TAMARA ĐURĐIĆ, dipl. pravnik
Student doktorskih studija na Pravnom fakultetu
u Kragujevcu
UDC: 347.440.76
Primljeno: 12.05.2010.
Stručni članak
PREDUGOVORNA
ODGOVORNOST U NACIONALNOM I EVROPSKOM UGOVORNOM PRAVU
U ovom
radu se razmatra pitanje predugovorne odgovornosti, a pre svega pravna priroda ovog instituta (jer se u zavisnosti od klasifikacije ove odgovornosti
kao deliktne ili ugovorne primenjivati i različita pravna pravila). Pitanje predugovorne odgovronosti nadovezuje se
na pitanje mesta i domašaja načela savesnosti i poštenja u pravnom sistemu, te u radu autor analizira osnovne principe na
kojima se temelji predugovorna odgovornost. Pojedinačno su obrađeni svi
uslovi (pretpostavke) postojanja predugovorne odgovornosti, a s posebnom pažnjom
se analizira mogućnost primene koncepta
pretpostavljene krivice počinioca štete u oblasti predugovorne odgovornosti.
Jedan deo rada posvećen je definisanju obima ove vrste odgovornosti, a pre
svega sadržaja negativnog ugovornog interesa. Na kraju rada se razmatra usklađenost
rešenja prihvaćenih u našem zakonodavstvu sa pravilima evropskog ugvoronog
prava u pogledu regulisanja ovog instituta..
Ključne
reči: predugovorna
odgovornost / pravna
priroda predugovorne odgovornosti / pretpostavke predugovorne odgovornosti / negativni
ugovorni interes / načelo savesnostii i poštenja / pravila evropskog ugovornog
prava.
Savremeno poslovanje karakteriše
masovnost i raznovrsnost ugovora.
Pojedini ugovori su vrlo složeni po svojoj
prirodi i sadržini, i to su najčešće ugovori velikih vrednosti čijem
zaključenju redovno prethode pregovori koji mogu trajati i duži vremenski period.
S obzirom na učestalost ovih ugovora u poslovnom prometu i pitanje pregovora
postaje sve aktuelnije i dobija na značaju.
Pregovori predstavljaju
jedan postepeni, a kadkad i veoma složen proces, u kojem se sukcesivno razmenjuje
niz predloga, mišljenja, nacrta budućeg ugovora i ponekad je teško utvrditi koja je strana učinila ponudu, a
koja prihvat ponude, u kom momentu je nastao ugovor i kakva je njegova sadržina.
Sa druge strane, ukoliko pregovori ne rezultiraju zaključenjem ugovora, postavlja
se niz pitanja: da li su strane u pregovorima postupale u skladu sa načelom
savesnosti i poštenja, da li strana koja je učinila znatne troškove pripremajući
zaključenje ugovora može zahtevati nadoknadu tih troškova i sl.
Ova i mnoga druga pitanja
su predmet interesovanja savremene pravne teorije, posebno imajući u vidu velika
neujednačenost u pogledu pravnog uređenja pregovora i predugovorne odgovornosti,
odnosno odsustvo pravne regulative u pojedinim pravnim sistemima, pretežno onim
koji pripadaju anglosaksonskoj pravnoj tradiciji. Ovakva neujednačenost posledica
je različitih koncepcija o mestu i domašaju načela savesnosti i poštenja
u okviru pregovora.
Pitanje predugovorne
odgovornosti je veoma značajno i za našu pravnu teoriju i praksu. Ovaj institut je pre više od tri decenije regulisan i
našim Zakonom o obligacionim odnosima čija rešenja u velikoj meri odgovaraju
savremenim tendencijama evropskog ugovornog prava. Međutim, sudska praksa je
još uvek prilično oskudna što se tiče predugovorne odgovornosti, a u našoj pravnoj teoriji ovo pitanje nije bilo
predmet sveobuhvatnijeg razmatranja, posebno u smislu uporedne analize sa rešenjima koja su usvojena u evropskom ugovornom pravu.
Aktuelnost ovog pitanja
upotpunjuje i veliki pravni značaj koji pregovori imaju. Uloga pregovora je
ključna za nastanak budućeg ugovora i određivanje njegove sadržine,
zatim za upotpunjavanje ugovora u pogledu sporednih elemenata koje ugovorne strane
nisu definisale kao i za tumačenje ugovora, jer je faza pregovora presudna
u formiranju volje ugovornih strana.
Za označavanje
faze koja prethodi zaključenju ugovora najčešće se koristi naziv pregovori, i to u množini, iako postoje i drugi nazivi
koji imaju slično značanje (pogađanje, pripreme, cenkanje, dogovor
i sl.).[1]
Pregovor predstavlja „razmenu mišljenja, razgovor o kakvoj zajedničkoj stvari
dve ili više strana radi postizanja određenog sporazuma“.[2]
To je zapravo proces u kojem dve strane raspravljaju o uslovima pod kojima nameravaju
da zaključe ugovor i nastoje da otklone
međusobne razlike i postignu sporazum. Posmatrano sa pozicije učesnika,
pregovaranje predstavlja voljnu aktivnost koju strane u pregovorima preduzimaju u nameri da usaglase svoja različita, često
suprotstavljena stanovišta, a da pritom sporazum, iako predstavlja
cilj njihovog napora može izostati.[3]
Pregovori predstavljaju
prethodnu fazu u nastajanju ugovora u kojoj se priprema njegovo zaključenje.
Strane koje pregovaraju su slobodne da prekinu pregovore kada to žele, jer pregovori
ne obavezuju, za razliku od zaključenog ugovora koji tvori obaveze za ugovorne
strane. Sve radnje preduzete u ovom stadijumu od strane pregovarača nemaju
obavezujući karakter (sporazumi, dogovori, obećanja i sl.) sve do momenta
zaključenja ugovora. Za razliku od zaključenja ugovora koje se vezuje
za trenutak, pregovaranje predstavlja proces koji u pojedinim slučajevima
može trajati i duži vremenski period.
Jedno od obeležja pregovora
jeste njihova kontradiktornost, protivurečna priroda. Pregovori se vode između
strana koje imaju različite ili suprotstavljene interese i razlike
u interesima predstavljaju konfliktni pol pregovora, a zajednički interes predstavlja
pol saradnje. Drugo obeležje pregovora jeste njihova aleatornost. Strane koje pregovoraju
su slobodne da prekinu pregovore kad god žele tako da se ne može predvideti da li
će pregovori rezultirati zaključenjem ugovora ili ne. Ishod pregovora
je potpuno neizvestan. Treće obeležje jeste privremenost. Pregovori su privremeno
stanje. Ovo obeležje ih karakteriše i kada rezultiraju uspehom, tj. zaključenjem
ugovora, i kada se okončaju bez pozitivnog ishoda.
Pravni značaj
pregovora je veliki. Prilikom tumačenja ugovora u slučaju spora, pregovori
imaju ključnu ulogu u rešavanju spornih pitanja, kao i u slučajevima kada
su strane postigle saglasnost o bitnim elementima ugovora, a sporedne tačke
su ostale nedefinisane. U tom slučaju sud vodi računa prvenstveno o prethodnim pregovorima, pored običaja
i utvrđene prakse među ugovornim stranama, što je propisano Zakonom o
obligacionim odnosima.[4]
Prve ideje o predugovornoj odgovornosti[5] (culpa in contrahendo) su nastale extra legem, i vezuju se za sudsku i poslovnu praksu da bi krajem
20. veka našle svoje mesto i među pravnim pravilima. Ovu ideju u najvećoj
meri je podržavao nemački pravni sistem s obzirom da je osnove predugovorne
odgovornosti postavio nemački pravnik Rudolf fon Jering 1861. godine u svojoj
studiji o culpa in contrahendo.[6]
Culpa in contrahendo predstavlja
predugovornu odgovornost koja nastaje zbog skrivljenog kršenja predugovornih obaveza. Iz samog naziva proizilazi da ova vrsta odgovornosti
pretpostavlja postojanje culpae[7]
(nepažnje) kao stepena krivice za vreme ugovaranja (contrahendo), dakle u fazi kada ugovor još nije nastao, već se
nalazi u stvaranju.
Svaka pravna odgovornost
mora imati svoj osnov, odnosno
utemeljenje, pa to važi i za odgovornost zbog culpa in contrahendo. Pitanje pravne prirode odgovornosti zbog culpa in contrahendo je od velikog značaja
kako za pravnu teoriju tako i za praksu, jer će se u zavisnosti od klasifikacije
ove odgovornosti kao deliktne ili ugovorne primenjivati i različita pravna
pravila.[8]
Dakle, pitanje pravne prirode odgovornosti
zbog culpa in contrahendo se svodi na
pitanje pravne prirode predugovornih obaveza koje mogu biti ugovorne, deliktne,
kvaziugovorne po svojoj prirodi ili pak svrstane u kategoriju zakonom utvrđenih dužnosti.
Pristalice deliktne
teorije ističu da odgovornost za štetu
nastalu za vreme pregovora postoji samo ukoliko kršenje predugovornih obaveza ima
obeležja delikta. Tako je i obaveza strana u pregovorima
da postupaju pažljivo opšta deliktna obaveza. Odgovornost zbog culpa in contrahendo se ne zasniva na kršenju
ugovornih obaveza, što je jedan od preduslova i ugovorne odgovornosti, već
na neispunjenju predugovornih dužnosti.
