraju da se uprava, ali i ostale državne funkcije, kao pojava vezana
za državu – njenu organizaciju i delatnost, može odrediti osloncem na njena organska
i funkcionalna obeležja. Funkcionalni pojam uprave treba da odredi šta čini
upravu, tj. iz čega se ona sastoji kao funkcija ili delatnost države, a organski,
ko tu (sadržinski takvu) upravu vrši ili treba da vrši. Funkcionalni pojam uprave
može biti formalni ili materijalni, zavisno od načina određivanja njene
specifične sadržine. Materijalni pojam uprave zasniva se na unutrašnjim, materijalnim,
sadržinskim elementima one delatnosti države koja je određena kao uprava, a
formalni, na njenim spoljašnjim, formalnim obeležjima.
U jugoslovenskom
pravu, posebno u periodu između dva svetska rata, pojam uprave, a i zakonodavstva
i sudstva, bio je određen normama pozitivnog prava i shvatanjima sudske prakse
i pravne teorije. Jugoslovenska pravna teorija obiluje nizom učenja o upravi,
kako formalnih tako i materijalnih, koja su bila, više ili manje, inspirisana tada
vladajućim stranim pravnim i političkim teorijama[2].
Jedno od njih je teorija uprave Ive Krbeka.
Svoju
teoriju uprave Krbek, jedan od najistaknutijih jugoslovenskih teoretičara upravnog
prava, izgradio je u periodu između dva svetska rata i od nje, u osnovi, nije
odstupio ni nakon političkih i pravnih promena u Jugoslaviji posle Drugog svetskog
rata. Tako se njegovo učenje o upravi i drugim državnim funkcijama može analizirati
u dve odvojene vremenske faze – periodu između dva svetska rata i periodu nakon
Drugog svetskog rata.
U prvom
periodu, Krbekova teorija uprave nije se bitno razlikovala od shvatanja uprave onih
jugoslovenskih pravnih pisaca koji su u svojim učenjima o upravi polazili od
koncepcije austrijske normativističke škole. Tako su ovi autori, kao i Krbek,
smatrali da uprava nije, niti može biti, jedna funkcija državne vlasti pre svega
zato što se od drugih državnih delatnosti ne može odvojiti svojom sadržinom kao
funkcija izvršavanja prava, a sve u skladu sa poznatim normativističkim stavom
da se stvaranje i izvršavanje prava ne mogu precizno odvojiti. Ona je, po njihovom
mišljenju, jedna od brojnih delatnosti države koja se svodi na celinu aktivnosti
upravnih organa kojima oni ostvaruju svoju propisima utvrđenu delatnost.
Polazeći
od pojma „državna delatnost“, koga određuje kao delatnost državnih organa i
svih nosilaca javne vlasti, Krbek upravu definiše kao posebnu vrstu državne delatnosti.
Obzirom da od „koristi može biti samo onaj pojam uprave, koji nam pruža ona specifična
obilježja, po kojima se taj pojam točno razlikuje od ostalih državnih djelatnosti“,
ovaj pravni pisac ističe da se do njega može doći na dva različita
načina, tako što se „za diobni osnov uzmu razne državne funkcije ili pak razni
državni organi, koji vrše te funkcije... Tako dolazimo ili do materijalno-funkcionog
ili formalno-organizatornog pojma državne uprave“.[3]
Kad
je reč o modernoj upravi, tvrdi Krbek, materijalno-funkcionalni pojam se mora
odbaciti jer: „materijalno lučenje državnih djelatnosti jedva može zadovoljiti
znanstvenim i praktičnim zahtjevima jedne valjane diobe“.[4]
Pravnik koji treba da bira između formalnog i materijalnog pojma uprave nema
težak zadatak, jer „...pozitivno pravo u prvom redu nadovezuje pravne posljedice
na pojedine državne akte obzirom na njihovog autora. Naročito je baš na toj
podlozi i podignut pojam moderne uprave. Za taj pojam nije odlučna unutarnja
pravna narav izvjesnih pravnih akata, već sami organi koji izdaju ove akte...
