Dr Obrad Stanojević
Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu
UDK: 930.85(37+38)
Primljeno:14.06.2010.
Izvorni naučni članak
GRCI I RIMLjANI – DALEKI SUSEDI[1]
Grci i Rimljani su duboko povezani istorijom i kulturom. Oba naroda pripadaju
indoevropskoj grupi. Latinska abeceda potiče od grčkog alfabeta. Rimska
religija ima slična božanstva kao i grčka. Prvi vekovi rimske države nisu
se razlikovali od grčkog polisa. Ipak postoje i duboke razlike. grci su mnogo
uticali na stare civilizacije Istoka. Osvajanja Aleksandra Makedonskog dovela su
do stapanja kultura i stvaranja "helenizma". Međutim, varvarski narodi
su ostali van uticaja "helenizma". Sa Rimljanima je obrnuto. Oni nisu
uspeli da u svom "meting pot-u" pretope Grke, Egipćane, Persijance,
Jevreje, ali su varvare i poluvarvare za iznenađujuće kratko vreme otuđili
od njihovog jezika, običaja i verovanja i pretvorili ih u rimske građane.
Primera radi, Dačani su zaboravili svoj jezik i preuzeli latinski, ali je i
danas to jedina zemlja u svetu koja u svom nazivu sadrži ime grada Rim=Romania.
Odnos dva naroda prema pravu je različit. Dok je za Grke to veština nedostojna
bistrih mladića, sa Rimljanima je obrnuto. Za Grke je filozofija najveći
dar koji su ljudi dobili od bogova, Rimljane filozofija ne interesuje. Rimljani
su po opštim osobinama manje talentovan narod od grka, ali im zato pragmatičnost
ne nedostaje.
Ključne reči:
Grci, Rimljani, razlike, sličnosti, pravo, filozofija, država, osobenosti
Grci
i Rimljani su duboko povezani istorijom i kulturom. Čak legenda o osnivanju Rima pokušava da pokaže kako
su osnivači grada na Tibru potomci izbeglica iz Troje, dakle Grci, što istorija
nije potvrdila. Oba naroda pripadaju indoevropskoj grupi. Latinska abeceda potiče
od grčkog alfabeta. I rimska religija ima približno ista božanstva kao i grčka,
samo su im su imena različita. U prvim vekovima svoje istorije Rim na sedam
brežuljaka se nije mnogo razlikovao od nekog
grčkog polisa. Ne samo iz Male Azije i sa Balkana, Grci su mnogo neposrednije
uticali na Rimljane preko svojih kolonija u ’’Velikoj Grčkoj’’ na jugu Apeninskog
poluostrva. U pripremanju Zakona 12 tablica decemviri
su proučavali Solonove zakone i iz njih preuzeli ponešto (verovatno odredbe
o sahranjivanju). Pa i kasnije Rimljani su pozajmljivali iz grčkog prava (hipoteka, hirografa,
syngraphae, emphiteusis, Lex Rhodia de
iactu, iako su ovu ustanovu pomorskog prava Grci preuzeli od Feničana).
Sve
je to dobro poznato.
Međutim,
postoje duboke razlike.
Grci
su mnogo ranije došli u svoju postojbinu. Ranije verovanje da su Heleni svetle puti
došli u ’’herojsko doba’’ i pokorili tamnokose Mediterance (Krit i Mikena) opovrglo
je dešifrovanje ’’linearnog B’’ pisma, koje je pošlo za rukom Majklu Ventrisu. Na
veliko iznenađenje naučnika otkriveno je da se na Kritu još od drugog
milenijuma pre Hrista, a možda i pre toga, govorio grčki, i da imaju imena
kao što je Aleksandar. Po dužini trajanja ovog jezika na manje-više istom području
grčki jedino ustupa kineskom. Rimljani su se znatno kasnije naselili u Lacijumu.
Heleni
su zadužili čovečanstvo mnogim ostvarenjima, a među najvažnije spada
fonetsko pismo i apstraktna misao. Naravno da se oba ova otkrića temelje na
prethodnim dostignućima drugih naroda. Prvi korak od slogovnog ka fonetskom
pismu učinili su Feničani, ti ’’božanski trgovci’’, samo što je njihovo
pisanje beležilo jedino samoglasnike. Grci su dodali i samoglasnike i tako stvorili
prvo pravo fonetsko pismo.
Egipćane su još u drevna vremena smatrali mudrim
narodom, iako je za grčke putnike , koji, doduše, nisu znali jezik, u njihovom
ponašanju bilo čudnih, čak nastranih pojava (žive u kućama od blata,
a podižu skupe grobnice za večnost, muževi rade ženske poslove itd.). Niko
ni danas nije ravnodušan pred monumentalnošću njihovih hramova, spomenika i
piramida. To su bile vrste građevina, u koje spada i kineski zid, koje sa onom
tehnikom bile u stanju da podignu jedino orijentalne despotije. Možda je toj reputaciji
doprinela i neka vrsta ’’uvrnutosti’’ ove civilizacije. Neki umetnici namerno glume
ludilo da bi povećali vrednost svojih dela. ’’Da li je stari Egipat išta značajno doprineo filosofiji, etici, svetskoj
svesti poznijih vremena?’’ – pitaju su Frankofort i ostali autori zanimljive knjige
’’Od mita do filozofije’’, i odgovaraju: ’’Nije... njegovi intelektualni i duhovni
doprinosi nisu bili u skladu sa njegovim trajanjem ni s njegovim materijalnim spomenicima’’.[2]
Mesopotamija
je verovatno dala veći doprinos istoriji svetske civilizacije, posebno u pogledu
prava. Zatim u oblasti astronomije, pismenosti, geometrije. Širem području
Međurečja pripada i oblast koja je bez premca po značaju u istoriji
religije. To ’’bogotvoračko’’područje dalo je tri svetske religije: jevrejsku,
hrišćansku i islam. Dok Egipćani nemaju ni zakone, a kamo li zakonike,
što se dešava u orijentalnim despotijama, ovde imamo najvažniju kodifikaciju ranog
starog veka - Hamurabijev zakonik. Ako postoji društvo koje traje dugo i u toku
svog postojanja nema većih promena, nije potrebno objašnjavati ljudima šta
je pravo, a šta nije. Kinezi doskora nisu imali reč zakon i pravo. Ispit za
prijem u državnu službu u Kini više vekova
je ostajao isti. Gotovo sve što su otkrili Egipćani desilo se na početku
njihove istorije. Zvanični jezik i način pisanja nije se menjao tokom
dugog trajanja ove civilizacije. Kako je govorni jezik vremenom evoluirao, natpise
na spomenicima i u dokumentima običan Egipćanin nije razumeo, kao što
je za neškolovane ljude u srednjem veku latinski bio enigma. Zato je zvanje pisara
bilo posebno na ceni, jer je trebalo naučiti i arhaični jezik i komplikovane
hijeroglife.