Kao kritika deliktnoj
teoriji, navodi se između ostalog, da se predugovorni odnos i delikt suštinski
razlikuju u tome što delikt predstavlja kršenje opšte obaveze koja se sastoji u
zabrani nanošenja štete drugome, dok kod pregovora dolazi do kršenja ne opšte, već
relativne obaveze brižljivog postupanja, koja dakle postoji samo u odnosu na partnera
sa kojim se pregovara.
Kada je reč o
ugovornim teorijama, one su brojnije i nastajale su sa različitim modifikacijama.
Jering je prvi smatrao da odgovornost zbog culpa
in contrahendo ima ugovornu prirodu[9].
U okviru samih ugovornih teorija bilo je teoretičara
koji su zastupali različita stanovišta. Tako su neki od njih smatrali da odgovornost zbog culpa in contrahendo ne počiva na izjavi
volje strana koje pregovaraju, već na posebnom predugovornom odnosu - zakonskom
obligacionom odnosu. Oni su zapravo zastupali stanovište o kvazi - ugovornoj prirodi
ove odgovornosti.[10]
I u okviru shvatanja o kvazi-ugovornoj
prirodi odgovornosti zbog culpa in
contrahendo bilo je različitih stanovišta.[11]
Značajno je ukazati na stanovište prema kome je prinicip poverenja pravni razlog
odgovornosto zbog culpa in contrahendo.
Poverenje između strana koje pregovaraju tvori obligacioni odnos među njima, ako ta primarna obligacija bude prekršena,
onda se takvo ponašanje sankcioniše, slično ugovornim obavezama.[12]
Na kraju bismo napomenuli
i shvatanje o heterogenoj prirodi predugovorne odgovornosti
prema kome nije ispravno svrstavati odgovornost zbog culpa in contrahendo niti u deliktnu niti u ugovornu odgovornost, jer
je ona zapravo heterogene prirode i sadrži i deliktne i ugovorne elemente gde su nekad više izraženi jedni nekad više drugi elementi.
U našoj pravnoj teoriji
pretežno je zastupljeno stanovište da je odgovornost zbog culpa in contrahendo deliktna[13],
ali ima i onih koji zastupaju stanovište o kvazi-ugovornoj prirodi[14]
ove odgovornosti. Deliktna priroda ove odgovornosti prihvaćena je i u Francuskom[15]
i Italijanskom pravu[16],
dok je u Nemačkom pravu culpa in
contrahendo ugovorne prirode[17]što
je svakako uticaj Jeringovog učenja. Naš Zakon o obligacionim odnosima se ne
izjašnjava u pogledu pravne prirode predugovorne odgovornosti, iako je ona regulisana
u poglavlju koje se odnosi na zaključenje ugovora. Predugovorna odgovornost
je u Zakonu regulisana kao posebna vrsta odgovornosti za čije postojanje su propisani posebni osnovi.[18]
Odgovornost zbog culpa in contrahendo danas se objašnjava pretežno idejom poverenja,
kojom se opravdava posebna pravna veza koja se zasniva pregovorima i njena kvalitativna
razlika u odnosu na deliktno
pravne odnose. Taj odnos poverenja
koji se među stranama zasniva stupanjem u pregovore diktiran je načelom
savesnosti i poštenja. Iz ovog načela proizilazi zapovest za sve učesnike jednog pravnog odnosa, pa samim tim i predugovornog,
da imaju obzira prema opravdanim interesima druge strane. S obzirom da je jedna
strana ugovornica otpočinjanjem pregovora ušla u domen i uticaj druge strane
ugovornice, ona s pravom može očekivati da njena ličnost i imovina budu
sačuvane u najširem smislu te reči.[19]
Načelo savesnosti
i poštenja predstavlja vrhovno pravno načelo i osnov ocene predugovorne odgovornosti u pravnim
sistemima većine evropskih država. Francuska
je primer gde obaveza poštovanja ovog načela za vreme pregovora proizilazi
iz sudske prakse. U nemačkom pravu se takođe primena ovog načela
u stadijumu pregovora ustalila kao pravilo najpre u sudskoj praksi i pravnoj teoriji,
da bi u noveliranom Nemačkom građanskom zakoniku iz 2002. godine bila
propisana opšta obaveza savesnog postupanja pregovarača, čime je obezbeđena adekvatna zaštita prava i interesa strana koje
su stupile u pregovore. Naš Zakon o obligacionim odnosima putem generalne klauzule
propisuje opštu obavezu savesnog postupanja prilikom zasnivanja obligacionih odnosa i ostvarivanja prava i obaveza iz tih
odnosa.
Za razliku od zemalja
sa kontinentalnom pravnom tradicijom u kojima načelo savesnosti i poštenja
zauzima centralno mesto, u common law
pravnim sistemima ovo načelo nije priznato kao opšte pravilo i ne odnosi se
na fazu pregovora. Među engleskim teoretičarima postoji shvatanje da bi
uvođenje načela savenosti i poštenja imalo negativan uticaj na slobodu
ugovaranja, odnosno pregovaranja, i da bi obeshrabrilo
zainteresovana lica da stupe u pregovore. To znači da u ovim pravnim sistemima
pregovori imaju aleatorni karakter[20],
odnosno prihvaćen je tzv. „negativni koncept slobode ugovaranja“. U tom smislu, za strane koje pregovaraju ne nastaje nikakva obaveza dok se ne zaključi
ugovor i one mogu prekinuti pregovore u bilo kom momentu.
Međutim, i u anglosaksonskom
pravu postoje instituti koji se mogu porediti sa institutom culpa in contrahendo u funkcionalnom smislu.
Tako u engleskom pravu postoji odgovornost za nesavesno postupanje za vreme pregovora
u slučaju nehatnog dovođenja u zabludu druge strane u pregovorima (negligent misrepresentation), koja je oslanjajući se na izjavu partnera
u pregovorima pogrešno verovala da će do zaključenja ugovora doći
i tako pretrpela štetu.[21]
Kao mogući osnov predugovorne odgovornosti napominju se u američkoj doktrini
i posebno obećanje (specific
promisse) koje je jedna strana dala drugoj
strani za vreme pregovora, ne bi li je zainteresovala za zaključenje ugovora,
da bi potom strana koja je dala obećanja odustala od pregovora i zaključenja
ugovora, i time prouzrokovala štetu drugoj
strani koja se pouzdala u dato obećanje.[22]
Kao mogući osnov predugovorne odgovornosti
između ostalog se napominje i institut neosnovanog bogaćenja (enjust enrichment) gde postoji obaveza povraćaja
svih koristi koje su strane neosnovano stekle za vreme pregovora.[23]
Za razliku od osnova
odgovornosti koji predstavlja ono zbog čega
se odgovora, uslovi ili pretpostavke pravne odgovornosti su određene činjenice
koje treba da se steknu da bi postojala odgovornost
određenog lica. Predugovornu odgovornost karakterišu sledeći uslovi: (a) šteta, (b) uzročna veza,
(v) krivica i (g) protivpravnost.
(a) Šteta je osnovna pretpostavka imovinske odgovornosti. Da bi strana u pregovorima bila odgovorna zbog culpa in contarhendo drugoj strani, uslov je da njeno postupanje ima
za posledicu štetu na pravno zaštićenim dobrima druge strane. Ako je npr. jedna
strana skrivila prekid pregovora, a druga strana tom prilikom nije pretrpela nikakvu
štetu, neće biti ni odgovornosti pregovarača za prekid pregovora, jer
nije bilo štete. Najčešći oblik
štete koji se nadoknađuje zbog kršenja predugovornih obaveza jeste materijalna
šteta pod kojom se podrazumeva stvarna šteta (damnum emergens) i izmakla dobit
(lucrum cessans).
Obična ili stvarna
šteta predstavlja pretrpljeni gubitak, odnosno umanjenje imovine oštećenog
i redovno se dosuđuje naknada ove štete zbog culpa in contrahendo. Tu se pre svega ubrajaju troškovi pregovaranja
i priprema za zaključenje ugovora, kao i svi drugi troškovi
koji ne spadaju u redovne troškove poslovanja, već predstavljaju vanredne izdatke
za jednu stranu u pregovorima, a nastali su kao posledica skrivljenog ponašanja
druge pregovaračke strane. Izmakla dobit se sastoji
u sprečavanju uvećanja imovine jedne strane protivpravnom radnjom druge
strane. Naravno, prilikom određivanja iznosa izmakle dobiti važi opšte pravilo
o odgovornosti za prouzrokovanu štetu, te se uzima kao kriterijum objektivna mogućnost
sticanja dobiti[24].
U pravnoj teoriji je, međutim, sporno da li naknada imovinske štete kod predugovorne
odgovornosti obuhvata i naknadu izmakle dobiti, ili samo obavezu naknade obične,
pozitivne štete.
Kod pregovora izmakla
dobit se sastoji najpre u koristi koju je oštećena strana mogla ostvariti iz
drugih pregovora koje je vodila ili imala priliku da vodi, umesto da je vodila pregovore
sa pregovaračem koji je pregovore skrivljeno prekinuo. U svakom slučaju da bi ostvarila
svoje pravo na nadoknadu izmakle dobiti, oštećena strana mora dokazati sledeće:
da je imala drugu ili druge povoljnije priliku za zaključenje ugovora, da je
postojao stepen verovatnoće u pogledu uspešnosti tih pregovora koji se približavao
izvesnosti i da je pomenute pregovore napustila
iz razloga upuštanja u pregovore sa pregovoračem u kojeg je imala najviše poverenja,
a koji je potom skrivljeno prekinuo pregovore i prouzrokovao joj štetu.
