Dr Dragan Bataveljić
Pravni fakultet
Univerzitet u Kragujevcu
UDK: 342.24 (4-672EU)
Primljeno: 12. 04. 2010.
Izvorni naučni članak
FEDERALNA
PERSPEKTIVA EVROPSKE UNIJE
Evropska unija na početku XXI veka ima velike izazove. Kroz proces evropskih integracija
postavlja se pitanje "evropske kompatibilnosti" federalizma, odn. obrazovanja "Evropske
federacije". Zato autor u radu
razmatra bitna pitanja evropskog federalizma, koja su i danas, na početku
XXI veka, veoma
aktuelna. Ukazuje se da federalizam ima značajnu ulogu u evropskoj izgradnji
i integraciji, kao političkom poduhvatu bez presedana.
Do sada je poznato nekoliko modela federalizma, ali dalja evropska izgradnja i integracija
zahtevaju inovaciju, pa se zato ona ne moe uklopiti u već postojeće ili
unapred određene modele, nego je neophodno izvriti sintezu između jedinstva
i različitosti, pa se poslednjih godina vri intenzivno traganje za novim
evropskim federalizmom, odnosno debatuje o budućnosti EU.
Federalizam
predstavlja odgovarajuću protivteu globalizaciji i najpodesniji je oblik drutvene
organizacije, koji bi okupio Evropljane u Uniji, garantovao nacionalne, regionalne
i lokalne osobenosti i neophodnu međuzavisnost i afirmaciju evropskog identiteta.
Motivi evropskih integracija i stvaranja "Evropske federacije" su mir,
demokratija, idealizam, pripadnost jednoj vrednosnoj zajednici, rast ekonomskog
standarda, veći uticaj u spoljnoj i bezbedonosnoj politici, efikasnije reavanje
problema koji prevazilaze granice i jačanje prijateljstva i međususedskih
odnosa. Ciljevi su stvaranje savezne drave, odnosno "Sjedinjenih
Drava Evrope", uz potovanje principa supsidijarnosti. U diskusiji
o budućem razvoju Evrope često su suprotstavljene jasno definisane pozicije:
Modela "Evropske Savezne Drave", Konkurentskog
modela "Evropskog Saveza Drava", Modela
"Evrope regiona" i Modela "Diferencirane
integracije".
Ključne reči: Evropska unija, evropski federalizam, supsidijaritet,
evropske integracije, evropska federacija
1. Istorijsko - politička
razmiljanja
o evropskoj federaciji
Istoričar Jean-Baptiste Duroselle[1] najavio
je uzdravanja u pogledu onih teorija, po kojima zaista postoje kontinuitet i koherentnost
koji dovode do toga, da je "Evropa, kao takva, mnogo starija nego njeni narodi",
a njeno jedinstvo je "ideal, koji njene najbolje glave potvrđuju već
hiljadu godina". Upravo ove iskaze je koristio Denis de Rougemont
u uvodu svog dela, "28 Siecles
d' Europe", a Duroselle je, kasnije,
potpuno prihvatio teze Denis de Rougemont-a. Iz tog razloga je vano,
da se znaju istorija i njeni odnosi. Istorija nam omogućava da razumemo, da
"identitet" grupe naroda, ili jednog naroda, ili čak samo jednog
dela tog naroda, zaista postoji i da je, pre svega, rezultat dugog istorijskog nasledstva,
kako na individualnom, tako i na kolektivnom nivou.
Saint-Simon, koji je vaio kao prava preteča institucionalizovanih
tendencija u XX veku, je pisao: "Svaka skuptina naroda zahteva zajedničke
institucije, kao i svako okupljanje vie osoba; neophodna je organizacija, jer,
inače, vai pravo jačeg. Zato je neophodna prinudna sila, koja međusobno
usaglaava različita kretanja i čini da interesi postanu zajednički
i prihvaćenim obavezama daje trajnost"[2]. Svi interesi,
koji su zajednički evropskom drutvu, odnose se na nauku, umetnost, zakonodavstvo,
trgovinu, upravu i industriju.
Celokupno nae istraivanje, posvećeno dovravanju
evropskih integracija i stvaranju jedne evropske federacije, mora da bude briljivo,
tj. opseno obrađeno, sa neophodnom prodornoću i potpunim udubljivanjem,
predavanjem toj stvari i sa svom preciznoću u pojedinostima. Zato se nikada
ne sme gubiti iz vida celina naučnog istraivanja. Nae jedino oruje u borbi
za Evropu ostaje ubeđenje da je istina, a ne spoljanja sila, najveći
motor i snaga u stvaranju buduće federacije.
To to se nikome ranije nije posrećilo, oni snovi
stari stotine godina, planovi i ideali -postali su stvarnost, zahvaljujući
jakoj volji ogromnog broja ljudi u jednom konkretnom delanju. To je osnivanje prve
Evropske Zajednice. Njeno proglaavanje, izvreno 09. maja. 1950. od strane Roberta Schuman-a, bilo
je izraz "velike elje" za ujedinjenjem naroda, a ne za ujedinjenjem drava
u jednu "Evropsku federaciju, neophodnu za očuvanje mira",
kao to je to rekao Jean Monnet. On je tada naglasio da bi najvanija reč u ovoj
izjavi bila reč "mir". Zar to nije danas aktuelnije no ikada pre
i uslov za budućnost Evrope?
2.