Narodi
Mesopotamije imaju razuđenu pravnu terminologiju. Za zajam postoje četiri
naziva: (zajam u hrani, prijateljski zajam bez kamate, zajam sa kamatom, zajam od
hrama). Međutim nemaju pojam ugovora, niti svojine. Srodnička terminologija
je takođe bogata. Ali – nemaju pojam: srodstvo. Oni su mogli da izračunaju
dužinu hipotenuze kod pravouglog trougla, ili jedne katete ako su poznate ostale
dve dužine. Rezultat je bio tačan ako su obe katete iste ili je jedna dvostruko
duža od druge. U ostalim slučajevima rezultat je bio približno tačan.
Da li to znači da je Pitagora ’’ponovo otkrio Ameriku’’? Ne znači. Njihova
saznanja, ne samo u ovom pogledu, već i u nekim drugim, bila su rezultat iskustva
i posmatranja. U tim znanjima bilo je dosta mitoloških elemenata. Tek je Pitagora
otkrio princip, zakon o odnosima između stranica trougla.
Pomenimo
još jedno otkriće Grka i njihovog jezika. Oni su, verovatno, prvi u istoriji
otkrili pojam i reč sloboda
(elefterija).[3]
Objašnjenje za nepostojanje tog pojma u rečniku orijentalnih despotija
je jednostavno: nema slobode, pa nema ni reči sloboda.
Naravno da su Grci, kao radoznali
pomorci, bili u dodiru sa ovim civilizacijama. Oni su dosta preuzeli od ovih mudrih
naroda sa bogatim iskustvom.[4]
Grcima je to bio dobar materijal za njihov radoznali i analitički, bolje reći
sintetički duh. ’’Ono što su pozajmili, Grci su preobrazili’’. Oni su saznanja
ovih naroda, koja su bila plod ’’mitološkog načina razmišljanja’’ preuzeli
i pokušali da ga razumom objasne. Tako je nastalo ’’grčko čudo (le
miracle grecque)’’, ’’večita mladost ljudskog duha ’’ (Hegel). ’’Ta promena
u gledištu prosto čoveku oduzima dah. Ona probleme čoveka u prirodi prenosi
iz oblasti vere i poetske intuicije u intelektualnu sferu. Postala je moguća
kritička ocena svake teorije a time i neprekidno ispitivanje prirode stvarnosti...Oni
su smatrali da je vasiona jedna razumljiva celina. Drugim rečima, oni su zamišljali
da iznad haosa naših utisaka postoji jedinstven red i, još povrh toga, da smo kadri
da shvatimo taj red.’’[5]
Platon u Timeju kaže: ’’Da nikad
nismo videli zvezde, sunce i nebo, nijedna reč koju smo izgovorili o vasioni
nikad ne bi bila izrečena. Ali sada, prizor dana i noći, meseca i smene
godina, stvorili su broj i dali nam poimanje vremena i moć da istražujemo prirodu
vasione. Iz tog izvora mi smo izgradili filosofiju od koje veće dobro nikad
bogovi nisu dali niti će ikad dati smrtnom čoveku.’’
Oduševljeni tim otkrićem,
oni su se smelo upustili u ispitivanje i odgonetanje suštine svih pojava vezanim
za čoveka i za društvo, u istraživanje makro i mikrokozmosa. Nastojali su da
iza pojavnih oblika otkriju neke zakone. Tako su, bez današnjih tehničkih pomagala
došli do zapanjujućih otkrića: da se čitav materijalni svet sastoji
od atoma, da se zemlja okreće oko sunca (što je potom zaboravljeno), izračunali
su približno tačno rastojanje od zemlje do meseca, izumeli prvu parnu mašinu
(Heronovu vrtešku).
Kakav je njihov doprinos u društvenim
naukama?
Veoma veliki u oblasti politike.
Znatan broj polisa sa različitim političkim uređenjem, i to dinamičnim,
koji se tokom vremena menjao, radoznalom grčkom duhu davao je bogat materijal
za analizu i zaključke.
Tako su došli do trajnih rezultata
u analizi i klasifikaciji državnih oblika, u uočavanju prednosti i mana svakog
od njih. Čak su pokušali da otkriju
pravila po kojima se jedni oblici postepeno degenerišu i pretvaraju u druge.
Oni su prvi postavili temelje teoriji prirodnog prava. Etičkim
problemima su posvetili veliku pažnju, naročito pojmu i vrstama pravde.