Ne može se sa sigurnošću
reći da li odgovornost zbog culpa in
contrahendo obuhvata pored imovinske i neimovinsku štetu. Odgovor na ovo pitanje
pre svega zavisi od poimanja predugovornih obaveza[25]
kao i od stanovišta koje zastupaju pravni sistemi u pogledu pravne prirode predugovorne
odgovornosti. Naime, neki pravni sistemi predviđaju novčanu naknadu samo
za vanugovornu neimovinsku štetu, ali ne i ugovornu.[26]
Iz prakse naših sudova se može zaključiti da se u slučaju postojanja predugovorne
odgovornosti naknada stvarne štete uobičajeno dosuđuje, a postoji i nekolicina
slučajeva dosuđivanja naknade izmakle dobiti[27],
dok veoma retko i naknade neimovinske štete[28].
(b) Drugi uslov odgovornosti zbog culpa
in contrahendo jeste krivica. Iz samog naziva culpa in contrahedno proizilazi da se radi o nepažnji kao obliku krivice
koji je pretpostavka predugovorne odgovornosti. Krivica kod pregovora postoji u
dva slučaja: kada je namera za zaključenje ugovora nedostajala od samog
početka pregovora i kada je namera za zaključenje ugovora postojala, ali
je strana u pregovorima odustala od te namere, bez osnovanog razloga.[29]
Od pravila da je krivica jedan od uslova odgovornosti zbog culpa in contrahendo postoje i izuzeci. Zakon
o obligacionim odnosima predviđa odgovornost strane koja je u zabludi da zbog
poništenja ugovora nadokandi štetu drugoj strani, iako nije skrivila zabludu.[30]
Isto pravilo predviđeno je i kod odgovornosti ugovorača na čijoj
je strani uzrok rušljivosti.[31]
Ipak ove izuzetke od pravila o predugovornoj odgovornosti bez krivice treba tumačiti
restriktivno.
Jedna od osnovnih
karakteristika pregovora jeste aleatornost i potpuno
je neizvesno da li će pregovori rezultirati zaključenjem ugovora, imajući
u vidu slobodu strana da pregovore prekinu kad to žele. Međutim, namera strana
koje pregovaraju usmerena na zaključenje ugovora mora postojati, a samim tim
postoji i verovatnoća da će do zaključenja ugovora doći. Utvrđivanje te namere, odnosno odsustva namere za zaključenje
ugovora nije nimalo lako, imajući u vidu da je reč o subjektivnom odnosu
jednog lica prema prema sopstvenim postupcima. Inače, odsustvo namere za zaključenje
ugovora strane koja je stupila u pregovore smatra se tipičnim primerom nesavesnosti
koji je prihvaćen u uporednom pravu.
Za naše pravo je karakteristično
da važi pretpostavka krivice počinioca štete i kod ugovorne kao i kod vanugovorne
odgovornosti.[32] Time je olakšan položaj oštećenog koji ne mora
da dokazuje krivicu počinioca štete, ali je otežan posao sudova, posebno u
primeni pravila o deliktnoj odgovornosti.[33]
Iz tog razloga je u sudskoj praksi zauzet stav da važi pretpostavka samo obične
nepažnje, dok se umišljaj i grubi nehat moraju dokazivati.[34]
Međutim,
u pravnoj teoriji je sporno da li pretpostavka
krivice važi i u području predugovorne odgovornosti? Osnovno je pravilo
kod pregovora da su strane slobodne da prekinu pregovore
kad god žele, a namera za zaključenje ugovora se pretpostavlja. Odgovornost
postoji samo u slučaju odsustva te namere u vreme započinjanja pregovora,
odnosno neopravdanog odustajanja od te namere u docnijem stadijumu pregovora. Odsustvo
namere kao osnov odgovornosti predstavlja povredu opšte dužnosti da se ne stvara
pogrešan privid da postoji nešto čega nema, odnosno privid da se želi zaključiti
ugovor. U tom pogledu se predugovorna odgovornost približava deliktnoj. Ukoliko
bi važila pretpostavka krivice u fazi pregovora, to bi značilo da u svim slučajevima
prekida pregovora postoji krivica strane koja ih je prekinula, odnosno odsustvo
animus contrahendi, i da na njoj leži
teret dokazivanja da krivice nema[35].
U teoriji preovladava stanovište da je teret dokazivanja na strani oštećenog
koji treba da dokaže da je druga strana skrivila prekid pregovora, odnosno odsustvo
njene namere da zaključi ugovor.[36]
Dakle, sama činjenica prekida pregovora nije dokaz da pregovorač koji
je prekinuo pregovore nije imao nameru da ugovor o kojem pregovora i zaključi.
Takođe,
da bi odsustvo namere jedne strane za zaključenje ugovora predstavljalo osnov
odgovornosti, pretpostavka je da je oštećeni bio savestan i da nije znao niti
morao znati za odsustvo namere druge strane da zaključi ugovor. Odgovornost
se dakle zasniva na poverenju koje je samim pokretanjem pregovora nastalo između
pregovarača. Ova vrsta odgovornosti će izostati ukoliko nijedna od strana u pregovorima
nije imala nameru da zaključi ugovor o kojem pregovara.
Još jedno pitanje koje se postavlja u slučaju odustanka
od pregovora jeste pitanje osnovanog razloga za odustanak i šta se pod ovim pojmom
podrazumeva, odnosno koji se razlozi mogu smatrati osnovanim. U inostranoj pravnoj
teoriji kao neosnovan se smatra svaki prekid koji nije izazvan ekonomskim razlozima,[37] a ovakvo mišljenje dele i neki naši pravnici. Međutim to ne znači
i da su svi neekonomski razlozi istovremeno neosnovani (npr. porodični razlozi
mogu biti osnovan razog za prekid pregovora). Zato prilikom ocenjivanja opravdanosti razloga rukovodeće
načelo mora biti načelo savesnosti i poštenja. U pravnoj teoriji postoji
čitava lista ovih razloga koju je teško iscrpeti.[38] Međutim,
sam pojam prekida pregovora “bez osnovanog razloga” trebalo bi tumačiti restriktivno
s obzirom na važeći princip da pregovori ne obavezuju.[39] Još je značajno napomenuti da pregovarač koji odustaje od pregovora mora blagovremeno da to
saopšti drugoj strani, pre nego što je kod
nje stvorio uverenje da će ugovor biti zaključen.[40]
(v) Još jedan opšti uslov imovinske odgovornosti
koji takođe mora biti ispunjen i u slučaju odgovornosti zbog culpa in
contrahendo jeste postojanje uzročne veze između
radnje lica kome se pripisuje šteta i same štete. Postoji niz teorija o uzročnosti u pravnoj nauci, a svakako
je najznačajnija teorija adekvatne
uzročnosti[41]
koja je u potpunosti prihvaćena u nemačkom i švajcarskom pravu, kao i u našem pravu[42].
Kod predugovorne odgovornosti između skrivljenog kršenja neke od predugovornih obaveze jedne strane
i štete prouzrokovane drugoj strani, mora postojati uzročna veza i ona takođe
mora biti adekvatna. Ova uzročna veza, između ostalog, proizilazi iz odredaba Zakona o obligacionim odnosima kojima
je regulisana ova vrsta odgovornosti.[43]
Pitanje adekvatne uzročne veze kod predugovorne odgovornosti
je vrlo delikatno i teško je utvrditi njeno postojanje. Polazi se od pretpostavke
da između strana u pregovorima postoji jedan poseban odnos – odnos poverenja
u kojem je strana kojoj je šteta prouzrokovana verovala u savesnost i poštenje druge
strane. Da bi postojala odgovornost zbog culpa
in contrahendo, potrebno je dokazati da je šteta nastala kao posledica tog verovanja.
Tu vezu će naročito biti teško utvrditi kod nadoknade izmakle dobiti.
Potrebno je najpre da sud utvrdi da je oštećena
strana mogla ostvariti određenu dobit i da utvrdi iznos te dobiti. Naravno,
ne uzima se u obzir bilo koja korist koju neko očekuje, već samo ona koja
se prema redovnom toku stvari ili posebnim okolnostima može očekivati sa visokim
stepenom verovatnoće koji se bliži izvesnosti. Potrebni stepen verovatnoće
ostvarivanja dobiti na drugoj strani teško je dokazati, posebno ako je pregovarač
samo vodio pregovore sa trećim u čiju uspešnost je teško pouzdati se.
Još teže je ustanoviti uzročni odnos između radnje
počinioca štete koja se sastoji u odustanku od pregovora na jednoj strani,
i povoljne ili povoljnije prilike oštećenog na drugoj strani. U ovom slučaju,
najpre je potrebno utvrditi da li je oštećeni napustio pregovore, odbio ponudu
ili čak raskinuo ugovor uzdajući se u obećanja i uveravanja druge strane. Da li postoji veza
između uveravanja kao uzroka i napuštanja
pregovora (povoljnije prilike na drugoj strani) zadatak je suda. Potom je potrebno
utvrditi da je strana koja je ulivala lažnu nadu saugovaraču i time uticala
da propusti neku povoljniju priliku zapravo skrivila nezaključenje ugovora
(odustala od pregovora i time prouzrokovala
štetu drugoj strani). U tom delu, štetnikovo ponašanje podrazumeva raščlanjivanje na dva postupka koja samo
zajedno u celini predstavljaju adekvatan uzrok štete u vidu izmakle dobiti: prvo
je uveravanje druge starne da će pregovori uspeti, a drugo skrivljeno prekidanje
pregovora kao završni čin u tom uzročnom nizu.[44]
Dakle, da bismo mogli
govoriti o predugovornoj odgovornosti, između strana u pregovorima mora postojati jedna posebna veza poverenja koja pretpostavlja
verovanje oštećenoga da će se njegov partner ponašati savesno i pošteno,
a zatim mora biti ispunjen i uslov da je šteta posledica tog verovanja. Zato je
najpre potrebno utvrditi da li bi oštećeni da je znao za pravo stanje stvari
i da nije verovao, isto postupio. Ako bi odgovor bio pozitivan, u tom slučaju
ne bi postojala odgovornost zbog culpa in
contrahendo, jer nema ni uzročne veze.