Vizije
evropske federacije
Po shvatanju brojnih zastupnika
evropske integracije, neophodno je jačanje dinamike federativnog jezgra. Projekat
pisanog Ustava Evrope je rađen na bazi planova arla de Gola, Spinelija, Evropskog
parlamenta i članka "Ustav za Evropsku uniju", koji je objavljen
28. oktobra 2000. godine. Sutina federalističkog metoda se razvija na postojećim
elementima i postojećem iskustvu, a jedan od osnovnih, fundamentalnih principa
federalizma jeste doprinos rastu zajedničkih moći. Federalizam je, po
zamisli njegovih promotera i ideologa, trebalo da očuva identitet drava članica,
regiona i lokalnih zajednica, uz istovremeno bolje i efikasnije funkcionisanje Evropske
unije. On je trebalo da doprinese ostvarenju najvanijeg cilja Unije, a to je garantovanje
mira, prosperiteta i nezavisnosti dravama članicama, kao i da dā svoj doprinos
razvoju i bezbednosti na regionalnom i svetskom planu[3].
Međutim, doprinos Unije
je u suprotnosti sa njenim političkim uticajem, jer je njen finansijski i ekonomski
doprinos, znatno veći od njenog političkog uticaja, a to je posledica
podeljenosti i nejedinstvenosti. To se posebno vidi ako se uporede diplomatske misije
SAD-a i drava članica Evropske unije. Naime, 15.000 američkih diplomata
raspoređenih u 300 misija, prema 40.000 diplomata raspoređenih u
1.500 misija, ima znatno veći uticaj, bez obzira na očigledno mnogo manji
broj slubenika i raspoloiva sredstva.
Zbog svega toga, Evropska
unija trai nov model, koji bi joj omogućio bolju podelu vlasti i raspodelu
odgovornosti između svojih institucija. Takođe, Evropska unija trai nov
model podele vlasti između evropskog, nacionalnog, regionalnog i lokalnog nivoa,
a to sve u cilju ostvarenja veće efikasnosti i vieg nivoa demokratije u institucijama
same Unije.
Kada je reč o viziji
buduće Evrope, onda treba reći da se ona odnosi, pre svega, na aspekt
bezbednosti i odbrane, u pravom smislu te reči. To bi značilo jačanje
Evropske Unije, prvenstveno na principima demokratije i međusobnog poverenja,
tj. na političkom aspektu bezbednosti. Sada je moguće, da se zamisli politička
garancija bezbednosti na različitim ravnima. Ova vizija jedne
"totalne Zajednice", mogla bi da bude ostvarena do kraja
ove decenije, na samom početku 21. veka. Cilj njenih institucija bi bio potpuna
zatita nacionalne i regionalne individualnosti, kao i stvaranje moćne centralne
vlasti sa predsednikom direktno izabranim
od strane svih Evropljana.
potpuno nova varijanta federalnog modela
U cilju obezbeđivanja veće reprezentativnosti,
demokratičnosti i efikasnosti evropskih institucija, krajem drugog milenijuma,
preciznije u poslednjoj deceniji XX veka, preovladalo je shvatanje da Evropska unija
mora da usvoji Osnovnu povelju ili Ustav. Ova Povelja ili Ustav bi definisali njene
ciljeve i osnovne principe i ustanovili podelu vlasti i odgovornosti, naročito
između nacionalnih vlasti i evropskih institucija. Naravno, ovaj najvaniji
evropski dokument bi morao da bude jezgrovit i jasan, a u njega bi trebalo da bude
uključeno samo ono to je sutinsko i fundamentalno.
Takođe, taj dokument bi trebalo da sadri osnovne
principe demokratije i slobode i da zabrani svaku diskriminaciju vezanu za bilo
koji osnov: pol, relgiju, starosnu dob, seksualnu orijentaciju, etničko poreklo,
hendikepe, uverenja i slično. Naravno, tu bi bila regulisana i pitanja azila,
imigracije i proterivanja, kao pitanja koja se nalaze u vrhu prioriteta evropske
političke javnosti i zato čine plan evropskog modela drutva, pruajući
mogućnost očuvanja evropskog identiteta i primene principa supsidijarnosti.
To znači da, kao to smo već naveli, dravi ili uniji ne treba dodeljivati
one zadatke i poslove, koji bi se bolje mogli obaviti na nivou regiona ili lokalne
zajednice. I obrnuto, Uniji, dravi ili regionu je neophodno poveriti one delatnosti
koje oni jedino mogu ili ih bolje vre. Upravo taj princip čini fundament,
tj. osnovu svake federalne zajednice.
4.
Fierov
pledoaje za finalitet evropske integracije
Po miljenju Joke Fiera,
"Evropska federacija predstavlja feniks iz pepela. Ona je sada samo, reč".
Ovim kratkim citatom, bivi nemački ministar spoljnih poslova je u Francuskoj
zapalio vatru u vladinoj većini. Naime, pojam federacije u govoru Jezefa
"Joke" Fiera (Joseph Martin
"Joschka" Fischer) od
12. maja 2000. godine, u Francuskoj je izazvao veoma burnu reakciju. Međutim,
teko da se u nekom drugom trenutku u prethodnim godinama moglo tako jasno prepoznati
ko u Francuskoj razmilja o budućnosti Evrope i njenoj federalnoj varijanti.
Debatu o Evropskoj federaciji,
otvorio je bivi ministar spoljnih poslova Nemačke, Joka Fier, u svom govoru
odranom 12. maja 2000. godine, na Humbolt Univerzitetu u Berlinu. Naslov njegovog
govora je bio : "Od Saveza drava do Federacije razmiljanja o finalitetu
evropske integracije"[4]
i u ovom izlaganju on je ponovio poglede koje su izneli Karl Lamers i Volfgang ojble,
koji su predloili stvaranje "čvrstog jezgra" Evropske unije. Takođe,
Joka Fier je u svom govoru odravao i zastupao stavove biveg predsednika Savezne
Republike Nemačke, Johanesa Raua, iznete u članku "Federalni ustav
za Evropu"[5]. U
francuskom listu "Mond" objavljeno je interesantno shvatanje biveg britanskog
premijera Tonija Blera, po kome bi najvii evropski akt (koga neki zovu Ustav, a
drugi Povelja) "bio vrsta povelje o nadlenostima, koja precizira ta se radi
na evropskom nivou, a ta na nivou drave"[6].