U tom pogledu su bez premca u istoriji
civilizacije.[6]
*
Takođe
su osnovali i razvilu teoriju i praksu besedništva. Najveći filosof među
njima, Aristotel, napisao je tri toma posvećena retorici. Grci su dali jedan
broj izvrsnih govornika. Kao što se u ratu nadmeću u hrabrosti, na olimpijadama
u snazi i veštini (čak i poetskoj), na trgovima, sudu i skupštinama, takmiče
se ubedljivošću izgovorenih reči. Tako su nastale prve škole retorike,
i čuveni retori, od kojih su najpoznatiji Antifont, Isokrat, Lisija, Isej i, najveći među njima, Demosten.
A kakav je njihov odnos prema pravu
i koji su njihovi doprinosi u ovom domenu?
Odgovor je jednostavan – iznenađujuće
mali.
Grčki filosofi se strastveno
bave pojmom i vrstama pravde. Ali o krivici nemaju jasne predstave. Ima nešto naslućivanja
iza Aristotolove podele ljudskih aktivnosti na ’’voljne i nevoljne’’ i uočavanja
da je za odgovornost neophodan elemenat da je radnja protivpravna[7].
Ali to je daleko od rimskog iznijansiranog definisanja pojma i stepena krivice,
kome potonja istorija pravne nauke nije imala gotovo ništa da doda. Sam mit o Edipu
pokazuje kako je oskudno njihove poimanje krivice. Kada je otkrio da je ubio svog
oca i da se oženio svojom majkom, Edip oslepljuje sebe, napušta polis u kome je
bio vladar, i sa dve kćeri (koje su mu i polusestre) luta grčkim prostorom
opevajući svoju zlu sudbinu. A da li je kriv? Pa nije, jer je svoja zlodela
učinio u neznanju.
Može se zameriti Grcima i to što
nisu stvorili moćnu i dugotrajnu imperiju, osim onu kratkotrajnu, pod Aleksandrom
Makedonskim. Tako se kao jedna od razlika između Grka i Rimljana navodi, da
su prvi stvarali monumentalne teorije o državi, a minijaturne države, a sa ovim
drugima je obrnuto: gotovo nikakvu ili minijaturnu ’’teoriju’’ države, ali monumentalnu
imperiju.
Uzgred, kao i svi narodi, i Heleni
su ’’frizirali’’ istoriju. Novija istraživanja dokumenata u Iranu pokazuju da su u sukobu sa Persijancima Grci dobili
nekoliko bitaka, ali su na kraju bili pobeđeni tako da je jedan broj grčkih
polisa postao vazal persijskim vladarima.[8]
Tome su doprinele dve stvari: svesni
izbor i surevnjivost, ne samo između polisa, već i između pojedinaca.
Grci su kao politički ideal
odabrali državu veličine jednog grada, koji broji 10 do 12.000, sa okolinom.
Smatrali su da je takav oblik zajednice bio po meri čoveka i da je u njemu
moguće bar površno poznavati svakog građanina, kako bi izborne dužnosti
i počasti došli u prave ruke. Oni znaju sa velike imperije, poput Egipta, Persije,
ali ih smatraju dobrim za varvare. Kito dodaje: ’’Sama zemlja je sitna u poređenju
sa Jupiterom... ali atmosfera Jupitera se sastoji od amonijaka... Mi ne volimo da
udišemo amonijak, a Grci ne bi mnogo voleli da udišu atmosferu ogromne moderne države’’.[9]
Postojala je još jedna osobina
ovog naroda koja ih je sprečavala da se okupe u veću političku celinu,
a to je zavist, što je, izgleda balkanski sindrom.
Surevnjivost i zavist su prirodne
osobine čoveka. Teško je priznati drugom da je bolji, a još teže voleti takvu
osobu. Posebno onog u antici, koga obeležava agon: ’’U svemu odličan da budem i sve da nadmašim druge’’’[10]. Atinski ostrakizam
je institucionalizovana zavist. Najbolji građanin je tajnim glasanjem proterivan
na deset godina, jer ’’ugrožava demokratiju’’. Ima tu istine, izvrsni ljudi ugrožavaju
mediokritete i submediokritete, koji čine većinu u svakom društvu.
Rimljani u tom pogledu spadaju
u retke narode koji su uspeli da ovaj nagonski otpor prema izuzetnim ljudima suzbiju
zarad opšteg dobra. Oni svojim istaknutim vojskovođama priređuju ’’trijumf’’
koji predstavlja spektakl dostojan Holivuda ili dodeljuju titulu pater patriae (otac otadžbine) za druge zasluge.
Tu počast dobio je Ciceron posle otkrivanja Katlinine zavere.
Jedan
od razloga za skromni doprinos u pogledu prava su skromne veličine grških država.
Kako kaže Njegoš: ’’Iz grmena velikoga, lafu izać’ trudno nije’’. A Rimljani
su tokom dugih vekova svog postojanja stvorili zaista impozantan ’’grm’’ – imperiju
koja je obuhvatala tri kontinenta. Sam grad Rim je bio prvi pravi ’’megapolis’’
u istoriji, bar u području Mediterana. Iako nemamo pouzdanu statistiku o broju
stanovnika (imamo broj bogataških vila i kuća za iznajmljivanje), u vreme najvećeg
procvata stanovništvo Rima se procenjuje na milion ljudi. Kako bi inače taj
grad bio u stanju da napuni jedan koloseum koji je primao preko 50.000 gledalaca
ili circus maximus, koji je mogao da primi
između 150.000 i 200.000? Prvi grad moderne Evrope koji je dostigao tu veličinu
bio je London, i to u vreme industrijske revolucije, početkom 19. veka.[11]
To je bila država u kojoj je trgovina dostigla dotada neviđeni uspon. U Maloj
Aziji je pronađen spomenik iz tih vremena na kome piše kako je pokojnik, inače
trgovac, 72 puta išao u Rim. A postoje podaci da je Marko Aurelije poslao delegaciju
na kineski dvor.[12] Elije Aristid u 2. veku n.
e. piše: ’’Sa svih strana sveta dolaze do vas (misli na Rimljane – O. S.) proizvodi
svih godišnjih doba i svih zemalja, sve što daju reke i jezera i što proizvodi radinost
Grka i varvara. Ako neko želi sve te proizvode, treba ili da prokrstari svu zemlju
ili da boravi u Rimu... U svako godišnje doba, naročito ujesen, toliko se brodova
ukotvi duž obala Tibra, da Rim postaje u neku ruku sveopšta svetska tržnica’’[13]
Kao da je Aristid pisao danas ovo u Njujorku, u kome se mogu jesti specijaliteti
svih kuhinja sveta, uključujući arapski hleb, ruski kvas, poljske kobasice,
kajmak ili čvarci.