Kad zaokružujemo moderni pojam uprave i isti razgraničujemo spram zakonodavstva
i sudstva, možemo to načelno činiti samo na formalnoj podlozi... Tako
se do ispravnog pojma zakonodavstva, sudstva ili uprave dolazi samo onda, ako se
polazi sa stanovišta organa, koji vrše pojedine državne funkcije. Po tim različitim
organima zaključujemo da li se radi o zakonodavstvu, sudstvu ili upravi. Organi,
a ne funkcije, odlučni su za ove pojmove. Na pitanje da li se u konkretnom
slučaju radi o zakonodavnom, sudskom ili upravnom aktu, daje nam odgovor sama
okolnost da je taj akt donio zakonodavni, sudski ili upravni organ“.[5]
Ističući
da je izneti stav teorijska istina, od koje, doduše, pozitivna prava mogu odstupiti
pod uticajem krive teorije, Krbek potkrepljuje svoj stav analizom tada važećih
ustavnih normi. Tako, tvrdi on, „...vidovdanski ustav... nije načelno određivao,
koje poslove imaju vršiti ove vlasti, već samo kako su one formalno sastavljene;
nije određivao principijelno i iscrpno što vrše ove vlasti, već samo tko
ih vrši „.[6]
No,
Krbek ne odbacuje u potpunosti materijalni element, odnosno ne isključuje u
potpunosti njegov značaj pri određivanju uprave i drugih državnih funkcija.
Po njegovom mišljenju, „momenat materijalno-funkcioni igra nesumnjivo u svetu pravnih
pojava važnu ulogu. Bilo bi preterano ovaj materijalni element po sve isključiti
iz pravnog posmatranja, ali bi bilo i jednako netačno, da mu se dade ono značenje
koje ima samo formalni element... Materijalno lučenje možemo naprotiv korisno
primeniti unutar svake od te tri vlasti. Naročito unutar uprave koja predstavlja
najopsežniju i najbogatiju državnu djelatnost“.[7]
Međutim,
kako su poslovi upravnih organa u tada postojećim državama bili, a i danas
su, brojni i različiti i kako pokazuju tendenciju konstantnog uvećavanja,
Krbek tvrdi da se delatnost uprave ne može pozitivno formalno definisati, već
samo opisati i negativno formalno odrediti. Tako, ističe on, „formula uprave
može se dati samo negativno. To je u vezi sa historijskim razvojem pojma moderne
uprave... Emancipacijom sudske i zakonodavne vlasti – sredstvom njenih posebnih
organa – preostala je silna i nepregledna gromada državne djelatnosti, koja nema
i ne može imati ni iz bliza one unutarnje zaokruženosti i cjeline, što ju, barem
do izvjesne mjere, pokazuju sudska i zakonodavna vlast. Uprava je golemi ostatak
u državnoj djelatnosti nakon izlučenja sudstva i zakonodavstva... Pod upravom
razumjevamo onu državnu delatnost, koja nije ni zakonodavstvo ni sudstvo“.[8]
No,
utvrditi šta to preostaje u državnoj delatnosti nakon izdvajanja zakonodavstva i
sudstva moguće je samo ako su zakonodavstvo i sudstvo, kao vrste državne delatnosti,
već prethodno precizno određeni, odnosno pozitivno definisani. U tom smislu,
Krbek pristupa njihovom određivanju i preciziranju njihovog odnosa sa upravom.
Zakonodavstvo
je, po mišljenju ovog pravnog pisca, kao i uprava, jedna državna delatnost čija
se sadržina može isključivo formalno odrediti, doduše pozitivno, kao ukupnost
aktivnosti zakonodavnog organa. Isti pristup – formalni, Krbek zadržava i pri određivanju
pojma zakona. Za pojam zakona, tvrdi on, je „samo odlučno, da je neki akt izdao
zakonodavni organ u zakonskoj formi. Do ovog formalnog pojma zakona dovela je moderna
ustavna država, propisavši za donošenje zakona sudelovanje narodnog predstavništva...