Ova bi Povelja bila politički, a ne i pravni dokument i ona bi predstavljala
povelju ujedinjene i čvrste Evrope. Međutim, po miljenju nekadanjeg
britanskog premijera, takva Evropa bi bila "supersila, a ne superdrava"
i on je apelovao na Evropu nacija, koja bi bila "slobodna, nezavisna i suverena".
Tu viziju su podjednako podravali i bivi predsednici Savezne Republike Nemačke
i Francuske Johanes Rau i ak irak, kao i Đulijano Amato i Joka Fier.
Kada je reč o predlozima
Johanesa Raua, s obzirom da Unija, jo uvek, nema institucije koje bi joj omogućile
da nastupa jednoglasno, treba reći da on isticao da bi "evropski građani
bili zahvalni svojim zemljama, ukoliko bi se usvojio jezgrovit i razumljiv Ustav,
koji bi objasnio ciljeve i strukturu Evropske federacije". To znači da
se pitanje evropskog federalizma ponovo počelo postavljati, ali da nije poeljno
da federalni evropski ustav imitira američki, nemački ili vajcarski ustav.
Naime, cilj federalnog evropskog sistema i jeste u tome, da omogući dravama
članicama da, zajedničkim naporima, pronađu kapacitete i mogućnosti
za obavljanje onih aktivnosti, za koje vie nisu u stanju i za koje nisu sposobne
da ih samostalno obavljaju. Upravo zbog toga, federalni sistem i pokuava da izvri
raspodelu moći, a ne da je koncentrie.
Navedeno miljenje biveg predsednika Savezne Republike
Nemačke, Johanesa Raua, da "već posedujemo kamene temeljce Evropske
federacije nacionalnih drava" i da "sve to je potrebno, jeste da ih
kompletiramo, spojimo i podignemo građevinu" davalo je polet zagovornicima
evropskog federalizma da istraju u svojim nastojanjima. Ta struktura bi imala svoj
legitimitet u dvostrukom predstavljanju građana u Evropskom parlamentu i drava
članica u okviru Doma drava (koji potiče iz Saveta ministara). U okviru
ovog Doma, svaka drava bi imala "svoj glas, nezavisno od njene veličine
ili broja stanovnika" (kao u američkom Senatu ili vajcarskom Savetu drava)[7].
Predstave, odnosno vizije sadrane u Fierovom govoru, su pledoaje za finalitet
evropske integracije kroz "ustavni ugovor" o "evropskoj federaciji".
Polazna tačka Fierovih razmiljanja je njegovo ubeđenje da bi politička
integracija morala da se ugradi kao poslednja cigla u zgradu evropske integracije[8]. Oba procesa
(proirivanje i produbljivanje) morala bi da se organizuju paralelno, a Nemačka
i Francuska bi, u tome, imale posebnu odgovornost[9]. Fierov
"sasvim jednostavan odgovor" je glasio: "Prelaz sa Saveza drava
Unije, ka punoj parlamentarizaciji u Evropsku federaciju
a to, ne znači nita
manje od jednog evropskog parlamenta i jedne takve vlade, koji, ustvari, čine
zakonodavnu i izvrnu vlast u okviru federacije. Ova federacija se zasniva na ustavnom
ugovoru."
Imajući ovakav odnos
pristalica i protivnika ideje Evropske federacije, treba reći da je bivi francuski
predsednik, ak irak, dao podrku evropskom projektu u svom obraćanju Bundestagu,
27. juna 2000. godine u Berlinu, ali bez direktnog pominjanja termina "Evropska
federacija". Naime, on je istakao da među Evropljanima, naročito
među mladima, jača osećaj zajedničke pripadnosti, evropskog
identiteta i elje da ive zajedno u jednoj solidarnoj zajednici. Otuda je on pozvao
sve prisutne na reformisanje institucija i velike poduhvate, kao to su evropska
odbrana i zbliavanje evropskih građana.
Prema daljem shvatanju biveg
ministra inostranih poslova SR Nemačke, "precizna raspodela kompetencija
između federacije i nacionalnih drava u okviru ustavnog ugovora, trebalo bi
federaciji da ostavi domene sutinskog suvereniteta
i samo one probleme koji zahtevaju neposrednu panju na evropskom nivou, dok bi
ostali domeni i dalje bili u kompetenciji nacionalnih drava. Uređena i delotvorna
Evropska federacija postaće potpuno suverena,
iako sačinjena od priznatih nacionalnih drava".
Fier sasvim precizno izjavljuje
ta on podrazumeva pod "gravitacionim centrom". Naime, grupa drava će,
kako on smatra, "sklopiti novi evropski osnovni ugovor, nukleus ustava federacije.
Na osnovu ovog osnovnog ugovora, ona bi (jedna ovakva grupa drava) sebi dala vlastite
institucije
" Glavni zadatak "gravitacionog centra", bio bi,
"da on bude avangarda, lokomotiva za zavretak političke integracije".
Nova organizacija bi morala "da već obuhvati sve elemente buduće
federacije". Poslednji korak bi tada bio zavretak integracije u jednoj Evropskoj
federaciji. Pojačana saradnja između pojedinih vlada zahtevala bi korak
"ka ustavnom ugovoru, tj. svesnom političkom aktu o novom osnivanju Evrope"[10].