Da
dodamo još jedan razlog, a to je njihova stav prema pravu. Atinjani i drugi Grci
ne cene pravo i pravnike. Pravne nauke služe ’’za izopačavanje misli’’ i nisu
’’ za preterano bistre glave’’[14].
U pravom smislu reči oni nemaju advokate. Za Grka je bilo ispod časti
da ga neko zastupa na sudu, da govori u njegovo ime. Postoje logografi, koji po
narudžbini pišu govore koje će njihovi klijenti izgovarati pred sudom. Ima
tu nekog laičkog otpora prema advokatima, na koji se može i danas naći.
Tako naslov jedne knjige koja je objavljena u SAD glasi: ’’Pobiti sve advokate’’[15]
*
Ponekad
na prvim časovima iz Rimskog prava, studentima postavljam pitanje: ‘’Šta mislite,
ko na proslavu dvadesetogodišnjice mature dolazi mercedesom? Da li su to bivši najbolji
đaci?’’ Odgovor je – naravno da ne. Od najboljiih učenika postaju pesnici,
naučnici ili profesori. Oni na proslavu dolaze biciklom, polovnim ‘’jugom’’
ili golfom. Jer životni uspeh, bar u onom smislu koji određuje savremena potrošačka
civilizacija, zahteva neke druge osobine osim inteligencije i lakoće učenja.
Rimljani
po opštim osobinama su daleko manje talentovan narod od Grka.
Kada
je Ciceron prevodio sa grčkog naišao je na reč ‘’phantasia’’. Pokušao
je da nađe odgovarajuću reč u latinskom, ali bez uspeha. Morao je
da ‘’izmisli’’ novu reč – imaginatio (otprilike: sposobnost
u misilima stvarati slike). On je tokom prevođenja sa grčkog stvorio
još neke reči kojima je obogatio latinski (qualitas).
Zašto
Rimljani nemaju reč mašta?
Pa iz istih razloga iz kojih nemaju
reč radio, televizija. Oni su narod
bez mašte i bez sposobnosti za apstraktnu misao. Spisak muških imena u latinskom
kreće se između 16 i 20, od kojih su neki redni brojevi (!): Quintus.
Sextus, Septimius, Octavius, Decimus.
Dok
je za Grke filosofija najveći dar koji su ljudi dobili od bogova, Rimljane
filosofija ne interesuje. U tom pogledu su slični anglosaksoncima, koji su
stvorili jedan filosofski pravac koji je u suštini protiv filosofije, a to je pragmatizam.
Međutim
ne treba potcenjivati neke osobine ovog naroda koje su im omogućile da postanu
vladari dugotrajne i moćne imperije. A to su: istrajnost, disciplina, politička,
ako ne mudrost, a ono bar lukavost. Nekog uticaja je imala i već navedena sposobnost
da najboljim ili bar najkorisnijim sugrađanima odaju počast i priznanje.
Tako zakoni dobijaju ime po predlagaču, što je bio veliki podstrek za građane
da prate potrebe društva i predlažu nove propise.
Tacit
u posmrtnom govoru svom tastu piše kako se ovaj u mladosti posvetio proučavanju
filosofije više što nego što dolikuje Rimljaninu, ali se, na sreću, našla tu
njegova majka koja je ohladila ovaj mladalački žar svog sina.[16]
Rezon je: to je za Grke, koje nekada Rimljani nazivaju ‘’Grčici (graeculi)’’, ali nije nešto čime treba
da se bave gospodari sveta. I sam Trimalhion, bogati skorojević i oslobođeni
rob, na gozbi, verovatno pripit, kaže svojim gostima kako želi da mu se na nadgrobni
spomenik upiše: ‘’Ovde leži Trimalhion, koji je zaradio 200 miliona i nije slušao
učenja filosofa’’. Poruka je: da je slušao, verovatno ne bi toliko zaradio.
Najdalje što su dostigli u nekom uopštavanju
znanja za njih su zbornici korisnih saveta. Rimljani pišu priručnike i to najviše o zemljoradnji
(Katon, Varon, Kolumela), ali i o arhitekturi (Vitruvije), sličnu knjigu predstavlja
Galenov zbornik medicinskih saveta, oni pišu udžbenike prava (Gajeve i ‘’Justinijanove’’Institucije),
knjigu o veštini zavođenja (Ovidijeva Ars
amatoria).
Treba uporediti Aristotelovu Retoriku sa Kvintilijanovim udžbenikom Obrazovanje govornika[17]. Aristotel govori
o opštim, filosofskim problemima govorničke veštine, o njenoj suštini, vrstama
besedništva, etičkim problemima retorike, o zavisti, gnevu, o temama kojima
se govornik bavi. Kvintilijan postavlja pitanja: kada treba početi sa obrazovanjem
budućih oratora, da li su dozvoljene batine u vaspitanju, koje se šale mogu
koristiti u govoru, a koje ne mogu, kako poboljšati pamćenje, koje parnice
advokat treba da izbegava. Jedno do opštijih pitanje koje raspravlja jeste da li
je važan prirodni dar ili obrazovanje. Na to pitanje, iako je profesor besedništva,
pošteno priznaje da je važniji talenat. Drugim rečima - Aristotelovo obimno
delo daje odgovore na pitanja šta je besedništvo, koje su vrste ove veštine, koje
etičke probleme sobom povlači, ali malo o tome kako se školuje mladić
da bi postao ubedljiv govornik. A sa Kvintilijanom je obrnuto.