(g) Protivpravnost
radnje kojom se prouzrokuje šteta predstavlja još jednu pretpostavku predugovorne
odgovornosti. Međutim, protivpravnost radnje se
u Zakonu o obligacionim odnosima ne navodi kao izričit uslov odgovornosti za
štetu. Ovakvo rešenje zakonodavca se obrazlaže time da krivica počinioca štete
pretpostavlja postojanje protivpravnosti radnje kojom je šteta prouzrokovana.[45]
Pitanje postojanja
krivice određenog lica se može postaviti samo pošto je utvrđeno da se
to lice ponašalo protivpravno, pri čemu je od značaja objektivno protivpravno
ponašanje, ali ne i svest o tome da se protivpravno
postupa. Moguće su situacije protivpravnog ponašanja
kada izvršilac protivpravne radnje za nju nije kriv (npr. neuračunljivo lice
može biti fizički sposobno da izvrši pravno nedozvoljenu radnju), te je s toga poželjno ova dva pojma (tj. uslova
imovinske odgovornosti) razdvajati, jer nisu idetintični. U prilog ovoj tvrdnji se navode
i standardni razlozi isključenja protivpravnosti štetne radnje koji su Zakonom
o obligacionim odnosima predviđeni.[46]
Protivpravnom
se smatra ona ljudska radnja kojom se krše određene pravne zabrane ili zapovesti.
Zabrane i zapovesti ne moraju neposredno da proizilaze iz pravnih normi, već
mogu proizići i iz opštih načela, dobrih običaja, smisla pojedinih
zakona, javnog poretka. Tako, generalna zabrana prouzrokovanja štete drugom
proizilazi iz pravnog načela kojim se predviđa opšta dužnost uzdržavanja od štetnih
postupaka (neminem ledere). Prouzrokovanje
štete uslov je predugovorne odgovornosti, i za radnju
kojom se prouzrokuje šteta postoji pretpostavka da je protivpravna.
Centralno načelo
za oblast pregovora je načelo savesnosti i poštenja. Postupanje suprotno ovom
načelu za vreme pregovora je protivpravno, tako da se protivpravnost nameće
kao zaseban uslov predugovorne odgovornosti. Poštovanje načela savesnosti i
poštenja predstavlja opštu i zajedničku obavezu za sve situacije za vreme pregovora.
Iz ove obaveze izviru sve ostale pojedinačne i konkretne predugovorne dužnosti
u čijoj osnovi su obaveza povećane pažnje, uzajamne obzirnosti i lojalnosti,
a to su: obaveza da se postupa ozbiljno za vreme pregovora; obaveze obaveštavanja
druge strane o izvesnim činjenicama u vezi sa ugovorom o kojem se pregovara; obaveza davanja saveta drugoj strani u vezi sa sklapanjem ugovora prema najboljem
sopstvenom uverenju; obaveza zaštite pravnih dobara druge strane dok pregovori traju.
Osnovna sankcija u
slučaju skrivljenog kršenja predugovornih obaveza jeste nadoknada štete. U
oblasti predugovorne odgovornosti načelno važi opšte pravilo naturalne restitucije
i potpune naknade štete, iako su u teoriji prisutna i suprotna stanovišta. Tako, oštećeni ima pravo da zahteva da bude uspostavljeno ono stanje u kojem
bi se nalazio da nije došlo do kršenja predugovorne obaveze, odnosno stanje koje
je postojalo pre nego što je šteta nastala. Šteta koju je jedna strana u pregovorima
prouzrokovala drugoj strani kršenjem predugovornih obaveza označava se sintagmom
„negativni ugovorni interes“. Ovaj pojam prvi put je upotrebio Jering u svojoj
studiji o culpa in contrahendo,[47]
a potom on biva opšteprihvaćen u pravnoj teoriji.
U savremenom pravu je i
danas aktuelno pianje: šta se
u području predugovorne odgovornosti podrazumeva pod negativnim ugovornim interesom,
kao i da li pozitivni ugovorni interes predstavlja gornju granicu odgovornosti za
negativni ugovorni interes ?
Pozitivni ugovorni
interes ili šteta zbog neispunjenja je imovinska šteta koju je jedna strana prouzrokovala
drugoj usled neispunjenja ili neurednog ispunjenja ugovorenih obaveza. U ovom slučaju
šteta se sastoji u razlici između imovnog stanja u kojem bi oštećeni bio
da je došlo do ispunjenja, odnosno valjanog ispunjenja ugovorene obaveze i nepovoljnijeg
stanja u kojem se poverilac nalazi pošto je izostalo ispunjenje ugovorene obaveze
od strane dužnika. Dakle, oštećenom se nadoknađuje interes koji je imao da ugovor bude ispunjen, odnosno duguje se naknada
štete kojom oštećeni treba da bude doveden u situaciju kao da je ugovor ispunjen,
odnosno uredno ispunjen.
Nadoknada pozitivnog
ugovornog intresa ima smisla samo ako je zaključen punovažan ugovor, jer jedino
u tom slučaju se može zahtevati od druge strane ispunjenje ugovorene obaveze,
odnosno naknada štete zbog neispunjenja. Ukoliko nije došlo do zaključenja
punovažnog ugovora, odnosno ukoliko
je ništav ugovor koji je nastao, ili je poništen iz razloga rušljivosti, u tom slučaju se ne može govoriti o pozitivnom
već samo o negativnom ugovornom interesu, jer do zaključenja punovažnog
ugovora nije ni došlo. Inače, pravo na naknadu pozitivnog ugovornog interesa je sekundarne prirode, jer stupa na
mesto prava da se zahteva ispunjenje ugovorene obaveze, po čemu
se i razlikuje od negativnog ugovornog interesa.
Pozitivnom ugovornom
interesu je suprostvaljen negativni ugovorni interes. Negativni interes predstavlja
štetu zbog verovanja i vezuje se za nešto negativno, a to je nezaključenje
ugovora ili zaključenje nepunovažnog ugovora. On predstavlja štetu koju neko
trpi zato što je verovao u uspešnost pregovora, odnosno da će do zaključenja
ugovora doći ili da je zaključeni ugovor punovažan. Strana koja je kriva
za nastalu štetu dužna je da drugoj strani nadoknadi razliku u imovnom stanju u
kojem bi oštećeni bio da nije vodio pregovore (povoljnije, hipotetičko
imovno stanje) i stanja u kojem se nalazi nakon što su pregovori prekinuti (stvarno,
nepovoljnije imovno stanje). Dakle, povreda negativnog ugovornog interesa se sastoji
u tome što se oštećeni pouzdao u zaključenje
ugovora koje je osujećeno od strane drugog pregovarača.[48]
Nadoknada negativnog
ugovornog interesa se može zahtevati samo u slučajevima kada do zaključenja
ugovora nije ni došlo ili je zaključen ništav, odnosno rušljiv ugovor koji
je naknadno poništen. Značajno je napomenuti i to da je pravo na nadoknadu
negativnog ugovornog interesa primarnog karaktera,
što znači da oštećeni nije mogao od počinioca štete prethodno zahtevati
bilo kakvu činidbu, jer do momenta prouzrokovanja štete između ove dve
strane nije postojao bilo kakav obligaciono-pravni odnos.
Ključno
pitanje u pogledu naknade negativnog ugovornog interesa jeste šta naknada ove štete
zapravo obuhvata: da li samo naknadu obične, stvarne štete ili i izmakle dobiti?
U našoj i uporednoj teoriji postoje pristalice shvatanja da se ova nadoknada ipak
ograničava samo na običnu štetu, ne navodeći
u prilog toj tvrdnji značajniju argumentaciju.[49] Ovo stanovište zasnovano je na činjenici da
do zaključenja ugovora nije ni došlo, pa iz tog razloga nema mesta nadoknadi izmakle dobiti. Pošto su pregovori prekinuti, oštećena
strana ne može zahtevati naknadu izmakle dobiti, jer se ta dobit nije mogla osnovano
očekivati iz ugovora koji nije i neće biti zaključen.
Međutim, činjenica da nije došlo do zaključenja ugovora sa stranom sa kojom
se pregovaralo onemogućava naknadu izmakle dobiti kao dela pozitivnog ugovornog
interesa, ali ne i naknadu izmakle dobiti kao dela negativnog ugovornog interesa.
Dakle, kada oštećeni zahteva nadoknadu izmakle dobiti on tu ne misli na korist
koja bi proizišla iz ugovora o kojem se pregovaralo, jer on nije ni zaključen
(pozitivni ugovoni interes), već na korist koju je propustio da ostvari na
drugoj strani (negativni ugovorni interes). Zaključujemo da je kod naknade
negativnog ugovornog interesa, osnovni problem u tome što se izmakla dobit kao deo
negativnog ugovornog interesa poistovećuje sa izmaklom dobiti kao delom pozitivnog
ugovornog interesa.