Znači, rođena je ideja stvaranja "gravitacionog centra", koji
bi bio avangardna grupa, pa otuda treba napraviti, tj. zaključiti "novi
fundamentalni evropski ugovor" između drava koje čine taj
"gravitacioni centar". Takav ugovor bi bio jezgro budućeg Ustava
Federacije, koja bi, na osnovu njega, kao fundamentalnog, imala svoje sopstvene
institucije: vladu, parlament i predsednika (vlada bi bila u centru Unije i nastupala
bi jednoglasno u ime članica, parlament bi bio znatno osnaen i ojačan
novim ovlaćenjima, a predsednik bi bio izabran neposredno od strane građana).
Za Fiera je bilo najvanije
da se odri otvoren pristup svim članicama Unije, pa je, u tom smislu, on bio
blii konceptu "federacije nacionalnih drava", kojom je ak Delor bio
veoma naklonjen. Međutim, Fier je umereniji kada govori o "federaciji
drava i građana", jer evropsku istoriju ne čine samo nacionalne
drave. Ovde treba imati u vidu i činjenicu da i sve članice Evropske
unije nisu nacionalne drave, pa bi se zato, najbolje bilo pridravati ideje o Federaciji
evropskih drava ili Federacije evropskih naroda i građana. Posmatrano sa te
tačke gledita, mogli bismo da se, opravdano, zapitamo o prirodi vajcarske,
belgijske ili panske drave.
Konačni rezultat ovakvog
procesa bio bi nastanak "evropske savezne drave", po uzoru na "Sjedinjene
drave Evrope". Međutim, poto je jednokratni ustavni skok nije dogodio,
istraivači i teoretičari federalizma su, u međuvremenu, poli od
postepene federalizacije. Naime, i princip supsidijarnosti (utemeljen u EZ-Ugovoru[11] i sve veća primena većinskog odlučivanja
u savetu, kao i jačanje Evropskog parlamenta, zahvaljujući postupku saodlučivanja,
podvlače jačanje federalizacije
Evropske unije.
5.
Francuski
načelni stavovi
u odnosu na federalnu
perspektivu
Francuski načelni stavovi
su mogli da se sasvim jasno očitaju iz direktne, odnosno indirektne reakcije
na Fierov govor. "Vladajuća doktrina" u Francuskoj jasno odbija
Fierovu viziju i preferira sasvim drugačiji model za buduću evropsku
"res publica"[12].
U francuskoj debati o budućoj
Evropi, glavna panja se posvećivala centralnom simbolu identiteta: suverenitetu
nacionalne drave[13].
U osnovi toga lei shvatanje nacije (drave i dravnog suvereniteta), koje se, u
osnovi, razlikuje od nemačkog shvatanja. Dok u Nemačkoj vai predstava
o naciji kao etničkoj zajednici, kao narodu, u Francuskoj vlada predstava o
povezanosti građana oko ideje o političkoj zajednici, tj. ovde vai nacija
kao zajednica građana, kao dravno-građanska, a ne etnička nacija.
"...Nemcima pada dvostruko
lake, nego Francuzima, da stvore viziju o Evropskoj federaciji, u kojoj drave,
dodue, ne nestaju, ali vie ne raspolau potpunim suverenitetom"[14].
Dok se federalizam u Nemačkoj ocenjuje pozitivno, jer su se sa njim, uprkos
permanentnoj potrebi za reformama, napravila dobra iskustva, mnogi u Francuskoj
vide federalizam kao instituciju za oduzimanje moći politički napravljenih
nacija, a time, i kao "visokoizdajničku" parolu[15].
Francuska vidi budućnost Evropske Unije kao Federacije nacionalnih drava ili
"Etats-Souverains"[16].
Fierov govor je, svakako,
pao na već viestruko kultivisano tle. Ako se prati ranija uporedna studija
o prilagođavanju teritorijalnih institucija decentralizovanoj Evropskoj Uniji,
moe se, ipak, praviti razlika između
faze koja se karakterie strategijama
konfrontacije između centralnih drava i regiona u osamdesetim godinama i faze
koja se vie karakterie "kooperativnim strategijama" u devedesetim godinama.
Ustavna debata, vođena posle govora Joke
Fiera odranog u Berlinu, jasno je pokazala da pojam "federacija" ima
vie značenja. Diskusija o ovom pojmu, dakle ustavna debata, ima vanu funkciju
u okviru integracionog procesa. Teze o kojima je govorio Fier ili bolje rečeno
njegove vizije, imaju, bez sumnje, vanu funkciju katalizatora, tako to su one
pokrenule načelnu debatu koja, sigurno, nije trajala samo do konferencije vlada,
odrane 2004. godine.
6.
Princip
supsidijariteta
i njegov značaj za ustavni razvoj Evropske Unije
Princip supsidijariteta
je u formulaciji Ugovora iz Mastrihta preuzet, u neizmenjenom obliku, iz Ugovora
iz Amsterdama i time nije potvrdio standard obrazloenja kompetencija, već
standard izvrenja kompetencija[17].
Karakteristično za Evropsku Uniju je neophodnost zajedničkog dejstva vie
ravni. Drugi zagovaraju "federalnu transformaciju" dosadanje isprepletanosti
kompetencija Evropske Unije i predlau transformaciju, koja se orijentie ka principu
supsidijariteta[18].
Tako su, na primer, nemačke
drave članice, na učvrćivanje jedne posebne klauzule u Ugovoru
o Evropskoj Uniji, prvobitno polagale veoma velike nade. Princip supsidijariteta je
trebalo da ih zatiti od dalekosenog pomeranja kompetencija na evropsku ravan.