U modernoj se državi smatraju zakonom i taka očitovanja volje zakonodavnog
organa, koja se izdaju u formi zakona bez da sadržavaju opća odnosno pravna
pravila u smislu Laband-Jellinek-ove nauke; dok s druge strane nisu
zakoni ona pravila, koja imaju doduše rečenu sadržinu, ali nisu izdana po zakonodavnom
organu u zakonskoj formi“.[9]
Materijalni
pojam zakona, kako tvrdi Krbek, predstavlja samo jednu podvrstu formalnog zakona
i može se korisno upotrebiti samo u okviru ovog pojma. „Nema uopće nikakvog
smisla da se konstruiše takav pojam zakona u materijalnom smislu riječi, koji
bi postojao i van okvira zakona u formalnom smislu. S druge bi se strane mogli zakoni
razvrstati u izvjesne grupe na primjerice razlikovati zakoni, koji donose neko opće
pravilo od zakona, koji regulišu samo neki individualni i konkretni slučaj:
zakoni, koji zadiru u pravnu sferu pojedinaca od takih, koji ne prelaze granice
upravnog organizma i slično“.[10]
Konačno,
analizirajući parlamentarne akte bez zakonske forme (akti izbora parlamentarnih
organa, članova glavne kontrole, primanje žalbi građana, anketiranje,
rezolucije...) i akte državnog poglavara koje on donosi u svojstvu zakonodavnog
organa (produžavanje budžeta ukazom, ugovori zaključeni sa stranim državama,
akti amnestije i pomilovanja...), Krbek zaključuje da je „najkonzekventnije
smatrati te akte aktima zakonodavne vlasti, a nikako upravnim aktima, izlučiti
ih dosljedno iz upravnog i uvrstiti u ustavno pravo“[11]
Razmatrajući
odnos zakonodavne i upravne državne delatnosti i, u sledstvu toga, odnos zakona
i upravnog akta, Krbek ističe da se kod njihovog razgraničenja posebno
vidi puno značenje negativne formule pojma uprave jer u „dvojbenim se slučajevima
ima samo ispitivati, da li se neki akt ima smatrati aktom zakonodavne vlasti i čim
se nađe, da to nije slučaj, podjedno je i ustanovljeno da predleži upravni
akt, odnosno upravna djelatnost“[12]
Na isti
način, Krbek precizira i pojam sudstva, pri čijem se određivanju,
po njegovom mišljenju, moraju odbaciti sve teorije koje povlače principijelnu
i materijalnu razliku. Sudstvo, kao jedna državna delatnost, identično zakonodavstvu,
je celina aktivnosti sudova kao posebne vrste državnih organa.
Nakon
analiziranja i odbacivanja niza materijalnih gledišta o razdvajanju uprave i sudstva,
koja su prihvatila i precizirala njihove materijalne pojmove osloncem na različite
materijalne elemente, Krbek ističe da je razlika između uprave i sudstva
„samo formalne naravi. Ona se sastoji prije svega u jednoj organizaciono-tehničkoj
razlici. Nezavisno od sudskih organa s jedne i ovisnost upravnog organa s druge
strane. I nezavisnost sudskog organa nije apsolutna... Pozitivno izraženo, sudac
primenjuje pravne norme po svom slobodnom sudačkom uverenju i stoji samo pod
zakonom... Tome naprotiv postoji na području upravne hijerarhije pravo podjelivanja
naloga ili uputa odnosno dužnosti udovoljavanja istima kao i naredbama viših organa“.[13]
No,
pored ove bitne razlike između sudstva i uprave, izražene kroz nezavisnost
sudstva i zavisnost uprave, Krbek ističe i druge elemente razdvajanja ovih
državnih delatnosti. Tako tvrdi on, „glavnoj formalno-organizacionoj razlici pristupaju
i druge diferense, koje su više graduelne nego li principijelne, više sekundarne
nego li primarne naravi. U prvom redu procesualni propisi, koji su kod sudstva točno
regulisani, dok je kod uprave takvo regulisanje izvorno bilo vrlo nedostatno“.[14]
Nakon
što je formulisao osnovne i druge elemente razlikovanja uprave i sudstva, Krbek
je pristupio određivanju mesta određenih materija za koje se odmah na
prvi pogled, ne može lako reći gde spadaju – u sudstvo ili upravu. Ovo se prevashodno
odnosi na pravosudnu upravu i upravne sudove, čije svrstavanje u neku državnu
delatnost isključivo zavisi od pozitivnog prava, a čemu treba pristupiti
od slučaja do slučaja.[15]
Posebno
je interesantan Krbekov stav u pogledu vlade, kao posebne vrste državnih organa,
i funkcije vlade, kao osobene državne delatnosti (funkcije). Naime, po mišljenju
ovog pravnog pisca, vlada je samo tobožnja četvrta državna vlast, a u stvari,
ona je deo uprave.
Tako,
tvrdi on, „Kada se govori o vladi nesmije se misliti na neku posebnu državnu vlast
koja bi bila van upravne vlasti, već samo na načelno vođenje čitave
uprave s njenog vrhovnog mjesta i davanje glavnih smjernica u opreci spram sudske
i zakonodavne, a drugi put izvršavanje uprave po nekim organima u opreci spram vlade
kao vrhovnih organa uprave... Kod pojma vlade radi se samo o jednom razlikovanju
unutar same uprave. Vladini organi su vrhovni upravni organi, kao naročito
državni poglavica, ministarski savjet i pojedini ministri. No, svi oni stoje unutar,
a ne izvan uprave“.[16]
Oceniti
teoriju uprave Ive Krbeka, prezentiranu između dva svetska rata, sa ove vremenske
distance nije mnogo teško. Prihvatajući poznato učenje austrijske normativističke
škole o nemogućnosti preciznog razdvajanja stvaranja i izvršavanja prava, ovaj
pravni pisac stao je na stanovište da uprava nije i ne može biti jedna funkcija
državne vlasti, već samo jedna delatnost države. Od drugih državnih delatnosti,
po njegovom mišljenju ona se ne može odvojiti svojom specifičnom sadržinom,
već samo organom koji je vrši. Tako je uprava, po Krbeku, ona državna delatnost
koja se svodi na ukupnost aktivnosti kojima organi uprave ostvaruju svoju nadležnost.
