Dr Jurij
Toplak,
Univerzitet u Mariboru - Pravni fakultet
Dr Srđan
Đorđević,
Univerzitet u Kragujevcu - Pravni fakultet
UDK: 342.82
Primljeno: 7.06.2010.
Izvorni naučni
članak
KOLIKO VREDI
ODUZET GLAS NA IZBORIMA?
Autori obrađuju problem obima zatite biračkog prava,
kada ono bude ugroeno do mere nemogućnosti njegovog ostvarivanja, odnosno,
kada je ono potpuno uskraćeno. Pri tome, građanin pojedinac, kome normativno-pravni
poredak priznaje status birača, ne uspeva da realizuje taj bitan deo strukture
sopstvene "političke ličnosti", to je posledica odgovornosti
dravnih organa, odnosno, drave. U radu je istaknuto komparativno, englesko i američko,
iskustvo u oblasti zatite biračkog prava, u smislu novčane naknade nematerijalne
tete, koja tim povodom nastaje. Posebno je naznačena i praksa Evropskog suda
za ljudska prava, koju treba imati u vidu i kada se budu ova pitanja razmatrala
u okviru nacionalnog pravnog okvira Republike Srbije.
Ključne reči:
birač, biračko pravo, izborno pravo, sudska zatita biračkog prava,
sudska praksa, Dom lordova, Vrhovni sud SAD, Evropski sud za ljudska prava, Ustav
Republike Srbije.
I
Birač
bi eleo da glasa putem pote, ali mu nadleni izborni organ nije poslao glasački
listić. Drugi birač je zadran u policijskom pritvoru od subote uveče
i zbog toga ne moe sutradan otići do biračkog mesta da glasa. Treći,
invalid, ne moe da glasa, jer glasački listić nije materijalizovan u
njemu razumljivoj formi ili biračko mesto njemu nije fizički dostupno.
Četvrtom biraču birački odbor ne dozvoljava da glasa, jer je, po
evidenciji članova biračkog odbora, njegovo ime na biračkom spisku
već zaokrueno, te smatraju da je time on već obavio radnju glasanja.
Da li ovi birači imaju pravo da im se nadoknadi nematerijalna teta koju su
pretrpeli, time to im je povređeno aktivno biračko pravo i koji bi bio
adekvatan iznos takvog vida materijalne kompenzacije zbog povrede tako značajnog
ljudskog prava? Ovim člankom se predstavlja evropska i američka sudska
praksa, povodom postavljenih pitanja.
Nakon
nedavnih parlamentarnih izbora u Engleskoj, odranih maja 2010. godine, u javnosti
se govori o hiljadama birača, koji će, navodno, tuiti dravu zato to
im je onemogućeno ostvarivanje aktivnog biračkog prava, jer nisu mogli
glasati, i to, ne svojom voljom. Odnosno, sprečeni su da iskau sopstvenu političku
volju, ali zato to su, po njihovom viđenju, nadleni dravni organi bili nedovoljno
odgovorni. U krajnjoj konsekvenci, stvari treba postaviti na jasnu ravan: s jedne
strane imamo građanina koji eli da bude saučesnik izbornog procesa i
eli da se oseti sastavnim delom biračkog tela; da time ostvari suverenost,
teeći da u trećem milenijumu oseti, makar malo onog političkog dostojanstva,
koji su imali građani polisa, zahvaljujući privilegiji ivljenja u malim,
ali jasno politički definisanim i zaokruenim celinama. S druge strane je drava,
koja ima obavezu da organizuje realizaciju procesa, kojima joj građanin daje
legitimitet. Iako je drava najčeće raspoloena da probleme u izbornim
procesima tretira po metodu statističke računice, polazeći od stava
da se regularnost izbornog procesa tumači procentima, ovom prilikom se vri
evidencija naznačenih problema sa aspekta ljudskih prava. Reč je o individualnom
političkom pravu, koje se vezuje za ličnost pojedinca i predstavlja njegov
neodvojivi deo. Osim to je u trenu laganog letenja glasačkog listića
kroz omeđen prostor glasačke kutije, birač saučesnik moćnog
suverenog tela, on je u tom trenutku i akter sopstvenog samodokazivanja. Kako bi
se drugačije mogla dokazati inicijalna egzistencija političkog dela ličnosti
pojedinca, ako ne preko ostvarivanja biračkog prava, i to, primarno njegovog
aktivnog dela? Upravo zato, kada razmiljamo o problemima u ostvarivanju biračkog
prava, nećemo se opterećivati "statističkim grekama",
to je glomaznoj dravnoj izbornoj administraciji prvorazredni cilj kada se utvrđuje
regularnost izbornog procesa, već ćemo posmatrati građanina-birača.