Supsidijaritet je za mnoge
ljude "rastegljiv" koncept, koji se moe različito tumačiti.
Ovaj princip, jo nikada, nije bio lajtmotiv Komisije i Evropskog Parlamenta, to
je, takođe, bilo razumljivo u ranijim stadijumima evropskog razvoja, kada je
u njenom interesu lealo to da se dokae da Evropa ostvaruje dobar učinak i
da evropska integracija ima pozitivnu i praktičnu svrhu[19].
Pri svakom daljem integracionom
koraku treba, pre svega, voditi računa o očuvanju nacionalnog identiteta,
to je u jednoj "Evropi jedinstva u mnotvu" - sistemski logično.
Instrumenti za ovo su principi ograničenih pojedinačnih ovlaćenja,
srazmernost i naročito supsidijarnost.
Unija treba da se, načelno,
skoncentrie na ovakve zadatke koji ne mogu u dovoljnoj meri da se ispune na ravni
pojedinačnih drava. Ona mora da dobije neophodna ovlaćenja za oblasti
zadataka, za koje ona moe da ponudi viu evropsku vrednost.
Princip supsidijariteta
ne garantuje samo bliskost građanima pri izvrenju kompetencija koje ne pripadaju
isključivo Evropskoj Uniji. On ima načelni značaj kao strukturni
princip Evropske Unije, koji je merodavan za prenos daljih kompetencija.
a) Strah od gubitka suvereniteta
Evropsko ujedinjenje se
često definie negativno kao "gubitak suvereniteta" pojedinačnih
nacionalnih drava. Ideja Evrope zahteva delove tog suvereniteta za sebe. ta čini
Evropa sa njim? U čemu se sastoji evropski, dakle nadnacionalni i transnacionalni
suverenitet? Zar se neće prenoenjem suvereniteta na Evropu upravo napraviti
nezdravi zategnuti luk, koji bi diskreditovao ideju Evrope?
Negativnih primera ima mnogo.
Tu treba da se posmatra samo "neprobojno ipraje" evropskog uređenja
subvencija, agrara ili trgovine. Ovi su, kao sunđer, u sebe upili nacionalna
prava na suverenitet i, u svakom slučaju, aktivirali protest, kada suverene
odluke iz Brisela guraju u stranu nacionalne elje. Stanovnitvu ne moe da se saopti,
da Evropa treba da odluči o tome, koje povrine treba da se umrtve i da se
pomoću četkice ofarbaju u plavo.
b) Princip supsidijarnosti
i očuvanje nacionalnog identiteta
Nacionalni parlamenti, na
napred naveden način, aktivno doprinose dobrom funkcionisanju Unije, i to tako,
to dobijaju informacije od institucija Unije i primaju predloge zakonskih akata
Unije, u skladu sa Protokolom o ulozi nacionalnih parlamenata u Evropskoj uniji.
Oni učestvuju u postupku revizije ugovora, dobijaju obavetenja o zahtevima
za priključenje Uniji, učestvuju u međuparlamentarnoj saradnji koja
se ostvaruje između nacionalnih parlamenata i sa Evropskim parlamentom. Sve
to doprinosi boljem potovanju principa supsidijarnosti, u skladu sa procedurama
predviđenim Protokolom o primeni principa supsidijarnosti i proporcionalnosti.
Naravno, sve ovo će doprineti i ostvarenju odredbe Lisabonskog ugovora, koja
garantuje potovanje jednakosti drava članica od strane Evropske unije pred
ugovorima, kao i njihov nacionalni identitet[20],
nezavisno od njihovog političkog i ustavnog uređenja, uključujući
i lokalnu i regionalnu autonomiju. To je veoma bitno naglasiti, pre svega da Unija
potuje sutinske funkcije drava, naročito one koje imaju za cilj očuvanje
njihovog teritorijalnog integriteta, odravanje javnog reda i očuvanje nacionalne
bezbednosti (posebno, nacionalna bezbednost ostaje u isključivoj nadlenosti
svake drave članice). Upravo zbog toga je ranije postojala rezervisanost pojedinih,
naročito manjih drava, prema članstvu u Evropskoj uniji i njihov strah
od ulaska u nju, zbog eventualnog gubitka svog nacionalnog identiteta i teritorijalnog
integriteta.
Princip supsidijarnosti
odgovara optem opredeljenju, koje je veoma blisko ideji federalizma, a po kome
svaki nivo zajednice treba da obavlja samo one zadatke i da raspolae samo onim
nadlenostima koje je u stanju da obavlja. To se odnosi na centralni, dravni, regionalni
i lokalni nivo dobro uređene političke zajednice. Koncept supsidijarnosti
je jedan od najčeće spominjanih pojmova u raspravi koja je prethodila
potpisivanju Ugovora o Evropskoj uniji, ali su njegovi istorijski osnovi, ipak,
daleko dublji i da se, kako je to govorio predsednika Komisije, ak Delor, ovo načelo
moe otkriti u evropskoj političkoj misli i praksi, već od XVI veka i
to, na primer, kod Altuzijusa, koji je predlagao uspostavljanje ravnotee vlasti
između lokalne samouprave i univerzalnih zahteva moderne drave[21].
Otuda je i Thomas O. Hueglin, zastupao stanovite da srednjevekovni koreni predstavljaju
koncept supsidijarnosti, koji je postao pogodan za organizaciju i nastanak posle-nacionalne
Evropske unije[22]. Autori
koji se bave izučavanjem principa supsidijarnosti, kao istorijski primer pozivanja
na to načelo navode da se ono javlja i u nemačkoj pravnoj tradiciji, u
tom smislu da savezna vlast ima supsidijarnu funkciju u odnosu na vlast koju obavljaju
zemlje (Länder), to je regulisano i samim nemačkim Ustavom[23].