Štaviše, ovaj autor je otišao i korak dalje prihvatajući tzv. negativno određivanje
uprave, potkrepljujući ga stavom da se sadržina uprave može samo opisati, ne
i definisati.
Moglo
bi se reći da osnovni nedostatak teorije uprave I. Krbeka, kao i svih koncepcija
o formalnom pojmu uprave, leži u činjenici da ovaj pravni pisac nije vodio
računa o pravnoj prirodi aktivnosti kojom organi uprave obavljaju svoje poslove
i zadatke. Tako je uprava kao jedna državna delatnost (ne i funkcija) obuhvatila
sve aktivnosti organa uprave kako, autoritativne, tako i neautoritativne. Time je
Krbek formalni pojam uprave sveo na njegovu organsku varijantu, a ona je pretpostavljala
precizno pozitivnopravno uređivanje vrsta državnih organa i njihove nadležnosti,
što je, kako on sam zapaža, diskutabilno kad je reč o vladi i šefu države,
uključujući i aktivnosti koje oni vrše.
Organski
pojam uprave, kao i drugih državnih delatnosti, vodio bi zaključku da su sve
aktivnosti organa uprave, bez obzira na njihovu različitu prirodu, podvrgnute
normama jednog pravnog režima, a to, svakako, nije bilo tačno. Još manje bi
se mogao prihvatiti negativan pristup određivanju pojma jedne državne delatnosti
ili funkcije, u ovom slučaju uprave, jer on ne govori šta je uprava, već
šta nije zakonodavstvo i sudstvo, a sve pod pretpostavkom da su zakonodavstvo i
sudstvo precizno utvrđeni.
No,
rečeno ne znači da ovu i njoj slične teorije o formalnom pojmu uprave
treba odbaciti, niti da se može i sme negirati bilo kakav značaj formalnih
elemenata za utvrđivanje sadržine uprave. Naprotiv, sadržina uprave mora se
uvek utvrđivati osloncem i na oblike ispoljavanja aktivnosti koje čine
njenu sadržinu.
Kao
i u periodu između dva svetska rata, jugoslovenska pravna teorija se i posle
Drugog svetskog rata bavila problemom broja i sadržine osnovnih državnih funkcija.
Sledeći utabanu stazu, jugoslovenski pravni pisci su pri određivanju pojma
uprave kroz sopstvena učenja ili koncepcije o upravi provlačili vladajuća
shvatanja stranih pravnih teoretičara o ovom pitanju. Obzirom da je Jugoslavija
tek započinjala sa izgradnjom socijalizma, njena pravna teorija, a to se može
reći i za praksu, razvijala se pod ogromnim uticajem sovjetske pravne teorije
i prakse.
Za razliku
od većine jugoslovenskih autora, jedan broj naših pravnih pisaca pribegao je
svojim predratnim stavovima pri određivanju pojma uprave. U tom pogledu se
posebno isticao upravo Krbek, koji i svoju posleratnu koncepciju uprave gradi na
osnovnim postavkama austrijske normativističke škole, izloživši je u dva vremenska
perioda – od 1946. do 1953. i od 1953. do 1963. godine.