Takođe se u teoriji često poistovećuje ograničenje
štete sa ograničenjem naknade. Naime,
šteta kao činjenica se utvrđje u konkretnom slučaju i ona
se ne može ograničiti. Zato i negativni
ugovorni interes predstavlja vrstu štete koja u konkretnom slučaju ili postoji
ili ne postoji. Sud utvrđuje iznos štete i ne može ga ograničavati, dok
iznos naknade može ograničiti s obzirom na okolnosti.[50]
U pravnoj teoriji preovladava
shvatanje da visina pozitivnog ugovornog interesa predstavlja gornju granicu iznosa
negativnog ugovornog interesa. Ovo stanovište zastupao je prvenstveno Jering, ali
i većina drugih teoretičara,
mada ima i onih koji smatraju da u izuzetnim slučajevima iznos negativnog ugovornog
interesa može premašiti iznos pozitivnog ugovornog interesa.[51]
Iznos novčane
naknade za običnu štetu određuje se prema visini obične štete i ne
može biti od nje veći. Visina naknade se određuje prema cenama u vreme donošenja sudske odluke i ovo opšte pravilo važi i u oblasti predugovorne odgovornosti.
Pri oceni visine izmakle koristi uzima se u obzir dobitak
koji se mogao osnovano očekivati prema redovnom toku stvari ili prema posebnim okolnostima, a čije je
ostvarenje sprečeno štetnikovom radnjom ili propuštanjem.[52] Prilikom
utvrđivanja negativnog ugovornog interesa ne uzima se u obzir izmakla dobit
iz ugovora o kojem su vođeni pregovori sa počiniocem štete, jer taj ugovor
nije ni zaključen, već izmakla dobit koju je oštećeni mogao ostvariti
na drugoj strani, ali je tu mogućnost propustio verujući u uspešan ishod
pregovora sa počiniocem štete.
Dokazivanje postojanja, a potom i visine izmakle dobiti
je teži zadatak u slučajevima kada je izmakla dobit deo negativnog ugovornog
interesa nego kada je deo pozitivnog ugovornog interesa. I kod pozitivnog i kod negativnog ugovornog
interesa postupak utvrđivanja iznosa izmakle dobiti počiva na oceni stepena
verovatnoće čije je utvrđivanje znatno teže kod negativnog ugovornog
interesa. Tako se kod pozitivnog ugovornog
interesa ispituje samo verovatnoća nastupanja izmakle dobiti u budućem
vremenu, dok se kod negativnog ugovornog
interesa ispituje da li je izmakla dobit mogla biti ostvarena na drugoj strani uzimajući
kao hipotezu mogućnost da su događaji uzeli drugačiji tok, a ne onaj
koji se uistinu zbio.
Jedan od uslova za
punopravno članstvo Republike
Srbije u Evropskoj uniji
jeste usklađivanje nacionalnog zakonodavstva sa aquise communitaire, odnosno
pravnim tekovinama Evropske unije. Ovu obavezu Srbija je zvanično preuzela potpisivanjem
Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju 2008. godine, iako je usklađivanje unutrašnjih propisa
otpočela znatno ranije. Od
posebnog važnosti je usklađivanje nacionalnog zakonodavstva sa pravilima evropskog
ugovornog prava, imajući u vidu značaj ugovora u savremenom poslovanju. Osim toga, najveći broj propisa evropskog privatnog prava odnosi se na obligaciono pravo, a prvenstveno na ugovorne odnose.
Opšte pravilo evropskog ugovornog prava je princip slobode ugovoranja. Strane su slobodne da zaključuju ugovore i određuju
njihovu sadržinu, s tim da je sloboda ugovaranja ograničena imperativnim pravilima ustanovljenim ovim načelima,
kao i obavezom savesnog i poštenog postupanja.[53]
Na ovom opštem načelu zasniva se i sloboda pregovaranja. U oblasti evropskog
ugovornog prava zazuzet je načelan stav da pregovori ne obavezuju[54]
i da je odgovornost za nesavesno vođenje pregovora izuzetak od tog pravila.
Osim onih slučajeva u kojima je predviđena zakonska obaveza zaključivanja
pojedinih vrsta ugovora, svaka strana je slobodna da odluči hoće li zaključiti
ili ne konkretan ugovor. Ona može ući u pregovore iako nije sigurna da će
ugovor o kojem pregovara i zaključiti[55],
a može i prekinuti pregovore bez obrazlaganja razloga koji su doveli do prekida
pregovora.[56]
Sloboda ugovaranja je opšti princip koji karakteriše pregovore i u našem obligacionom pravu. Prema
vladajućem stavu teorije i prakse pregovori nemaju obavezujući karakter[57] i svaka
ih strana može prekinuti kad god hoće.[58] Ovde je
interesantno napomenuti novelirani Zakon o obveznim odnosima Republike Hrvatske
koji je zadržao prvi deo formulacije ovog
stava, izostavljajući drugi deo rečenice „i svaka ih strana može prekinuti
kad hoće“[59]. Ova izmena se obrazlaže argumentom da pregovori
ne obavezuju strane koje pregovaraju i iz načela dispozitivnosti proizilazi
da su strane slobodne da ih prekinu kad to žele.
Osnovno načelo
na kome se temelji predugovorna odgovornost jeste načelo savesnosti i poštenja,
kao temeljno pravilo evropskog ugovornog prava.[60]
Svaka ugovorna strana je dužna da postupa u skladu sa načelom savesnosti i
poštenja i ugovorne strane ovu dužnost ne mogu niti isključiti niti ograničiti.[61]
Obaveza savesnog i poštenog postupanja se konkretizuje nizom posebnih odredbi od
kojih se pojedine odnose upravo na fazu pregovora. Strana koja je vodila pregovore
ili ih je prekinula suprotno ovom načelu odgovara drugoj strani za štetu koju
joj je na taj način prouzrokovala.[62]
Načelo savesnosti se dalje konkretizuje navođenjem, kao
primera, situacije otpočinjanja ili nastavljanja pregovora bez postojanja stvarne
namere da se ugovor zaključi.[63]
Pomenuto načelo savesnosti i poštenja zauzima centralno
mesto i u našem pravnom sistemu, posebno u području ugovornog
prava, a u Zakonu o obligacionim odnosima je regulisano generalnom klauzulom: “U
zasnivanju obligacionih odnosa i ostvarivanju prava i obaveza iz tih odnosa
strane su dužne da se pridržavaju načela savesnosti i poštenja“.[64] S obzirom da zasnivanje obligacionih odnosa otpočinje najčešće
pregovorima, tumačenjem pomenutog člana dolazimo do zaključka da strane koje učestvuju
u pregovorima imaju dužnost da postupaju savesno i pošteno.[65]
Osim toga, u našem sistemu obligacionog prava važi pretpostavka savesnosti.[66] Načelo
savesnosti i poštenja se u daljem tekstu zakona konkretizuje kroz niz posebnih odredaba.
Šta se zapravo podrazumeva
pod savesnim i poštenim postupanjem, nije precizirano pomenutom klauzulom
već se njegovo značenje određuje
u svakom konkretnom slučaju, s obzirom na posebne okolnosti, a u skladu sa
“opštevažećim zahtevima pravičnosti, životnim iskustvom i praktičnim
razumom”.[67] To znači da je u našem pravu prihvaćen
subjektivni koncept tumačenja ovog načela.[68]
Jedna strana je savesna ukoliko nije znala niti morala znati za određene okolnosti
zbog kojih bi, da je za njih znala, bila dužna da se ponaša drugačije nego
što se ponašala.[69]
U kontekstu prethodnih
razmatranja, značajno je ukazati na to da se naš zakonodavac, pored generalne odredbe
kojom se propisuje pozitivna obaveza savesnog i poštenog postupanja u zasnivanju obligacionog odnosa, opredelio za negativno regulisanje predugovorne odgovornosti, normirajući je specijalnim odredbama kojima se zabranjuju konkretni oblici
nesavesnog postupanja. Nasuprot tome, načela evropskog ugovornog prava uređuju
predugovornu odgovornost u vidu opšteg principa i propisuju opštu obavezu savesnog
i poštenog postupanja za vreme pregovora: “Strana koja je pregovarala ili prekinula
pregovore suprotno načelu savesnosti i poštenja je odgovorna za štetu koja je time prouzrokovala drugoj strani”.[70] Iz ovakve formulacije proizilazi da svi
slučajevi vođenja ili prekida pregovora koji su suprotni načelu savesnosti
i poštenja povlače obavezu nadoknade štete. Kao konkretno ponašanje koje je
naročito suprotno načelu savesnosti i poštenja u Načelima se navodi
slučaj kada strana uđe u pregovore s drugom stranom bez prave namere da
s tom stranom sklopi ugovor.[71]
Ovaj slučaj je naveden samo kao primer[72],
ali su mogući i drugi slučajevi koji se smatraju suprotnim načelu
savesnosti i poštenja i koji povlače samim tim odgovornost za naknadu štete
(slučajevi nepotrebnog odugovlačenja pregovora, neispunjenje obaveze obaveštavanja druge strane
o činjenicama koje su od značaja za zaključenje ugvora ili pak davanje
netačnih informacija i sl.).