U Ugovoru o Evropskoj uniji,
kao i kasnije prihvaćenom Konceptu primene principa supsidijarnosti (decembra
1992. godine), ukazuje se na "strogo necentralistički karakter Zajednice
sa ograničenim i izvedenim nadlenostima". To je, upravo, u skladu sa
osnovnim opredeljenjem ovog Ugovora da se odluke donose "to je moguće
blie građanima". Očigledno je da su prethodnih godina postojale
brojne nedoumice i opravdan strah od centralizacije Evropske zajednice po ugledu
na postojeće federacije. Te bojazni su dole posebnog izraaja krajem
1992. godine. Među teoretičarima, Nisholas Emiliou, smatra da je "supsidijarnost neodvojiva od federalizma",
jer on u ovom načelu vidi kriterijum raspodele nadlenosti između vie
nivoa političke vlasti, dok Constatinesco ističe
da je "supsidijarnost izraz političke kulture federalnih drava".
Slično gledite zastupa i Jacques
Santer, koji kae da se
"federalizam moe shvatiti kao piramida, a piramida je dobra samo ako ima iroku
osnovicu, tj. ukoliko se organima koji lee u temeljima ostavi da rade sve ono to
mogu da rade..." I Hackett daje svoje
objanjenje po ovom pitanju, ukazujući da "ako je federalizam sistem koga
označava ugovor između političkih jedinica, koje predaju svoj pojedinačni
suverenitet sredinjoj vlasti, ali zadravaju ograničena rezidualna ovlaćenja,
tada supsidijaritet promenjuje federalno načelo, kako bi se, to je moguće
vie vlasti, ostavilo subjedinicama".
U skladu sa principom podeljene
nadlenosti, a pre svega, sa principom supsidijarnosti, u oblastima koje ne spadaju
u njenu isključivu nadlenost, Unija intervenie "samo i u meri u kojoj
ciljevi razmatrane akcije ne bi mogli biti ostvareni na zadovoljavajući način
od strane drava članica, kako na centralnom, tako i na regionalnom i lokalnom
nivou". Institucije Unije primenjuju princip supsidijarnosti u skladu sa Protokolom
o primeni načela supsidijarnosti i proporcionalnosti. O potovanju ovog principa
staraju se nacionalni parlamenti, u skladu sa procedurom predviđenom ovim Protokolom.
Naravno, sadraj i oblik akcija Unije, saglasno principu proporcionalnosti, ne smeju
preći okvire neophodne za postizanje ciljeva iz Ugovora. ak Delor je supsidijarnost
određivao "kao trajnu protivteu prirodnoj tendenciji gomilanja moći
u centru"[24]. Međutim,
kada je reč o ovoj problematici, treba imati u vidu pravnu sigurnost u pogledu
raspodele nadlenosti, pre svega zbog evolutivnog karaktera načela supsidijarnosti,
jer ono to je u nadlenosti drava članica danas, moe, već sutra, da
dospe, odlukom Suda, u nadlenost Unije. Zbog toga je problematika vertikalne raspodele
nadlenosti između Evropske unije i njenih drava članica, do danas ostala
nereen problem. Čini se, ipak, nespornim da se u okvirima Evropske unije primenjuju
izvesna načela, koja se bez razmiljanja mogu nazvati federalnim.
v) Evropski ustav kao doprinos obrazovanju evropskog identiteta
Protiv konstitucionalnih
reformi se izriče argument, da nema kolektivnog evropskog identiteta, pa zato
ne moe ni da ima ustava. "Bez naroda nema ustava" - glasi deviza. Ovaj
argument počiva na pogrenoj premisi,
da nacionalni i evropski identiteti moraju da bude jednako struktuirani. Ali, to
nije tako, i ne treba tako ni da bude. Za jednu evropsku ustavnu dravu, građani,
ni u kom slučaju, ne moraju da predaju
njihov nacionalni identitet. Oni su, pre svega, građani drava članica,
a tek zatim građani Unije. Oni mora da steknu dodatni evropski identitet. Upravo
tako, to vidi skoro polovina građana u Evropskoj
Uniji, već godinama. Kao "nacionalno i evropski" i kao "evropski
i nacionalno" se osećalo 55% ispitanika u 1992. godini i 48% u 1999. godini.
Svaki dravljanin zemlje
članice, postaće dravljanin Unije. Treba napomenuti i objasniti čitaocima,
da evropsko dravljanstvo (ili pravo građanstva
Unije) predstavlja, ustvari, dopunu nacionalnog dravljanstva, odnosno podrazumeva
dodatna prava, kao to su:
pravo na slobodno kretanje
i ivot na teritoriji Unije;
pravo glasa na izborima
za Evropski parlament i lokalne izbore;
diplomatsku i konzularnu
zatitu u trećim zemljama;
pravo na albu Evropskom
parlamentu;
pravo na prijavu Evropskom
ombudsmanu.
Jo 1990. godine, na sastanku
Evropskog saveta u Rimu, efovi vlada Evropske unije, postigli su dogovor o tome
da Ugovor o Evropskoj uniji, treba da ustanovi građanstvo Evropske unije. Upravo
se u drugom delu ovog Ugovora definie "građanstvo Unije" na sledeći
način:
Građani
Evropske unije su dravljani drava članica EU ("Građanstvo Unije
će dopunjavati, a ne zameniti nacionalno dravljanstvo");
Građani
Evropske unije imaju pravo da se nastane bilo gde u EU;
Građani
Evropske unije imaju pravo da glasaju ili budu kandidovani na lokalnim izborima
i izborima za Evropski Parlament bilo gde da su nastanjeni u EU;
Građani
Evropske unije u trećim zemljama imaju pravo na konzularnu zatitu od ambasade
bilo koje od drava članica EU;
Građani
Evropske unije imaju pravo peticije Evropskom parlamentu, pravo da se ale ombudsmanu
EU, kao i da piu bilo kojoj instituciji EU na bilo kom od zvaničnih jezika
Evropske unije.