Tako
se, po ovom pravnom piscu, bez obzira na promene pravnog sistema Jugoslavije, prouzrokovanih
donošenjem ustavnih i zakonskih propisa od 1946. do 1953., pojam uprave mogao i
morao utvrditi samo na osnovu formalno-organskih elemenata. Materijalni pojam uprave,
tvrdio je Krbek, i dalje nije moguće utvrditi. Tako, ističe on, „ako se
već žele materijalno razlikovati oblici državne djelatnosti, onda je mnogo
pravilnije i sistematičnije – mjesto starog razlikovanja između zakonodavstva,
sudstva i uprave – razlikovati: donošenje pravnog propisa, njegovo konkretno primenjivanje
i kontrolu izvršenja... Pojedine državne delatnosti ili organi mogu obuhvatiti samo
jedno od ovo troje (isključivo ili uglavnom)... No, za upravnu djelatnost je
međutim značajno baš to, da ona obuhvata sve troje: ona i donosi pravne
propise, ona ih primenjuje i ona kontrolira njihova izvršenja. Zbog toga se na toj
podlozi ne može doći do specifičnog pojma uprave“.[17]
Oslanjajući
se na organski kriterijum, Krbek zaključuje da u tadašnjoj jugoslovenskoj državi
ima onoliko državnih delatnosti koliko ima vrsta državnih organa. Ističući
da ovo razlikovanje državnih delatnosti vredi samo za određeni period, ne za
sva vremena i da nema ništa zajedničko sa buržoaskim razlikovanjem podele vlasti,
ovaj autor kao državne delatnosti navodi: vršenje najviše (savezne i republičke)
državne vlasti, vršenje lokalne državne vlasti, delatnost narodnih sudova, delatnost
javnih tužilaštva i upravnu delatnost. Svaku od nabrojanih delatnosti Krbek je odredio
kao celinu aktivnosti jedne vrste državnih organa. Shodno tome, upravna delatnost
je bila određena kao celina aktivnosti organa uprave. [18]
Ne odustajući
od svojih predratnih teorijskih opredeljenja, ovaj pravni pisac svoj formalno-organski
pojam uprave dopunjava primenom negativnog kriterijuma. Tako, ističe on, za
upravnu delatnost je „prema našem sustavu, odlučno da se radi o izvršnoj djelatnosti
u tom smislu, što je ona formalno i materijalno podčinjena predstavničkim
organima. Sadržajno na zadovoljavajući način, ta se djelatnost može –
kako danas stvari stoje – odrediti samo negativno. Uprava bi po tome značila
onu državnu djelatnost, koja ne spada u koju drugu od napred navedenih. Sadržajno
ili materijalno opisivanje uprave nužno upada u griješku, ili da svojim opisivanjem
obuhvati naširoku čitavu državnu djelatnost i ne daje specifično obilježje
upravne djelatnosti, ili da bude preusko i dade samo određeni, tipični
dio upravne djelatnosti“.[19]
Konačno,
i pri razdvajanju uprave i sudstva, po mišljenju Krbeka, može se i mora primeniti
formalno-organski element ili elementi. U tom smislu on ističe „Kod toga je
naročito obilježje sudova nezavisnost, dok su naprotiv organi državne uprave
zavisni... Prednjem pristupaju i druge razlike, koje su više graduelne prirode.
U prvom redu procesni propisi koji su kod sudstva razmjerno mnogo točniji i
detaljnije regulirani, nego kod uprave... Sudski propisi su u pravilu sadržani u
zakonima, i to pretežno u velikim, jedinstvenim klasifikacijama, dok su upravni
propisi najvećim dijelom razbacani u raznolikoj gomili pravnih normi... Jednako
ima i diskreciona ocjena upravnog organa šire područje negoli ocjena suda“[20]
Obzirom
da se koncepcija uprave I. Krbeka, prezentirana u periodu između 1946. i 1953.
godine, nije bitno razlikovala od teorije uprave koju je formulisao između
dva svetska rata, njoj bi se mogle staviti sve već izložene primedbe. Štaviše,
ova koncepcija uprave nije imala ni potpunu pozitivnopravnu podlogu. Pri njenom
formulisanju Krbek nije analizirao, ili nije želeo da analizira, specifičnost
pravnog sistema tadašnje Jugoslavije. Jer, da jeste, on upravu ne bi određivao
kao državnu delatnost, što je učinio, već kao funkciju državne vlasti,
što nije učinio, a u skladu sa važećim ustavnim normama.[21]
Moglo bi se reći da se koncepcija uprave I. Krbeka, u ovom periodu, nije zasnivala
u dovoljnoj meri na analizi postojećeg pravnog poretka, već na teorijskim
momentima, odnosno na teorijskom opredeljenju autora.
U periodu
od 1953. do 1963. godine jugoslovenska pravna teorija nije prezentirala neke nove
ideje po pitanju problema broja i sadržine osnovnih funkcija države. Naprotiv, najveći
broj naših autora ostao je pri svojim, ranije iznetim, formalno organskim koncepcijama
uprave. Njih su samo u tom momentu nazivali materijalnim koncepcijama, bazirajući
ih isključivo na članu 2. Zakona o državnoj upravi iz 1956. godine.
Za razliku
od njih Krbek svoje učenje o upravi nije nazvao materijalnom teorijom, svestan
činjenice da ona to nije ni bila. Ovaj pravni pisac je spadao u malobrojnu
grupu autora koji su svoje koncepcije uprave otvoreno označavali kao formalne
ili formalno-organske.