Ljudska individua je centar tog procesa; drava je odgovorna ukoliko postoji prepreka
za ostvarivanje biračkog prava, za koju nije odgovoran sam birač. Jer,
drava je u obavezi da obezbedi sve neophodne uslove za neometano ostvarivanje svih
individualnih ljudskih prava. Njena uloga se ne svodi samo na uzdravanje od ponaanja,
kojim bi se moglo ugroziti ostvarivanje biračkog prava, već i na preduzimanje
mera, kojima se obezbeđuju uslovi za ostvarivanje biračkog prava.
Dosadanje
komparativno iskustvo izbornog procesa nam ukazuje da je moguće naići
na različite situacije u kojima građanin, protiv njegove volje i bez njegove
odgovornosti, biva sprečen da sopstvenu ličnost oplemeni "biračkom
maskom". Reč je o slučajevima u kojima drava nije na adekvatan način
propisala određene situacije u izbornom procesu, pa radnja glasanja ostaje
nerealizovana elja građanina, koji je bio u pretpostavljenom biračkom
statusu. Naime, takav građanin ispunjava pravno utvrđene i propisane uslove,
koji su neophodni za sticanje statusa birača. Ali, zahvaljujući neadekvatnoj
aktivnosti drave, ođjednom se, sasvim neočekivano, ispostavi da norme
iz ustavnog i zakonskog propisa o biračkom pravu ne budu ostvarene, iz razloga
koji nisu u njima predviđeni. Tako, na primer, neki građani nisu mogli
glasati, jer su biračka mesta zatvorena u trenutku dok se oni nalaze ispred
biračkog mesta. Ili, građani nisu mogli glasati, jer su bili u pritvoru.[1]
U Sloveniji jedan birač tui dravu za 50.000 evra, jer je hteo da glasa u
svom stanu, ali ga birački odbor nije posetio.[2]
Ni Srbija nije imuna od slučajeva ove vrste, pa se deava da građanin
ne bude na biračkom spisku, iako je preduzeo sve neophodne radnje, koje su
propisane dispozicijama pravnih normi, čiji je tvorac drava.[3]
U
vezi sa svim ovim i njima sličnim slučajevima, nuno je postaviti i pitanje
zatite biračkog prava, kao jednog od osnovnih političkih prava. Bez trenutnog
ulaenja u problem specifičnosti svakog od pojedinačnih slučajeva,
vredi zapaziti da sve njih karakterie uskraćivanje biračkog prava, to
predstavlja apsolutno onemogućavanje građanina da se koristi individualnim
pravom, koje je utvrđeno najviim pravnim normama. Stoga se neminovno problematizuje
i sudska zatita biračkog prava i, u tom kontekstu, pitanje prava na naknadu
tete. Ovo pitanje je engleska sudska praksa aktuelizovala i reila jo pre vie
od tri veka, 1703. godine, u slučaju Ashby
v. White[4], poznatom
i pod nazivom "Izborni slučaj
Aylesbury". U ovom slučaju, engleski Dom Lordova je priznao pravo
birača na albu sudu i pravo na novčanu naknadu tete, a lord Holt[5]
je u presudi istakao: "Ako tuilac ima neko pravo, onda uvek treba da ima i
način da titi to svoje pravo u slučaju kad mu je ograničena njegova
realizacija."[6] Svako
ograničenje prava dovodi do nastanka tete, odnosno, lice je pretrpelo tetu
nematerijalne prirode. "Kao i u slučaju verbalne uvrede, iako čovek
ne izgubi ni penija zbog toga jer ga je neko uvredio, njemu ipak pripada pravo da
tui."[7] Lord
Holt ide u svojim stavovima i dalje, utvrđujući da je finansijska odgovornost
drave poeljna i korisna i zato, jer se time dravni organi primoravaju na korektnije
i kvalitetnije potovanje pravnih propisa.