*
Karakteristična
je izjava Frontina, nadzornika vodovoda u Rimu, kada je bio završen jedan od akvadukata:
‘’Kako je lep! I kako koristan (podvukao O. S.). Sa mnoštvom korisnih struktura
koje su sagrađene za tako mnogo akvadukata, poredi, ako želiš, nepotrebne piramide
ili neke čuvene ali nekorisne radove Grka’’[18]
Moramo
primetiti da je zapažanje Frontina o nekorisnosti piramida i drugih sličnih
‘’struktura’’ tipično rimsko i u izvesnom smislu netačno. Takve monumentalne
građevine imaju svoju svrhu. Kako na jednoj katoličkoj crkvi stoji: ‘’Quidquid pietas edificavit, edificat
pietatem (štogod je podigla pobožnost, podiže sa svoje strane pobožnost)’’ U
despotijama masovna primena radne snage i strah od države, stvaraju građevine
koje podižu pokornost prema toj državi. U takve strukture spada kineski zid, katoličke
katedrale, od kojih su neke lepe, a neke zastrašujuće, ali u svakom slučaju
monumentalne (a za Rasela je srednjovekovna katolička Evropa najopresivnija
civilizacija istorije), staljinske ‘’katedrale’’ kao što su zgrada Univerziteta
Lomonosov, ministarstva inostranih poslova i neke druge. One su simbol moći
organizacija koje stoje iza takvih monumentalnih građevina.
*
Rimljane
čak ne zanima ni sopstvena država kao predmet neke teorijske analize. Tek je
jedan Grk, Polibije, koji je kao talac boravio u Rimu, gde se slobodno kretao tako
da je prisustvovao sednicama skupština i senata (na njima se osećao kao na
‘’skupu kraljeva’’), dao analizu državnog uređenja rimske republike. A Polibije
je bio više istoričar, nego filosof, ali sa grčkom sposobnošću da
postavlja opšta pitanja. Svoj spis počinje ovako: ‘’Ima li tako nerazumnog
čoveka koji ne bi želeo da zna na koji način i pri kakvom državnom uređenju
je gotovo čitav poznati svet potpao pod vlast Rimljana u toku nepune 51 godine?’’[19].
Naravno da takvih ‘’nerazumnih ljudi’’ ima, a to su sami Rimljani.
Polibije je prorekao veliku budućnost
ovoj državi, jer je, oslanjajući se na Aristotelove ideje, smatrao da politička
struktura rimske republike sadrži u sebi razumnu kombinaciju monarhijskog (dva konzula,
diktator), aristokratskog (senat) i demokratskog načela (skupštine). Ta država
nije bila plod neke teorije, već razultat istorije, sukoba i mudrih kompromisa. Uostalom u istoriji su se pokušaju
da se na osnovu neke filosofije stvori država obično završavali fijaskom: dva boravka Platona u Sirakuzi, jezuitski
eksperiment u Amazoniji, o čemu je pisao Nikola Milošević[20],
a najnoviji primer je komunizam.
Rimljani su toga svesni. Vergilije
priznaje da su drugi narodi vičniji u astronomiji, u retorici, u umetnosti
(‘’iz mermera vajaju lica koja kao da dišu’’), ali da oni, Rimljani, umeju da vladaju narodima,
‘’da štede pobeđene i krote ohole’’[21]
Filosofiju, naravno, nije pomenuo.
Rimljani u ratovima nemaju vojskovođe
ravne jednom Aleksandru ili Hanibalu. Ali su, i pred mnogo poraza, uspevali da pobede
zahvaljujući upornosti, dobroj organizaciji i ratnim spravama. U bici kod Alesija,
odlučujućoj o osvajanju Galije, pobedu je izvojevala inženjerija, koja
je podizala zidove i kule i kopala rupe sa zašiljenim kolcima (‘’antikonjičke
mine’’). Tako su sprečili Gale sa severa da se pridruže sunarodnicima kod Alesija,
a ovi su, obeshrabreni, pokušali očajnički prodor iz dvostrukog obruča,
koji se završio porazom. Tako je Cezar, zahvaljujući dobroj organizaciji i
žuljevima na rukama vojnika, počeo osvajanje
nove provincije.
Svakako da je bilo i među
Rimljanima onih koji su se bavili filosofijom. Ne treba zaboraviti Cicerona, Seneku,
Marka Aurelija. Ciceron se, naročito posle smrti ćerke, jedno vreme povukao
iz javnog života i posvetio pisanju rasprava
o prijateljstvu, o starosti. Ali i on sam priznaje da su sve to ideje koje je preuzeo
od grčkih filosofa, da njihovim mislima dodaje reči ‘’kojima (kao advokat)
obiluje’’. A ni ostala dvojica; Seneka i Marko Aurelije, nisu originalni. Samo ne treba zaboraviti da su
Ciceronove prerade bile u srednjem veku mnogo bliže običnim čitaocima
od grčkih originala ( za koje Evropa tada nije znala, nego su došli kanije,
najčešće preko Arapa). Tome je doprinela i okolnost što većina srednjevekovnih
učenih ljudi nije znala grčki: graeca
sunt, non leguntur.
Ne treba potceniti značaj
popularizatora nauke, makar ne bili originalni mislioci.