Tako
je, prilazeći problemu, a prilagođavajući svoja teorijska opredeljenja
izmenjenim političkim i pravnim prilikama, Krbek tvrdio da se ne može „djelatnost
državnih organa socijalističke Jugoslavije jednostavno svjesti na zakonodavstvo,
sudstvo i upravu“[22],
već se njihova sadržina mora utvrđivati na osnovu aktivnosti koje vrše
osnovne vrste državnih organa.
To,
po njegovom mišljenju, zahteva kategorizaciju osnovnih državnih delatnosti i glavnih
vrsta državnih organa.
Osnovne
državne delatnosti, po Krbeku, su:
1.
Zakonodavna
funkcija i vrhovno državno rukovođenje, povereno Saveznoj narodnoj skupštini
i skupštinama republika.
2.
Funkcija
donošenja odluka i lokalno rukovođenje koje vrše skupštine lokalnih zajednica.
3.
Političko-izvršna
funkcija, poverena Predsedniku Republike i Saveznom i republičkim izvršnim
većima.
4.
Uprava,
čije je vršenje povereno izvršno-upravnim i upravnim organima.
5.
Delovanje
sudstva – redovnih, privrednih i vojnih.
6.
Delovanje
Jugoslovenske narodne armije.
7.
Posebna
delatnost javnog tužilaštva koja se manifestuje kao obezbeđivanje pravilnosti
izvršavanja zakona.[23]
Glavni
državni organi, koji se, po njegovom mišljenju, „ne mogu načelno određivati
prema funkcijama, već po formalno-organizacionim momentima“, bili su :
1.
Predstavnički
organi narodne vlasti, gde spadaju narodni odbori i pokrajinske, republičke
i Savezna skupština.
2.
Političko-Izvršni
organi koji obuhvataju Predsednika Republike i izvršna veća.
3.
Izvršno-Upravni
organi, u koje posebno ulaze saveti republičkih i narodnih odbora.
4.
Organi
državne uprave.
5.
Sudovi
6.
Jugoslovenska
narodna armija
7.
Javno
tužilaštvo.[24]
Način
na koji je Krbek izvršio podelu državnih delatnosti i negativan pristup određivanju
pojma uprave, pokazuju da se on ni u ovom periodu nije odrekao svojih teorijskih
opredeljenja. Tako, tvrdi Krbek, upravni poslovi „tako su mnogobrojni i različni,
nisu se jasno odjelili i izdiferencirali od drugih poslova, da ih ne možemo obuhvatiti
preciznom pozitivnom difinicijom. Ta materija ni ne miruje, već je stalno u
pokretu i micanju. Djelatnost uprave se teško opisuje, ali se ne da formalno i pozitivno
definitati. Opisivanje je korisno, ali treba imati na umu da se radi samo o opisivanju
koje načelno dopušta izuzetke, a ne o pojmu koji isključuje izuzetke“.[25]
Pri tom, kao primer opisivanja delatnosti uprave, Krbek upravo navodi član
2. Zakona o državnoj upravi iz 1956.
Pre
nego što pristupi opisivanju upravne delatnosti, Krbek ističe da se „uprava
ne može uopće pojmovno karakterisati kao izvršna funkcija te u tome naći
njeno bitno obeležje, po čemu bi se ona razlikovala od drugih društvenih funkcija...
Izvršavanje zakona i drugih pravnih propisa vrlo je značajno i važno za upravu,
ali time se ne može isključivo definirati pojam uprave, već dati samo
jedna od najznačajnijih crta uprave“.[26]
Isključivanjem
izvršavanja zakona i drugih propisa, kao opšteg okvira za utvrđivanje sadržine
upravne delatnosti, Krbek se u stvari vratio, bolje reći još jednom potvrdio,
na svoje polazno formalno-organsko učenje o upravi prezentirano između
dva svetska rata. Da je uprava, po ovom autoru celina aktivnosti organa uprave kojima
oni realizuju poslove propisima utvrđene nadležnosti pokazuje sumarni prikaz
osnovnih oblika manifestovanja uprave po Krbeku.
Kako
je po svojim oblicima i sadržaju, tvrdi Krbek, „upravna delatnost vrlo bogata i
raznolika, te ostvaruje odreda sve državne odnosno opće društvene zadatke“,
da bi mogla biti shvaćena i da bi bila data njena opšta skica, „potrebno je...
dati načelno sumarni pregled raznih oblika upravne djelatnosti“.[27]
A ti oblici su:
1.