I
u sudskoj istoriji SAD se moe naići na primere, koji potvrđuju stav o
neophodnosti utvrđivanja odgovornosti drave u slučaju uskraćivanja
biračkog prava. Tako je, na primer, Vrhovni sud SAD je pravo birača na
materijalnu, finansijsku naknadu nematerijalne tete potvrdio 1900. godine u slučaju
Wiley v. Sinkler[8] i
1903. godine u slučaju Giles v.
Harris.[9] U prvom
od ova dva slučaja, Vrhovni sud je utvrdio, da je biračko pravo lično
pravo, čije uskraćivanje moe izazvati i utvrđivanje egzaktne vrednosti
tete koja tim povodom nastane.[10]
Vrhovni sud je kasnije potvrdio i pravo na naknadu tete u primeru krenja izbornog
prava na primarnim izborima kandidata unutar same političke partije.[11]
Kada porota utvrđuje visinu naknade tete, pred sobom ne sme imati predstavu
o nekoj apstraktnoj vrednosti ili vanosti biračkog prava,[12]
već se visina naknade tete u slučaju povrede biračkog prava utvrđuje
na jedan od sledeća dva načina. Prva mogućnost se svodi na prethodno
istraivanje duevnih bolova, patnji i stresa, koji nastanu usled uskraćivanja
biračkog prava; a druga mogućnost polazi od utvrđivanja prethodne
pretpostavke (presumed damages) o tome koliko biračko pravo zaista vredi konkretnom
građaninu u konkretnom slučaju, to će utvrđivati svaki član
porote.
Stoga
ukazujemo da Evropski sud za ljudska prava priznaje biračima, kojima je uskraćeno
biračko pravo - pravo na naknadu nematerijalne tete. U svojim prvim reenjima
sud nije presuđivao materijalnu naknadu tete ili je reenje oko naknade tete
preputao dravi članici.[13]
Međutim, u novijim odlukama, Sud strankama konstantno dosuđuje po
1500 evra "pravičnog zadovoljenja", i zbog samog krenja izbornog
prava i Konvencije, bez potrebe da podnosilac predstavke ističe i iskazuje
zahtevanu visinu tete.[14]
U svojoj najsveijoj odluci Kiss protiv Mađarske,
Sud je dosudio 3000 evra pravičnog zadovoljenja i 5000 evra za trokove postupka
osobi, koja je u Mađarskoj izgubila izborno pravo zbog manične depresije.[15]
Treba dodati da je "pravično zadovoljenje", koje dosuđuje Evropski
sud, samo minimalni standard zatite prava, a drave članice mogu priznati
i jako vii iznos naknade tete. Posle britanskih parlamentarnih izbora godine
2010. počelo je provejavati miljenje među stručnim komentatorima,
da pravo na naknadu tete treba da imaju
svi oni, koji, iz različitih razloga, nisu mogli glasati, dakle, pravo
na neku sličnu naknadu tete, koju dosuđuje Evropski sud u Strazburu. [16]
A u slučaju kada bi birač, pored samog krenja biračkog prava uspeo
dokazati i tetu koja je nastala u vidu duevnih bolova i patnji, ta zatita bi
varirala od slučaja do slučaja. Vai dodati da, u slučaju kada je
onemogućeno izborno pravo građanina, ponekada i kandidat ima pravo na
naknadu tete, jer krenje izbornog prava birača moe uticati i na realizovanje
pasivnog biračkog prava kandidata. Evropski sud u ovakvim slučajevima
priznaje kandidatima naknadu tete u visini od 7500 evra[17]
do 8000 evra.[18]
Čini nam se zanimljivom i nedavna presuda
Tribunala za ljudska prava Kanade, doneta u slučaju hendikepiranog birača,
koji je, prilikom ulaska u biračko mesto naleteo na stepenice i morao je da
se kliza po njima zadnjim delom tela, da bi mogao glasati. Iako je na kraju glasao,
Tribunal mu je presudio 10.000 dolara zbog neugodnosti, kojima je bio izloen, kako
bi mogao ostvariti aktivno biračko pravo. Osim toga, Sud je dravi naloio
i da uvede sistem redovne kontrole biračkih mesta, da bi sva biračka mesta,
a time i glasanje bilo jednako dostupno svima biračima bez diskriminacije.[19]
II
Razmatranje
uporedne američke i evropske sudske prakse povodom sudsko-pravne zatite aktivnog
biračkog prava planirano se usmerava ka postojećem pravnom stanju u Republici
Srbiji. Kako smo uskraćeni saznanja o evidenciji slučajeva korićenja
raspoloivim pravnim sredstvima za zatitu aktivnog biračkog prava na prikazani
način, ostaje nam da se zadrimo na nivou pozitivnog normativnog poretka Srbije.