Inače, Zakon o obligacionim odnosima je jedan
od retkih zakona koji je materiju predugovorne odgovornosti normirao, i to na konkretan
način, navodeći dva pojavna oblika ove odgovornosti. Za štetu nastalu
vođenjem pregovora
odgovara strana koja je vodila pregovore bez namere da zaključi ugovor,[73] kao i strana koja je vodila pregovore u nameri da zaključi ugovor,
pa odustane od te namere bez osnovanog razloga i time drugoj strani prouzrokuje
štetu.[74] Stvara se utisak da je ovakvom metodom regulisanja
kroz konkretno navođenje slučajeva predugovorne odgovornosti, u određenoj meri stavljena u senku generalna odredba
o poštovanju načela savesnosti i poštenja koja se odnosi i na fazu pregovora,
te su je sudovi često prevideli kao mogući osnov predugovorne odgovornosti. Predugovorna odgovornost se ne
odnosi samo na slučaj skrivljenog prekida pregovora, već se može javiti
i u nizu drugih slučajeva kao što su neosnovano odbijanje ponude upućene
od lica pozvanog da ponudu učini, poništenje ugovora zaključenog pod uticajem
bitne zablude ili pod uticajem prevare, odgovornost zbog poništenja rušljivog ugovora
ugovarača na čijoj je strani uzrok rušljivost, odgovornost lica koje je
skrivilo ništavost ugovora, i sl.[75]
Što se tiče opsega
predugovorne odgovornosti, ovo pitanje je u našem pravnom sistemu regulisano istovetno
kao i u pravnom sistemu evropskog ugovornog prava. U tom smislu važi pravilo da
je strana koja je odgovorna zbog
kršenja predugovornih obaveza dužna da nadoknadi drugoj strani negativni ugovorni
interes koji obuhvata stvarnu štetu (reliance interest)
i izmaklu dobit (expectations interest).
Pod stvarnom štetom se podrazumeva ukupan iznos troškova nastalih u vezi sa zaključenjem
ugovora, načinjenih u uverenju da će taj ugovor nastati, a izmakla dobit se odnosi na propuštanje prilika da se zaključi
ugovor sličan onome o kome se bezuspešno pregovaralo.[76]
Značajno je
napomenuti da za razliku od važećeg Zakona o obligacionim odnosima, evropski zakonodavac propisuje obavezu čuvanja poverljivih informacija
do kojih su strane došle za vreme pregovora, a koje se odnose na partnera u pregovorima.
Tako se predviđa obaveza pregovarača da poverljive informacije ne smeju učiniti dostupnim trećim licima,
već ih moraju čuvati kao poslovnu tajnu, niti ih mogu koristiti za sopstvene potrebe, nezavisno od toga da
li je ugovor kasnije zaključen ili ne.[77]
Takođe se propisuje i sankcija u slučaju povrede ove obaveze koja se sastoji
u naknadi štete koja je prouzrokovana zloupotrebom poverljivih informacija, ali
i povraćaju koristi koje je druga strana na taj način stekla, čak
i u slučaju da savesna strana tom prilikom nije pretrpela štetu[78].
Naposletku bismo ukazali na još jedan nedostatak (ili neodređenost) Zakona o obligacionim odnosima u pogledu regulisanja predugovorne odgovornosti.
Zakon predviđa da je „odgovorna za štetu
i strana koja je vodila pregovore u nameri da zaključi ugovor, pa odustane
od te namere bez osnovanog razloga i time drugoj strani prouzrokuje štetu“. Neodređenost
se odnosi na sintagmu „bez osnovanog razloga“
koja je prilično neodređenog značenja i u teoriji se dosta raspravljalo
o tome šta ona zapravo podrazumeva.[79]
Ako govorimo o eventualnim
izmenama Zakona o obligacionim odnosima u postupku prilagođavanja i usklađivanja
našeg obligacionog prava sa pravom EU, mogle bi se uzeti u obzir navedene sugestije
u pogledu predugovorne odgovornosti, čime bi izmene bile više koncepcijske,
nego suštinske, ali bi se na taj način doprinelo jasnoći samog Zakona
i naglasila bi se utemeljenost predugovorne
odgovornosti na povredi načela savesnosti i poštenja. Ne treba zanemariti ni
iskustvo Republike Hrvatske kao i drugih zemalja u okruženju u pogledu reformisanja njihovog zakonodavstva, a posebno ugovornog prava. Njihova iskustva usklađivanja i približavanja pravu EU, mogla bi biti od koristi, imajući u vidu da je Zakon o obligacionim
odnosima iz 1978. godine bio zajednički svim bivšim državama SFRJ, koje su ga i preuzuele u svoje zakonodavstvo kao zajedničko nasleđe
i primenjuju ga i dalje, uz manje ili veće izmene i dopune.
Naš Zakon o obligacionim odnosima nesumnjivo predstavlja kodifikaciju koja i posle tri decenije postojanja odoleva izazovima
savremenog doba. Činjenica da je donet znatno pre nego što su nastala pravila
evropskog ugovornog prava i da kao takav sadrži rešenja slična onim u modernim evropskim zakonodavstvima, potvrđuje
njegovu izvanrednu pravnu vrednost.
Nesporno je da je u
Zakonu o obligacionim odnosima predugovorna odgovornost regulisana u skladu sa evropskim
standardima i da nema suštinskih razlika u tom smislu. Naš zakonodavac se opredelio
za regulisanje ove vrste odgovornosti putem generalne klauzule o obavezi savesnog
i poštenog postupanju prilikom zasnivanja ugovornih odnosa, da bi potom pitanje
predugovorne odgovornosti konkretizovao posebnim odredbama, navodeći pojedinačne slučajeve u kojima ova odgovornost može
postojati. Ovakvim pristupom su opšta pravila o savesnom i poštenom postupanju,
kao i zabrani prouzrokovanja štete drugom, stavljena u drugi plan, tako
da su ih sudovi često previđali kao mogući osnov predugovorne odgovornosti,
što, pretpostavljamo, nije bila namera zakonodavca. U prilog tome govori i oskudna
sudska praksa kada je reč o predugovornoj odgovornosti, tako da je ovo pitanje
i dalje veoma aktuelno sa stanovišta njegove opravdanosti i načina na koji
je zakonom regulisano.
Načelo savesnosti
i poštenja jedno je od osnovnih principa
na kojem se temelji evropsko ugovorno pravo, a naročito predugovorna odgovornost,
te je ono posebno naglašeno kako u Načelima evropskog ugovornog prava tako
i Nacrtu zajedničkog pojmovnog okvira u okviru odeljka koji se odnosi na pregovore.
Posebna pravila o predugovornoj odgovornosti koja predviđa naš zakonodavac
nikako ne bi smela imati veću pravnu snagu u odnosu na opšta pravila, kao što
je načelo savesnosti i poštenja. U pravcu naglašavanja ovog načela kao osnova
predugovorne odgovornosti trebalo bi da se kreću eventualne izmene postojeće
zakonske regulative pregovora u postupku usklađivanja nacionalinih propisa
sa propisima Evropske unije. Osim toga, bilo bi celishodno propisati i obavezu čuvanja
poverljivih informacija za vreme pregovora.
Proces harmonizacije jeste
proces približavanja nacionalnog zakonodavstva pravu Evropske unije, čime
se nesumnjivo doprinosi modernizaciji i evropeizaciji postojeg pravnog sistema. Usklađivanje nacionalnog zakonodavstva sa propisima evropske
unije nikako ne bi trebalo da predstavlja puko prepisivanje ponuđenih rešenja
na uštrb skladnosti nacionalnog
pravnog sistema, ne poštujući pravne vrednosti koje taj sistem neguje. U tom smislu bi Zakon o obligacionim
odnosima trebalo očuvati kao značajno pravno nasleđe i veliku kodifikaciju
u našoj pravnoj baštini.
Tamara
Djurdjic
PRE-CONTRACTUAL LIABILITY IN
NATIONAL AND EUROPEAN CONTARCT LAW
Summary
In
this paper the issue of pre-contractual liability has been discussed, especially, legal nature of this institute (because different legal rules are
going to be applied in particular case depending on qualification of the liability
as delictual or contractual). The
question of pre-contractual liability arises
from another question about position and
scope of the principle of good faith and fairness in legal system. Therefore,
author examines the basic principles that pre-contractual liability is based
on. Further analyze involves all conditions (assumptions) required for
pre-contractual liability, emphasizing the question of possibility to apply the
concept of presumed guilty of a damage perpetrator in the area of
pre-contractual liability. One part of this paper examines the scope of pre-contractual
liability, particularly the content of negative contractual interest. In final
part of the paper author discusses compliance of solutions accepted in our
national legislation with the rules of European contract law, with regard to
regulation of this institute.
Key words: pre-contractual liability, legal nature of
pre-contractual liability, assumptions of pre-contractual liability, negative
contractual interest, principle of good faith and fairness, principles of
European contract law.
[1] Vid. M.
Orlić, Zaključenje ugovora,
Institut za uporedno pravo, Beograd, 1993, 15.
[2] „Pregovor”,
Rečnik srpskog jezika, „Matica
Srpska”, Novi Sad, 2007.
[3] M. Orlić, op.cit., 13.
[4] Čl. 32. st. 2. Zakona o obligacionim odnosima,
Službeni list SFRJ, br. 29/78, 39/85, 45/89 i 57/89, Službeni list SRJ, br.
31/93 i Službeni list SCG, br. 1/2003.
[5] “Predugovorna odgovornost“ kao termin kojim se označava
period koji prethodi zaključenju ugovora možda nije najadekvatniji za označavanje
ove vrste odgovornosti, jer može asocirati na predugovor i odgovornost zbog neispunjenja
obaveza iz predugovora. Iako bi adekvatniji
naziv za označavanje ove vrste odgovornosti bio „pre-ugovorna odgovornost“,
ipak se, u duhu našeg jezika, ustalio termin „predugovorna odgovornost“.