‘’Uticaj Cicerona na istoriju evropske literature
i ideje znatno nadmašuje bilo kog proznog pisca na bilo kom jeziku. U većini
književnih, političkih, religijski i obrazovnih rasprava koje su potresali
zapadnu civilizaciju on je strastveno i neprekidno citiran, obično od oba učesnika
u debati’’[22] On je, više od drugih pisaca
antike, uticao na Avgustina, Tomu Akvinskog, Petrarku, Gvićardinija, Džona
Loka, Erazma Roterdamskog.[23]
Postojala
je velika razlika između dva naroda u odnosu prema pravu. Dok je za Grke, kao
što smo videli, to veština nedostojna bistrih mladića, sa Rimljanima je obrnuto.
U svom pregledu istorije pravne nauke, Pomponije tvrdi kao su se proučavanja
posvetili mnogi najumniji građani, uz najveće staranje.[24]
Prema Tacitu (tačnije prema jednom od učesnika u raspravi o odnosu poezije
i pravne nauke) ‘’poeziji se posvećuju oni ljudi koji nisu kadri da vode parnice.’’[25]
Karakterističan je detalj koji objašnjava kako se Servije Sulpicije Ruf posvetio
proučavanju prava, On je bio besednik koji je istupao kao advokat, ali sa skromnim
poznavanjem pravnih problema. Takvi advokati su dolazili kod jurisprudenata da im
daju pravne argumente (per hastas ministrare – da dobiju municiju). Kada je
pitao Kvinta Mucija Scevolu, koji je uživao najveći autoritet među poznavaocima
prava, i kod koga je i sam Ciceron sticao znanje iz pravne nauke, ovaj mu je dao
odgovor. Na to je Ruf zamolio Scevolu da mu ponovi objašnjenje, ali ni tada nije
razumeo savet. Scevola je na to rekao: ‘’Sramota je za patricija i nobila, koji
je još i advokat na sudu, da ne poznaje pravo kojim se služi’’[26]
Postiđen ovim prekorom, Ruf se bacio na izučavanje pravnih problema tako
da je postao jedan od vodećih pravnika svog doba i ušao u krug
‘’veteres’’.
*
Postoji
jedan zakon, nedovoljno zapažen, koji više nego bilo koji drugi izražava mentalitet
Rimljana i koji je, usuđujem se da tvrdim, postavio jedan od temelja tzv. zapadne
civilizacije. Reč je o lex Aquilia.
Akvilijev
zakon o naknadi štete je donet dosta rano, sredinom trećeg veka pre H. Sadržina
njegova tri poglavlja dovoljno je poznata. Reč je o suštini. Umesto raznih
oblika kazni za nanetu štetu (ubistvo roba ili ‘’četvoronožne životinje koja
živi u stadu’’ ali i za sve ostale stvari) koje kod drugih naroda povlače ili
talion ili kompoziciju (unapred propisani iznos koji se mora platiti), ovaj zakon
predviđa novčanu naknadu štete. Otkuda ta promena?
Za
primitivni mentalitet napad na imovinu je povreda porodičnog suvereniteta.
To treba kazniti. U prvo vreme za ovakve
prestupe može se primeniti i krvna osveta. Kasnije se uvodi neka ravnoteža. Hamurabijev
zakonik je šampion načela taliona. Ako građevinar sagradi zgradu, pa se
ona sruši i ubije sina vlasnika, treba srušiti zgradu graditelja i ubiti njegovog
sina. ‘’Oko za oko, zub za zub’’ tako doslovno glase dva člana ovog zakonika.
Ali i ‘’sina za sina’’. Rimljani su prvi uveli racionalni i tržišni rezon. Novac
je mera stvari. Čak su sve presude glasile na sumu novca: omnis condemnatio pecuniaria est. ‘’Blesak
zlata’’ bio je povod za njihove osvajačke ratove. Rimljani su uspeli da stanovnike
Pirinejskog poluostrva odvoje od Hanibala i pretvore ih u saveznike skupim poklonima.
Kada se vođa Keltiberaca ženio, dali su mu vredan nakit od zlata za nevestu.
Rimske matrone su se, kao i sve skorojevićke, toliko kitile zlatnim nakitom,
da je, na predlog Katona, donet zakon koji je zabranjivao nošenje nakita preko određene
težine (lex Opia). Taj zakon je toliko ogorčio Rimljanke, da su stupile u
‘’seksualni štrajk’’ i uspele da on bude opozvan.
Da
li je novčana naknada moralnija od osvete? Moram da priznam da nisam siguran.
Doduše savremena zakonodavstva smatraju da je ubistvo iz osvete ‘’ubistvo iz niskih
pobuda’’, koje se strože kažnjava. Pa polovina literature govori o osveti, počev
od Homera. Reč je o tome da država ne dopušta lično isterivanje pravde,
da želi da sačuva monopol u primeni nasilja. Osim retkih izuzetaka (nužna odbrana)
Naravno da ne treba potceniti racionalizam
zahvaljujući kome je, uz obnavljane nekih uzora iz antike, Evropa, koja je
dugo zaostajala i za Kinom i zemljama Bliskog Istoka, došla do industrijske revolucije
i zavladala svetom. Ali tokom istorije racionalni i materijalistički princip
potiskuje emocionalni i onda takve civilizacije postaju jalove, naročito u
umetnosti. To je danas dovelo do toga da
je tržište i novac mera svega, uključujući umetnička dela. Vrednost
filma se ceni prema tome koliko je inkasirao novca na blagajnama. Zato je Zapad
izgubio primat u gotovo svim poljima umetnosti, ali je postao šampion ‘’hitova’’,
poput ‘’Davinčijevog koda’’ (čija je tržišna vrednost ogromna, a umetnička
ravna nuli) ili romana iz pravne prakse koje proizvodi, u ritmu od dva romana godišnje,
čikaški pravnik Grišem (Grisham), po kojima se mogu odmah praviti filmovi.