Međutim, evroskeptici
se pribojavaju gubitka prerogativa svojih dravnosti. Naime, kada su u pitanju protivnici
Evropskog ustava, različite političke struje imaju svoju logiku. Tako,
krajnja desnica i suverenisti, smatraju da će, ovim, najviim pravnim aktom
Evropske Unije, samo izgubiti u pogledu svoje dravnosti. Komunisti su, takođe,
protiv, ali je njihov razlog različit od prethodnih (oni smatraju da će
se radnici, za svoja socijalna prava, tee izboriti na evropskom, nego na nacionalnom
nivou)[25].
Po zemljama, pored Francuza i Čeha, evroskeptični su, i Poljaci, i Britanci.
Treba naglasiti da evropsko
dravljanstvo ne zamenjuje nacionalno dravljanstvo, tj. pravo građanstva Evropske
Unije (dravljanstvo Unije) nije dravljanstvo u onom smislu, u kome klasična
teorija drave i prava shvata ovu značajnu instituciju. Ujedinjenoj Evropi
sada predstoji da kroz nacionalne kampanje stigne od ekonomske, do političke
zajednice. Međutim, ovde treba naglasiti da "evropski politički narod"
ne postoji, jer je i sam Ugovor o Evropskoj uniji tu veoma jasan, s obzirom da građanstvo
kao politička i pravna kategorija ostaje u domenu drave članice[26].
To samo dokazuje da navedenim Ugovorom nije reeno pitanje "evropskog građanstva".
Evropski parlament je 1989. godine usvojio Deklaraciju o osnovnim pravima i slobodama,
prema kojoj je "građanin Zajednice, u smislu ove Deklaracije, svako ko
poseduje dravljanstvo drave članice"[27].
S toga se moe reći da je, upravo, Evropski parlament, kao direktno predstavničko
telo građana Evropske unije[28],
najdalje otiao u inicijativi za evropsko građanstvo, izglasavajući Deklaraciju
po kojoj su građani Evropske unije, u stvari,
građani drava članica na osnovu njihovog prava dravljanstva.
Rezime
Procesi federalizacije,
regionalizacije i decentralizacije u dravama članicama EU, kao i među kandidatima za pristup, poslednjih
godina su, očigledno, dobili na dinamici. "Federalizam" je, za mnoge
političare, već odavno bio "Dirty word"
(prljava reč), i to ne samo u Velikoj Britaniji. Kada je predsednik Komisije,
Jacques Delors,
1990. godine, izjavio da federalna izgradnja Evropske Zajednice nije bila zamisao
iz prolosti, već ideja sa budućnoću, od tada je prolo već
15 godina.
Federalna perspektiva znači
da Evropska Unija treba da se formira na odgovarajući način, kao
"sistem za reavanje problema", tj. da se pronađe institucionalni
aranman "System of government", koji bi omogućio donoenje efikasnih i, istovremeno,
demokratski legitimnih odluka. Heinrich Schneider
je, opet, postavio pitanje da li federalizam
moe i treba da postane određujući princip Evropske Unije.
Debata o federalnoj perspektivi
Evropske Unije ne reava redovno kontroverze, jer, po pravilu, učesnici diskusije
za osnovu njihovih argumentacija uzimaju određeno shvatanje federalizma i federalne
strukture. Tako se, na primer, u Francuskoj "federalizam poredi sa federalnom
strukturom drava američkog modela"[29].
Davno pre aktuelne debate, bilo je mnogo protivljenja ematskim i doktrinarnim pojednostavljenjima,
koja dolaze do izraaja u jednostavnom poređenju "savezne drave"
i "saveza drava".
Dragan Bataveljić
PERSPECTIVE ON THE EUROPEAN UNION FEDERALISM
Summary
At the beginning of the 21st century, the European
Union is facing great challenges. The process of European integration entails
the question of "European compatibility" of federalism and the
implementation of a "European federation", respectively. Consequently,
the author of the present paper discuss crucial issues of European federalism which
today, at the beginning of the 21st century, are still most topical. It appears
that federalism plays an important role in the European enlargement and
integration, as a political undertaking lacking precedents. Up to now, several
models of federalism are known, however, further European enlargement and
integration require innovation, so it cannot simply be adapted to already
existing models or to those which have been determined in advance, but it is
rather imperative to carry out a synthesis between uniformity and diversity. To
that end, in the previous years, a "great deal of effort has been made in
searching for a new federalism", discussing the future of the EU.
Federalism adequately counterbalances globalization,
and it represents the most appropriate form of social organization which would
unite the Europeans in a union, safeguard national, regional and local
distinctive features, and an interdependence and affirmation of the European
identity required. The motives of European integration and formation of a
"European federalism" are peace, democracy, idealism, belonging to a
particular community of values, improvement of the economic standard, a greater
influence on the common and security policy, a more efficient solving of
cross-border problems, and finally, a strengthening of friendship and
neighbourly relationship. Its goals are the formation of a federal State and
"United States of Europe", respectively, hereby considering the
principle of subsidiarity. The discussions on the future development of Europe
often reveal the contrast of clearly defined viewpoints: the model of a
"European Federal State", the opposing model of "European
Federation of States", the model of "Europe of Regions", and the
model of "Differentiated integration".