Neposredna
i posredna uprava, odnosno delatnost kojom organi uprave neposredno ostvaruju određene
zadatke i delatnost kojom oni regulišu ili nadziru tuđu delatnost.
2.
Autoritativna
i neautoritativna uprava, kao vršenje upravnih poslova primenom vlasti ili bez nje.
3.
Pomaganje
i ograničavanje građana.
4.
Upravljanje
i rukovođenje.
5.
Izdavanje
upravnih akata i vršenje materijalnih operacija.
6.
Izdavanje
upravnih akata i donošenje drugih pravnih akata.[28]
Pored
već navedenih nedostataka teorije uprave I. Krbeka, koji se mogu staviti i
ovoj varijanti njegove koncepcije uprave, valja istaći i neke nedostatke koji
karakterišu upravo treće prezentirano Krbekovo shvatanje uprave.
Najpre,
sumarni prikaz osnovnih oblika upravne delatnosti nije celovit jer ne obuhvata sve
aktivnosti organa uprave. On samo pokazuje da se neke, doduše najčešće
vršene, aktivnosti ovih državnih organa mogu posmatrati sa različitih aspekata.
Zatim,
oblici upravne delatnosti koje Krbek navodi nisu u pravnom sistemu tadašnje Jugoslavije
bili obuhvaćeni normama jednog jedinstvenog pravnog režima. Ovom pravnom piscu
sasvim je bilo jasno da norme jednog pravnog režima nisu uređivale izdavanja
upravnih akata i zaključivanje ugovora od strane organa uprave.
Takođe,
svestan činjenice da tadašnje jugoslovensko pravo ne poznaje pravni režim čije
bi norme uređivale sve aktivnosti organa uprave, a koje bi po tom osnovu mogle
činiti upravnu funkciju, Krbek pribegava oprobanom teorijskom osloncu – formalno-organizacionom
kriterijumu, preciznije – vršiocu aktivnosti.
Međutim,
vršilac aktivnosti kao kriterijum za definisanje upravne funkcije u nekim momentima
postaje nedovoljno pouzdan oslonac i za samog Krbeka. Tako, objašnjavajući
razliku između sudskih i upravnih organa, on pribegava korišćenju i drugih
formalnih elemenata (karakter propisa koje primenjuju, stepen vršenja diskrecione
ocene, primera radi), utvrđujući, osloncem na njih, samo graduelne razlike
između uprave i sudstva, i predlažući da se, ocenom ovih elemenata, u
svakom konkretnom slučaju utvrdi da li je jedan državni organ sud ili organ
uprave.[29]
Konačno,
vršilac aktivnosti kao kriterijum postaje potpuno neprihvatljiv za samog Krbeka
kad treba odgovoriti na pitanje – gde spada uprava pravosuđa. Obzirom da je
reč o poslovima koje vrše sudovi, logično je bilo očekivati da će
ih Krbek svrstati u sudsku delatnost. Međutim, on ih ubraja u upravnu delatnost,
ne zato što ih ne vrše sudovi nego organi uprave, jer to nije tačno, već
zato što, u ovom slučaju, i sam Krbek odbacuje formalno-organski kriterijum
pribegavajući materijalnim elementima.
Rezime
Ivo
Krbek, jedan od najistaknutijih jugoslovenskih pravnih pisaca, svoju teoriju uprave
formulisao je u periodu između dva svetska rata.
Osnovu
ove koncepcije činile su postavke austrijske normativističke škole o stvaranju
i izvršavanju prava.
Polazeći
od ovakvih teorijskih osnova, ali i odredbi važećeg pozitivnog prava, Krbek
je formulisao formalno-organski pojam uprave i drugih državnih delatnosti.
Tvrdeći
da određuje isključivo pojam moderne uprave, ovaj pravni pisac pribegava
upotrebi negativnog kriterijuma pri definisanju upravne delatnosti.
Uprava
je, po njegovom mišljenju, onaj golemi ostatak u državnoj delatnosti koji vrše organi
uprave, a koji preostaje nakon izdvajanja zakonodavstva i sudstva.
Na Krbekovu
koncepciju uprave mogu se primeniti sve one primedbe koje se inače stavljaju
formalnim i formalno-organskim učenjima o upravi, posebno njihovim negativnim
varijantama.
Od svojih
teorijskih opredeljenja Krbek nije odstupio ni u koncepcijama uprave koje je prezentirao
posle Drugog svetskog rata, kako do 1953. godine, tako i docnije. Pritom je svoju
teoriju uprave, a i drugih državnih delatnosti, pokušao da više ili manje prilagodi
izmenjenim pravnim i političkim uslovima, ne odstupajući od teorijske
osnove i pravca, čak, u određenim slučajevima, i po cenu zaobilaženja
pozitivnopravnih normi.