[6] Pun naziv ovog Jeringovog
dela: Culpa in Contrahendo, oder Schädenersatz bei
nichtigen oder nicht zur Perfection gelangten Verträgen. Osnov njegovog učenja jeste obaveza potencijalnih
strana ugovornica da postupaju sa odgovarajućom
pažnjom (diligentia in contrahendo) za
vreme pregovora, kao što to čine strane ugovornice prilikom ispunjenja ugovornih
obaveza. Ukoliko strana koja pregovara ne pruži odgovarajuću pažnju u toku
pregovoranja (tj. ako postoji culpa in
contrahendo) biće obavezna da drugoj strani nadoknadi na taj način
prouzrokovanu štetu. Osnov odgovornosti za prouzrokovanu štetu, prema Jeringu, i u slučaju pregovaranja kao i u slučaju
ispunjenja ugovorenih obaveza, jeste povreda pravila o pažnji. Ovo stanovište proizilazi
iz njegovog poimanja odgovornosti zbog culpa
in contrahendo kao ugovorne odgovornosti.
[7] Pod pojmom „culpae“
u današnjem pravu podrazumevaju se oba
oblika krivice: namera (umišljaj) i nepažnja (nehat), ali je u slučaju culpa in contrahendo praktično značajnija
krivica u obliku nepažnje. Pod nepažnjom se podrazumeva zapostavljanje opreznosti
koja je u predugovornom stadijumu potrebna, čime se krši izvesna predugovorna
obaveza (vid. J. Radišić, Predugovorna odgovornost - culpa in
contrahendo, uporedno pravna studija, Beograd, 1991, 20-21).
[8] Između ugovorne i deliktne odgovornosti postoje
značajne teorijske i praktične razlike (vid. J. Radišić, Obligaciono pravo, Beograd,
2005, 183-187).
[9] Pošto su sami pregovori usmereni na zaključenje
određenog ugovora, krivica koja postoji
za vreme pregovora je povezana sa ugovornim odnosom i ona je razlog što nije došlo
do zaključenja ugovora o kojem se pregovara. Ova teorija je pretrpela brojne
kritike, jer između ostalog, nije mogla objasniti pravni osnov odgovornosti
zbog culpa in contrahendo u slučajevima
kada do zaključenja ugovora nije ni došlo, već samo onda kada je zaključen punovažni ili ništav
ugovor.
[10] Prema ovom shvatanju, pravni osnov odgovornosti zbog culpa
in contrahendo je u zakonu, a ne u volji ugovornih strana. Ovaj zakonski obligacioni
odnos nije neposredno regulisan zakonskim odredbama već posredno proizilazi
iz načela, tj. odredbe o obavezi savesnog i poštenog postupanja. On podrazumeva obavezu posebne pažnje među njegovim
učesnicima, što je karakteristična obaveza za ugovorni odnos, pa se shodno
tome primenjuju pravila ugovornog prava.
[11] Bilo je teoretičara koji su smatrali da je osnov
nastanka predugovornog odnosa socialno tipično
ponašanje, tj. socialni kontakt između određenih lica kojim se stvara
posebna predugovorna veza obligaciono pravne prirode. Ovde ne nastaje ugovor, jer
nema izjava volja strana koje pregovoraju, već nastaje faktički ugovorni
odnos koji objašnjava pravnu prirodu odgovornosti zbog culpa in contrahendo (vid. J. Radišić, Predugovorna odgovornost..., 65).
[12] Ovo shvatanje
se oslanja na stanovište da stupanje u pregovore ima karakter jednostranog
pravnog posla. Tako jedna strana otvara pregovore upućivanjem ponude ili pozivom
na pregovore i traži na taj način da joj se veruje, a druga strana koja pristupa
pregovorima, na to pristaje. Poverenje između strana koje pregovaraju tvori
obligacioni odnos među njima, a ta primarna obligacija bude prekršena, onda
se takvo ponašanje sankcioniše, slično ugovornim obavezama. Međutim nije
merodavno subjektivno, već objektivno poverenje - dakle nije bitno da li pojedinac
prilikom stupanja u pregovore verovao da do štete neće doći, nego da li
je za to postojao dovoljan razlog koji se smatra opravdanim sa stanovišta pravnog
poretka (vid. J. Radišić, Predugovorna
odgovornost ..., 64 – 67).
[13] O deliktnom karakteru predugovorne odgovornosti vid.
S. Perović, Obligaciono pravo, Beograd, 1980, 265.
[14] O kvazi-ugovorom karakteru predugovorne odgovornosti
vid. J. Radišić, Obligaciono pravo...,
str. 111.
[15] P. Giliker, A
Role for Tort in Pre-contractual negotiations? An Examination of English,
French and Canadian Law, The Interenational and Comaparative Law Quarterly,
Vol. 52, No. 4, (Oct. 2003), p. 979.
[16] F. Kessler and E. Fine, Culpa in Contrahendo, Bargaining in Good Faith and Freedom of
Contract, Comparative Study, Harward Law Review, Vo. 77. No. 3, (jan,
1964), p. 407.
[17] Ibidem, p.
406.
[18] Čl. 30. st. 2. i st. 3. Zakona o obligacionim
odnosima.
[19] S. Perović, Komentar zakona…,str.14.
[20] A. Farnsworth, Contracts, 2nd ed. , Boston, Toronto, London, 1990, p.
195.
[21] O. Lando and H. Beale, op.cit., Notes on Article 2:301, p. 192.
[22] Slučaj Hoffman
v. Red Owl Stores, Inc predstavlja precedent za odgovornost po osnovu specifičnog obećanja; detaljnije M. Orlić, Negativni ugovorni interes, Pravni
život br. 9-10/1992, 1203.
[23] E. A. Farnsforth, op. cit., 229.
[24] „To je onaj dobitak koji se prema redovnom toku stvari
ili prema posebnim okolnostima mogao osnovano očekivati, a čije je ostvarenje
sprečeno štetnikovom radnjom ili propuštanjem“,
čl. 189. st. 3. Zakona o obligacionim
odnosima.
[25] Predugovorne obaveze se u najopštijem smislu klasifikuju
u dve grupe. Prvu grupu čine obaveze čuvanja
i zaštite onih pravnih dobara partnerovih koji sa ugovorom o kojem se pregovara
nemaju ništa zajedničkog. One ne stoje u unutrašnjoj vezi sa ugovorom, već
nastaju slučajno, povodom ugovora. Tu se pre svega misli na zaštitu ličnih
i imovinskih dobara partnerovih za vreme pregovora čijom povredom najčešće
nastaje nematerijalna šteta. Drugu grupu čine obaveze u pogledu pravnih
dobara partnerovih koja se tiču ugovora o kojem se pregovara, njegove sadržine
i cilja. Tu se pre svega misli na obaveze obaveštavanja
i objašnjavanja partneru onih činjenica koje su merodavne za njegovu odluku
da zaključi ugovor o kojem pregovara (vid. J. Radišić, Predugovorna odgovornost…,
36-52 ). U pravnoj teoriji je sporno da li obaveze
čuvanja i zaštite predstavljaju predugovorne obaveze ili je reč o pravim deliktnim obavezama da se
ne škodi pravnim dobrima drugoga, koje proizilaze iz opšteg pravila neminem ledere. U tom smislu se je neizvesno da li i u kojoj meri odgovornost zbog culpa in contrahendo treba da obuhvati i nematerijalnu štetu.
[26] Noveliranim hrvatskim Zakonom o obveznim odnosima iz 2005. godine uvodi se ugovorna odgovornost
za neimovinsku štetu. U čl. 246. ovog zakona izričito se predviđa „pravična naknadu za neimovinsku štetu, koju je dužnik u vreme sklapanja
ugovora morao predvideti kao moguće posledice povrede ugovora....“ . Ovakvo
rešenje je prihvaćeno u mnogim zemljama (Nemačka, Francuska, Engleska
i dr.) kao i u Načelima evropskog ugovornog prava. U pravnoj teoriji je sporno da li se i Zakonom o obligacionim odnosima iz 1978. godine koji je u Srbiji na snazi, priznaje
pravo na naknadu neimovinske štete zbog povrede ugovornih obaveza ili ne. U teoriji preovlađuje stanovište da u samom
zakonu postoji osnov za dosuđivanje neimovinske štete u slučaju povrede ugovornih obaveza i u prilog
toj tvrdnji se navodi čl. 255, čl. 266. st. 2 i čl. 269.
ovog zakona. Međutim, naša sudska praksa ne dopušta dosuđivanje naknade neimovinske štete zbog povrede ugovora.
[27] Ukupan iznos dosuđene naknade obuhvata i stvarnu
štetu i izmaklu dobit; presuda Okružnog suda u Beogradu, 725/74-79, od 9. decembra,
1980. godine.
[28] „Prema pravnim pravilima imovinskog prava, a koja
se imaju primeniti u konkretnom slučaju, ko drugome pričini štetu dužan
ju je nadoknaditi, što podrazumeva celokupnu materijalnu i nematerijalnu štetu.
Tužilac je zbog stava i ponašanja pretrpeo materijalnu i nematerijalnu štetu pa
analogno navedenom pravnom pravilu stiče pravo da mu se ta šteta u celosti
nadoknadi“; presuda Okružnog suda u Beogradu, P. br. 725/74-79.
[29] Čl. 30. Zakona o obligacionim odnosima.
[30] Vid. čl. 61. st. 3. Zakona o obligacionim odnosima.
[31] Vid. čl. 115. Zakona o obligacionim odnosima.
[32] Čl. 154. st. 1. Zakona o obligacionim odnosima.
[33] U Skici zakona o obligacionim odnosima M. Konstantinovića
bio je predviđen sisitem dokazane krivice, ali je u Nacrtu zakona umesto dokazane
krivice uveden sistem pretpostavljene krivice.
[34] Vid. J. Radišić, Obligaciono pravo..., 192.
[35] M. Orlić, Zaključenje ugovora..., 70.