I prave se. Oni su sastavljeni po određenoj recepturi: nešto pravnih začkoljica,
malo ljubavi i seksa, ima neočekivanih obrta, dosta pažnje je posvećenu novcu. To može vezati pažnju dok se vozite vozom ili čekate na avion. Ali kada zatvorite korice
ništa ne ostaje u vašem sećanju, kao kada ste pojeli big-mack. Otuda na engleskom
govornom području dominiraju Indusi: Salmon Raždi (Salmon Rushdi) u Engleskoj,
jedna Induskinja u SAD, a u francuskom Arabljani (npr. Maluf -Malouf). Racionalizma
Zapada, čije temelje su u izvesnom smislu dali Rimljani, isušio je emocionalnost,
a bez nje nema umetnosti[27].
Uostalom, u Americi je veliki prekor reći nekom: ‘’Don’t be emotional!’’. Slični
smisao ima izjava Horasa Valpola: ‘’Život je komedija za one koji misle, a tragedija
za one koji osećaju’’.[28]
A šta tek da kažemo za kompliment: ‘’izgledaš kao milion dolara’’?
Tržišni princip je, ipak, u jednoj
oblasti bio delotvoran. Popularna nauka, koja je ranije imala ukus ribljeg ulja
(odvratno je, ali korisno) da bi se dobro prodavala, piše se na dopadljiv način
(Bill Bryson, Gerald Diamond).
Naravno da postoji još jedan razlog
za nedostatke moderne umetnosti. Mona Lizu je Leonardo slikao godinama. Tolstoj
je 16 puta prepisivao Rat i mir. A Kavkaskog zarobljenika čak 100 puta. I on i supruga Sofija dobili su proširenje
vena na rukama. Ali, kako je neko rekao: there
is no such a thing as good writing. There si only good rewriting (Louis
Brendeis). Ko danas ima toliko vremena za tolika ponovna pisanja?
*
I na kraju još jedan opšti pogled
na dva naroda. Grci su veoma mnogo uticali na stare civilizacije Istoka. Tako da
je kratak ‘’blic-krig’’ Aleksandra Makedonskog doveo do stapanja ovih kultura, čija
je stvaralačka snaga bila na izmaku, sa grčkom , koja je takođe prevalila
svoj zenit. Kao što su vode okeana i mora, gde se susreću različite struje,
najbogatije ribom, tako je i ovaj međusobni uticaj dao nov podsticaj kulturi
tog dela sveta i stvorio ‘’helenizam’’. Međutim, varvarske narode, čak i one iz neposrednog
okruženja, taj sveti plamen helenskog prostora gotovo da nije okrznuo.[29]
Moguće objašnjenje je narcizam primitivaca, zaljubljenost u svoj primitivizam,
a samim tim njihova nesposobnost da shvate i cene civilizaciju. Jer, kako neko reče
( Ksenofon ) treba biti mudrac da bi prepoznao mudraca. Možemo dodati na ovo – a
nemudar nije sposoban da prepozna ni mudraca niti budalu.
Sa Rimljanima je obrnuto. Oni nisu
uspeli da u svom ‘’meting pot-u’’ pretope Grke, Egipćane, Persijance, Jevreje,
ali su varvare i poluvarvare za iznenađujuće kratko vreme otuđili
od njihovog jezika, običaja i verovanja i pretvorili ih u rimske građane.
Privlačnost ‘’rimskog načina života’’, gradova sa vodovodima, kanalizacijom,
arenama, javnim kupatilima, sa radnjama koje su prodavale ‘’fast food’’ onog vremena
na ulicama i trgovima, bila je za ove narode neodoljiva. Iako su se Dačani
krvavo borili protiv rimske vojske, pa su čak sebe, ženu i decu ubijali da
ne bi postali rimski robovi, iako je rimska
vlast ovde trajala samo nekoliko decenija, jer je Hadrijan, taj Barak Obama rimskog
carstva, ocenio da nema dovoljno vojske da bi tolika prostranstva držao pod svojom
vlašću, pa se povukao iz ove provincije, Dačani su zaboravili svoj jezik
i preuzeli latinski i danas je to jedina zemlja u svetu koja u svom nazivu sadrži
ime grada Rima = Romania. Slično je bilo i sa Galima i drugim narodima koji
ljubomorno čuvaju jezik, koji nije njihov, već im je bio nametnut. Ali
se to može i razumeti. Ako majka rodi dete, makar ono bilo začeto silovanjem,
verovatno će ga prihvatiti i odgajiti.
Moglo bi se iz ovoga zaključiti
da je karakter helenske kulture bio rafiniraniji, a rimske populističkiji.
Obrad Stanojević
THE GREEKS AND
ROMANS – DISTANT NEIGHBORS
Summary
There are deep ties
between the Greeks and Romans in their history and culture. Both peoples belong
to the Indo-European group. The Latin alphabet derives from the Greek alphabet.
Roman religion has similar pantheon of gods to Greek religion. The first
centuries of the Roman state did not differ a lot from Greek polises. However,
there are also significant differences. The Greeks have influenced a lot to the
civilizations of Ancient Near East. Conquering of Alexander the Great has led
to a merging of cultures and creation of „Hellenism“. Despite
of that, barbaric peoples have stayed beyond the reach of „Hellenism”.
The opposite thing happened to the Romans. They failed to merge the Greeks,
Egyptians, Persians, and Hebrews in their melting-pot, but they managed for a
short time to alienate barbarians and half-barbarians from their native
languages, customs and beliefs turning them to Roman citizens. For instance,
the Dacians have forgotten their own and accepted Roman language, and until
today, this is the only country that contains the name of
Key words: The
Greeks, The Romans, differences, similarities, law, philosophy, state,
distinctiveness.