Key words: European
Union, European federalism, subsidiarity, European integration, European
federation;
[1] J. V. Duroselle, L idee de l Europe dans l histoire, 1965.
[2] Citat prema: J. Delors, Vorwort zu
de Rougemont, 28 Sičcles dEurope
(FN 4).
[3] Kada je reč o ulozi Evropske unije na svetskom planu, treba reći da
ona dobija na vanosti u brojnim pitanjima. Tako je Unija najvaniji finansijer
Ujedinjenih nacija, kojima obezbeđuje 36% redovnog budeta i 54% ukupne svetske
pomoći razvoju.
[4] Govor je, između ostalog, odtampan u: "Integration 312000", str. 149-156.
[5] J. Rau, Le Monde, 4. novembar 1999.
[6] Ibid.
[7] Međutim, ovde treba imati u vidu da su navedene ideje predsednika Raua,
ograničene na zakonodavnu vlast Evropske federacije, ali ignoriu pitanja Evropske
vlade.
[8] Uporedi, na primer, sledeće priloge, čiji su autori
Peter-Christian Müller-Graff, Heinrich Schneider i Beate Kohler-Koch u:
"Integration 3/2000" ili
Heinrich Schneider, u:
"Von Berlin über Nizza - zur Europäischcn Föderation u Jahrbuch des Föderalismus, Europäisches Zentrum für
Föderalismus-Forschung Tübingen (Hrsg.), 2001,
409-428.
[9] R. Hrbek, "Euröpaische Föderation als Leitbild für die EU?, u: Europäischer Föderalismus im 21. Jahrhundert,
Schriftenreihe des Europäischen Zentrums für Föderalismus Forschung,
Tübingen, Band 24, 1. Auflage 2003, 181 182.
[10] Ibid,
182 183.
[11] Član 5. Ugovora o Evropskoj zajednici.
[12] O velikom broju radova o
federalizmu u Francuskoj, informie veoma detaljno H. Marhold: Föderale Strukturen für
Europa? - Aktuelle Beiträge zur Debatte, u: Frankreich, Occasional Papers Nr. 23 des
Europäischen Zentrums für Föderalismus-Forschung Tübingen, Oktober 2000.
[13] H. Marhold, Die Frage nach Sinn und
Gestalt, Anmerkungen zu einer neuen Europadebatte: Französische und
deutsche Visionen, u:
Europäische Zeitung, September 2000, 3.
[14] Ibid.
[15] Prema, R. Hrbek, "Euröpaische Föderation als Leitbild für die EU?, u: Europäischer Föderalismus
im 21. Jahrhundert, Schriftenreihe des Europäischen Zentrums für Föderalismus
Forschung, Tübingen, Band 24, 1. Auflage 2003,
184.
[16] Up. J. L. Quermonne, Die Europäische
Union auf der Suche nach legitimen und effizienten Institutionen, u: Integration 212000,
81-88.
[17] R. Hrbek, Das Subsidiaritätsprinzip
in der EU Bedeutung und Wirkung nach dem Vertrag von Amsterdam, Jahrbuch
des Föderalismus 2002, EZFF (Hg), Tübingen,
530.
[18] Up. T. Fischer, N. Schley, Europa
föderal organisieren - ein neues Kompetenz- und Vertragsgefüge für die
Europäische Union, Bonn, 1999, 141.
[19] P. Mandelson, Subsidiarität Leben
Europäische Integration und nationale Souveränität, u: Europa hat Zukunft Der
Weg ins 21. Jahrhundert, Verlag für internationale Politik GMBH, Bonn,
1998, 44.
[20] Uopte posmatrano, snaga nacionalnih identiteta ukazuje na činjenicu
da ona nije u vezi sa podrkom integraciji Evropskoj uniji, pa stoga, privrenost
dravi moe biti u pozitivnom ili negativnom odnosu sa podrkom Evropskoj uniji,
zavisno od toga da li se evropska integracija shvata, kao neto to slabi ili jača
nacionalni identitet u zemlji (O ovome videti ire: D. Medrano, J. P. Gutierrez, Nested Indetities:
National and European Indetity in Spain, Ethnic and Racial Studies, 2001,
758-778). Međutim, postoji sve vie dokaza u svakoj dravi da, to je jači
osećaj nacionalnog identiteta pojedinca, evropska integracija predstavlja pretnju
njegovom nacionalnom identitetu i, kao rezultat toga, slabije će podravati
evropsku integraciju.
[21] J. Althusius, Politica Methodice Digesta, Treće izdranje,
1614. godina.
[22] O. T. Hueglin,
Federalism, Subsidiarity and the European
Tradition, Izlaganje na Drugoj svetskoj konferenciji "Federalism,
Subsidiarity and Democracy in the European Union", Bruxelles, 1994.
[23] O ovome, takođe videti: H.
Stadler, Subsidiaritätsprinzip
and Föderalismus, Freiburg, 1951.
[24] Govor aka Delora (Jacques Delors) u Evropskom parlamentu, 1990. godine.
[25] U Francuskoj je osnovan i pokret protiv Ustava Evrope.
[26] Nova prava građanstva Evropske unije su uslovljena dravljanstvom, koje
je isključivo pravo svake drave članice.
[27] Deklaracija o osnovnim pravima i slobodama, član 25. tačka 3.
[28] Za razliku od Evropskog parlamenta, kao predstavničkog tela građana
EU, međudravni organi EU, su Evropski savet i Savet.
[29] Quermonne (s. Anm. 20), S. 83. Vgl. Heinrich Schneider. Der
Vertragsentwurf und der Föderalismus, in: Integration l/84, 3-11.