Nevenka Bačanin
ADMINISTRATION THEORY OF IVO KRBEK
Summary
I. Krbek
formulated his formal and organic theory of administration in the period
between two world wars with reliance on Austrian normativistic school of creation end exercising of law.
According to
this author, who was supporter of negative criterium of administration activity
defining, administration corresponds to that huge residiuum in state affairs
accomplished by administrative authorities, which remains after separation of
legislative and judiciary branches.
Krbek did not
step back from his theoretical conceptions of administration presented after
The Second World War, as well, although he was trying to adapt such
conceptions, with more or less succes, to changed legal and political
conditions.
Key words: the
idea of administration; administrative activity; administrative function;
formal concept of administration; material concept of administration; organic
concept of administration; negative criterium; administrative authority
activity; legal regime of administration.
[1]„Osnovni pojam, na
kome se temelji čitava zgrada naše nauke, jeste pojam uprave. Onaj se dio prava,
koji obuhvata upravno pravo, može samo valjano shvatiti, ako se točno ustanovi
i pojam uprave“, Krbek, I.: Upravno pravo, I, Uvodna i osnovna
pitanja, Zagreb, 1929., str.1.
[2] U jugoslovenskoj pravnoj teoriji
između dva svetska rata javlja se veliki broj pravnih pisaca koji se bave određivanjem
pojma uprave, ali i broja i sadržine drugih državnih funkcija. Jedni formulišu materijalni,
a drugi formalni pojam uprave, pod manjim ili većim uticajem strane pravne
teorije. Više: Perić, Živojin M.I. Beograd, 1922.; Tasić, Đorđe:
Jedan pokušaj podele državnih funkcija u formalnom i materijalnom smislu, Ljubljana,
1926.; Vladisavljević Milan: „Materijalni koncept sudijske funkcije“, Arhiv
za pravne i društvene nauke, 3/33; Stjepanović, Nikola: Opšta teorija o Glavnoj
kontroli Kraljevine Jugoslavije, s naročitim obzirom na teoriju podele državnih
funkcija i princip podele vlasti, Beograd, 1938,; Ilić, Mihailo: Administrativno
pravo, Beograd, 1937.; Stefanović, Jovan: Komentar Zakona o upravnom postupku,
Beograd, 1933.; Taranovski, Fedor: Enciklopedija prava, Beograd, 1923.; Radovanović,
Ljuba: „Zakonodavna vlast i njene funkcije“, Arhiv za pravne i društvene nauke
1/25 i „Objektivan administrativni spor“, Arhiv za pravne i društvene nauke,
3/22; Vladisavljević, Milan: „Pojam ustava“, Arhiv za pravne i društvene nauke,
3/26; Pitamic, Leonid: Država, Ljubljana, 1927.; Danić, Danilo: „O pojmu sudske
vlasti“, Arhiv za pravne i društvene nauke, 6/32 i Kostić, Laza: Administrativno
pravo Kraljevine Jugoslavije, I knjiga, Beograd,
1933.
[3] Krbek, Ibid.
[4] Ibid., 3.
[5] Ibid., 5-7.
[6] Ibid., 7.
[7] Ibid., 6.
[8] Ibid., 8.
[9] Ibid., 13-14.
[10] Ibid., 13-14.
[11] Ibid., 17-19.
[12] Ibid., 19.
[13] Ibid., 26-28.
[14] Ibid., 30.
[15] Inače,
Krbek upravu pravosuđa svrstava u upravu, pozivajući se na odsustvo sudijske
nezavisnosti kod nje, a upravne sudove u sudstvo, tvrdeći da izraz upravni
označava samo jednu vrstu suda. O ovome više: op.cit., 31-39.
[16] Krbek, I.:
op.cit., 61-62.
[17] Krbek, I.:
Osnovi upravnog prava FNRJ, Zagreb, 1950., str. 75-76.
[18] Ibid., 76-77.
[19] Ibid., 96.
[20] Ibid., 96.
[21] Videti: Ustav
FNRJ iz 1946., posebno članove: 49-51, 73-82, 85, 90-92, 96-99, 105-117, i
124.125.
[22] Krbek, I.:
Pravo javne uprave FNRJ, I, Zagreb, 1960., 14.
[23] Ibid., 15-16.
[24] Ibid., 16.
[25] Ibid., 8.
[26] Ibid., 17.
[27] Ibid., 18.
[28] Ibid., 18.
[29] Ibid., 190-201.