[1] Ovim naslovom parafraziram naslov knjige američkog dopisnika
New York Times iz Meksika (Distant
Neighbours) u kojoj govori o mentalitetu Meksikanaca. Njegov zaključak
je da ne postoje dva naroda, koji žive jedan do drugog, a koji se toliko razlikuju
kao što je slučaj sa Amerikancima i Meksikancima. Zbog ove blizine neki Meksikanci
nisu bili srećni. Poznata je izjava Porfirija Dijaza: Jadni Meksiko! Tako daleko od Boga, a tako blizu Sjedinjenih Država. Čuo
sam da Jevreji u Izraelu imaju suprotnu jadikovku:
Tako blizu bogovima, a tako daleko od SAD.
[2] Frankfort i drugi,
Od mita do filozofije, Subotica-Beograd,
1967, prev. Lj. Popović, str. 141.
[3] Međutim, poznati
egiptolog Aristide Teodorides, tvrdi da su i drevni Egipćani imali reč
koja ima približno sito značenje: ići
gde želiš...
[4] Više o tome:
Cibukidis, Grecia i drevnii Vostok,
Moskva,
1981.
[5] Frankfort, op.cit., str. 272-3.
[6] Dok sam boravio u SAD godine
1995. u jednom nedeljnom dodatku Njujork Tajmsa pročitao sam zanimljivo tvrđenje
jednog američkog kritičara, koje odudara od opšteg stava u SAD, koji smatra da se ne može naći narod koji
je na svim poljima kulture, a posebno u umetnosti može meriti sa carskom Rusijom
u periodu od 1870. do 1890. I navodi kompozitore: Čajkovkog (koji u SAD uživa
veliki ugled), Rimskog-Korsakova, Borodina, Glinku, književnike: Puškina, Tolstoja,
Ljermontova, Dostojevskog, Čehova (živi nešto kasnije). I u nauci doprinos
ruskih naučnika nije za potcenjivanje, naročito u periodu pre Oktobarske
revolucije: Pavlov, Ciolkovski (bez čijih matematičkih proračuna
ne bi bio moguć interplanetarni let raketa), Mihailov, koji je stvarni pronalazač
principa po kojima leti helikopter, ali ga je Staljin uklonio iz komisije za letilice,
jer nije bio član partije. Njegov učenik, Sikorski, koji je emigrirao
u Ameriku, pokrao je njegove ideje i ostvario helikopter tako da on neopravdano
slovi kao pronalazač helikoptera.
[7] Aristotel, Retorika, I, 10, 2-3
[8] To je na ’’Forumu
romanumu’’ 2005. g. saopštio Oliver Potežica,
koji je proveo neko vreme kao službenik naše ambasada u Teheranu, gde je imao prilike
da proučava arhive.
[9] Kito, Grci,
prevod Kostića, Novi Sad, 1963, str. 77
[10] Homer, Ilijada,
6. 3
[11] Midford, Grad u istoriji, prev. Ivić, Beograd, 2001, str. 243 i sl.
[12] Childe G, What
happened in History, London, 1982, str. 277-
[13] Citirano prema: Rouche, Les empires universelles, Histoire
universelle, Paris, 1969, str. 71-72.
[14] Platon, Georgica, 18, 21
[15] Bashinsky, Kill all the Lawyers,
[16] Ovaj govor se nalazi
u knjizi Germanija, prev. D. Nevenić
– Grabovac, Beograd, 1969.
[17] Prevod Pejčinovića,
Sarajevo, 1985.
[18] Frontinus, De aquae urbis Romae, 1. 16.
[19] Historiae, 1. 1. 4.
[20] Milošević, N. Marksizam i jezuitizam, Beograd, 1966.
[21] Eneida, 6, 847 – 853.
[22] Cicero, selected Works, predgovor Majkla Grenta
(Michael Grant), London, 1971, str. 24.
[23] Op.cit., str. 29-30. Videti takođe
veoma dobru monografiju Zdravka Lučića, Ciceron i prirodno pravo, Sarajevo, 2006.
[24] D. 1. 1. 44
[25] Rasprava o govornicima u okviru navedenog dela (Germanija)
[26] D. 1. 2. 2. 43
[27] Kada sam pre izvesnog
vremena u Zrenjaninu na popularnoj tribini držao predavanje i izneo neke slične
misli, jedan mlađi čovek se nije složio sa mojim tvrđenjem da je
u novije vreme umetnost Zapada mrtva. Pomenuo je Madonu i Majkla Džeksona. Pitao
sam, ne samo njega, već i sve prisutne da li mogu da otpevuše ili odzvižde
neku njihovu pesmu. Nije se niko javio. Njihovi nastupi su scenski, a ne muzički
spektakli sa mnogo svetlosnih , zvučnih efekata uz nešto erotskih elemenata.
Ali muzike za pamćenje tu nema. Tzv. ’’rep’’ može da bude izraz crnačkog
bunta, ali ne bih rekao da je to umetnost. To je vrsta ’’rečitativa’’ uz ritam.
A slična je situacija i u literaturi, slikarstvu i tzv. ozbiljnoj muzici. Naravno, imajući u vidu zapadne zemlje. Naravno
da ljudima iz ovih zemalja ostaju na raspolaganju klasici literature, muzike, slikarstva,
kao što su i Rimljani mogli da čitaju Lukrecija, Ovidija, Tita Livija, Plutarha
ili Tacita i u ono vreme kada je nastala oseka njihovog stvaralaštva.
[28] Walpole H. Emotional Inteligence, New York, 1992, str. 13
[29] Gilles, Bilans
de l’histoire, Paris, str. 21.