[36] S. Perović,
Komentar zakona o obligacionim odnosima,
G. Milanovac, 1980, 72.
[37] S. Perović, Komentar Zakona..., 73.
[38] Vid. M. Orlić, Zaključenje ugovora..., 99-100.
[39] S. Perović, Komentar Zakona..., 73.
[40] J. Barbić, Sklapanje ugovora, Zagreb, 1980, 17-18.
[41] Prema ovoj teoriji uzrok štete je samo onaj događaj koji je prema običnom
toku stvari i prema redovnom dejstvu podesan da izazove nastalu posledicu. Utvrđivanje adekvatne uzročne veze je pre svega pravno
pitanje i o njenom postojanju odlučuje sud u konkretnom slučaju. Prilikom
ocene adekvatnosti vodi se računa o tome da li je
ponašanje štetnika adekvatno uticalo na nastanak i obim štete. U tom slučaju,
sudija treba da oceni sve okolnosti koje su delovale na nastanak štete u konkretnom
slučaju i da izdvoji onu koja se može smatrati uzrokom te štete, rukovodeći se pri tom objektivnim kriterijumom. To znači da
se drugoj ugovornoj strani mogu staviti na teret samo štetne posledice koje je razuman
čovek mogao predvideti[41], dok drugi teoretičari kritikuju
elemenat predvidivosti upravo zbog njegove nepreciznosti
(vid. J. Radišić, op. cit.,
207-209).
[42]Nemačko pravo je izvršilo veliki uticaj na našu
pravnu teoriju u pogledu prihvatanja teorije adekvatne uzročnosti; više o tome
N. Đurđević, Neka pitanja uzročne veze kao pretpostavke
imovinske odgovornosti u pravu SR Nemačke, Strani pravni život br. 2, 1995, 43-48.
[43] Čl. 30. Zakona o obligacionim odnosima.
[44] M. Orlić, Zaključenje ugovora..., 109.
[45] Vid. J. Radišić, Obligaciono pravo..., 221.
[46] Standardni razlozi koji isključuju protivpravnost
štetne radnje su: 1) vršenje javne dužnosti;
2) pristanak oštećenog; 3) nužna odbrana; 4) stanje krajnje nužde; 5) dozvoljena
samopomoć; 6) korišćenje svojim pravom.
[47] Prema Jeringovom mišljenju, ukoliko je zaključen
punovažan ugovor, pozitivan ugovorni interes (interes ispunjenja) sastoji se u težnji
da ugovor bude ispunjen. U slučaju da je ugovor poništen, interes ugovornika
se sastoji u šteti koju on trpi zbog toga što je ugovor poništen (negativni ugovorni
interes). Dakle, negativni ugovorni interes jeste interes oštećene strane da
do zaključenja ugovora nije ni došlo. On se sastoji u razlici imovnog stanja
u kome bi se oštećeni nalazio da nisu otpočeti pregovori, i stanja u kome
se nalazi nakon što je ugovor poništen.
[48] "Pregovarač, koji vodi pregovore bez namere
da sklopi ugovor, kao i onaj koji vodi pregovore tako da jasno ispoljava nameru
da zaključi ugovor, pa od te namere odustane bez opravdanog razloga, dužan
je drugome pregovaraču. koji je, postupajući korektno u tim pregovorima,
pretrpeo štetu (negativni ugovorni interes), ovu naknaditi”; iz presude Saveznog
suda, gzs. 51/77. Ova presuda je doneta pre donošenja Zakona o obligacionim odnosima,
a predstavlja prvi značajniji korak u pogledu priznavanja predugovorne odgovornosti.
[49] Stanovište po kojem negativni ugovorni interes kod
pregovora ne obuhvata izmaklu dobit: M. Draškić, Predugovorna odgovornost (čl. 30 ZOO), Privredno-pravni priručnik
br. 1, Beograd, 41; S. Perović, Komentar
zakona..., 73; suprotno Jakov Radišić, Obligaciono pravo..., 110.
[50] M. Orlić, Zaključenje ugovora..., 116.
[51] J. Radišić, Obligaciono pravo..., 204.
[52] Čl.
189. st. 3. Zakona o obligacionim odnosima.
[53] Čl. 1:102 PECL; Lando and H. Beale, op.cit., Comments on Article 1:102, p. 99.
[54] Čl. 2:301(1) PECL: „A party is free ti
negotiate and is not liable for failure to reach an agreement“.
[55] O. Lando, When
a Person be Liable or Bound When Negotiating a Contract?, in: And og
rett-Festskrift till Birger Stuevold lassen, Oslo, 1997, p. 629.
[56] O. Lando and H. Beale, op.cit., Comments on Article 2:301.
[57] Vid. presudu
Vrhovnog suda Srbije, Rev. 107/90; presudu Vrhovnog suda Srbije, Rev. 1700/99.
[58] Čl. 30. st. 1. Zakona o obligacionim odnosima.
[59] Čl. 251. st. 1. Zakona o obveznim odnosima Republike
Hrvatske, 2005.
[60] O. Lando, CISG
and Its Followers: A Proposal to Adopt Some International Principles of
Contract Law, in: American Journal of Comparative Law 53, Berkley, 2005, p.
391.
[61] Čl. 1:201 PECL.
[62] Čl. 2:301 (2) PECL.
[63] Čl. 2:301 (3) PECL.
[64] Čl. 12. Zakona o obligacionim odnosima.
[65] "Odredbom čl. 12. Zakona o obligacionim
odnosima propisano je da su u zasnivanju obligacionih odnosa i ostvarivanju prava i obaveza iz tih odnosa,
učesnici dužni da se pridržavaju načela
savesnosti i poštenja. To znači da učesnici obligacionih odnosa u pravnom
prometu slobodno ugovaraju svoja prava i obaveze, ali ta njihova sloboda ima granicu, odnosno ne može da pređe van načela
na kojima je zasnovan pravni poredak...tako su bez uticaja na odluku u konkretnom
slučaju navodi tužioca, kao i okolnost da je tuženi potpisao porudžbenicu i
da je potpisivanjem iste prihvatio cenu koja nije realna vrednost za robu koja se
nudi porudžbenicom"; iz presude Višeg privrednog suda, Pž. 2069/94.
[66] "Savesnost u zasnivanju prava i obaveza se pretpostavlja";
iz presude Okružnog suda u Valjevu, Gž. br.160/05.
[67] J. Radišić, Obligaciono pravo..., 32.
[68] "Savesnost kao pravni princip tumači se
kao subjektivno psihičko stanje subjekta koji preuzima pravne postupke ili
se nalazi u nekoj pravnoj situaciji. Pojam poštenja u pravnom prometu treba tumačiti
tako da je nedeljiv princip sa principom savesnosti. Ono se upravlja pretežno ka
objektivnim vrednostima, doličnosti i njegovim prosečnostima i pravilnostima...";
iz presude Višeg privrednog suda, Pž. 2069/9.
[69] I. Jankovec, Ugovori
u privredi, Beograd, 1987, 22.
[70] Čl. 2:301 (2) PECL; Čl. 3:301 (2) DFCR,
Book II.
[71] Čl. 2:301 (3) PECL.
[72] Vid. čl. 251. Zakona o obveznim odnosima Republike
Hrvatske, 2005. godina: „Suprotno je načelu savesnosti i poštenja, između ostalog, ako strana uđe
u pregovore sa drugom stranom bez prave namere da sa tom stranom sklopi ugovor“.
[73] Čl. 30. st. 2. Zakona o obligacionim odnosima.
[74] Čl. 30. st. 3. Zakona o obligacionim odnosima.
[75] U Zakonu o obligacionim odnosima regulisan je niz
pojedinačnih slučajeva u kojima je predugovorna odgovornost moguća
(čl. 35, st. 2; čl. 54, st. 3; čl. 61, st. 3; čl. 65, st. 2; čl. 87, st. 5;
čl. 88, st. 4; čl. 108; čl. 115; čl. 116; čl.
460).
[76] Lando and H. Beale, op.cit., Comments on Article 2:301, under G.
[77] Čl. 2:302
PECL.
[78]Jedno pitanje se nameće u vezi sa obavezom čuvanja
poverljivih informacija koju predviđa PECL: da li postoji obaveza čuvanja
svih informacija do kojih se došlo za vreme pregovora, a koje se tiču druge
strane, ili samo onih informacija koje je
druga strana označila poverljivim? Iz
komentara ovoga člana može se zaključiti da ne postoji opšta obaveza pregovarača da
sve informacije do kojih su za vreme pregovora došli tretiraju kao poverljive, osim
ukoliko druga strana nije jasno naznačila da je reč o takvoj vrsti informacija
ili se one u svetlu konkretnih okolnosti mogu posredno (implicitno) smatrati poverljivim
(Lando and H. Beale, op.cit., Comments
on Article 2:302 PECL, under A i B). U tom smislu je DFCR (Draft of Common Frame of Reference) ekcplicitniji, jer sadrži definiciju
„poverljivih informacija“. Pod poverljivom informacijom se podrazumeva „informacija
koja se bilo po svojoj prirodi, bilo prema okolnostima pod kojima se do nje došlo smatra poverljivom za jednu stranu, a da
je pri tom druga strana primajući tu informaciju znala ili se od nje očekivalo
da zna da je ona poverljiva“[78]. Za razliku od PECL-a, DFCR sadrži i odredbu
kojom se predviđa da strana koja je osnovano predvid. povredu obaveze čuvanja
poverljivih informacija ima pravo da pribavi
sudski nalog kojim se zabranjuje takvo postupanja
(Čl. 3:302 (3) DFCR, Book II.).
[79] S. Perović, Komentar Zakona..., 73.