Na tom misaonom putu, prethodno ukazujemo na ustavnu konstrukciju ljudskih prava
u Srbiji, koja podrazumeva skup nekoliko osnovnih propisanih principa i pravila.
U pojednostavljenoj interpretaciji ove konstrukcije, beleimo pravilo o neposrednoj
primeni, pravilo o svrsi ustavnih jemstava, pravilo o ograničenju ljudskih
i manjinskih prava, o zabrani diskriminacije i o zatiti ljudskih i manjinskih prava.
Prezentiranje upravo predočene liste ustavnih pravila i principa je, za potrebe
ovog rada, u funkciji normativne analize njegove centralne teme; stoga nas zadovoljava
restriktivno tretiranje ustavne konstrukcije ljudskih prava, odnosno, nju dovodimo
u funkcionalnu vezu sa aktivnim biračkim pravom.
U
tom cilju, kao naročito vrednu ustavnu normu ističemo onu, koja je iskazana
odredbom čl. 18. st. 4. Ustava, jer su njome utvrđena instruktivna pravila
upućena autoritativnim tumačima odredbi o ljudskim i manjinskim pravima.
Ovom odredbom je iskazan sadraj cilja kada su predmet tumačenja odredbe o
ljudskim i manjinskim pravima, tj. ustavotvorac je nametnuo obavezujuću sutinu
ciljnog tumačenja takvih odredbi, koja se sastoji u "koristi unapređenja
vrednosti demokratskog drutva". Iako ovako formulisan pravno-politički
standard dodatno opterećuju problemi utvrđivanja njegovog značenja
na terenu izbornog prava (politika je fluidna kategorija), ipak mora opstati utisak
da je u značajnoj meri vezan prepoznatljivim kategorijama, koje pripadaju vrednostima
demokratskog drutva (sloboda, jednakost, pluralizam, tolerancija
). Razumevanje
odredbi o ljudskim i manjinskim pravima mora biti usaglaeno sa vaećim međunarodnim
standardima i sa praksom međunarodnih institucija, koje nadziru njihovo sprovođenje.
Smatramo potrebnim istaći i problem, koji je u prvim komentarima na račun
Ustava Republike Srbije, već uočen povodom odredbe čl. 18. st.
4. jer su očigledno opteprihvaćena pravila međunarodnog prava i
potvrđeni međunarodni ugovori izostavljeni iz ovog konteksta, pa "subjekti
koji budu u prilici da tumače odredbe o ljudskim pravima
mogu biti u nedoumici
kojim izvorima treba da se rukovode prilikom postupanja: da li vaećim međunarodnim
standardima ljudskih prava i praksom međunarodnih institucija koje nadziru
sprovođenje ljudskih prava na koja Ustav izričito navodi u odredbi o tumačenju
ljudskih prava (st. 3), ili potvrđenim međunarodnim ugovorima i opteprihvaćenim
pravilima međunarodnog prava na koje ih Ustav upućuje kada definie okvir
njihovog postupanja (čl. 142. st. 2; čl. 145. st. 2; čl. 167. st.
1. tačka 1)?"[20]
Međutim,
u slučaju teme predmetnog članka, smatramo da je ovakvu dilemu otklonila
sama praksa Evropskog suda za ljudska prava, koja je dovoljno sadrajna da već
sada moe biti od pomoći u reavanju slučajeva uskraćivanja ili ograničavanja
aktivnog biračkog prava. Aktivno biračko pravo je sadrano u korpusu izbornog
prava, koje je regulisano odredbom čl. 52. Ustava Republike Srbije. Njome se
ono priznaje svakom punoletnom i poslovno sposobnom dravljaninu Republike Srbije
i utvrđuje da izborno pravo (a time i aktivno biračko pravo) uiva pravnu
zatitu. U normativnom procesu daljeg regulisanja problematike biračkog prava,
zakonodavna vlast je oivičena upravo naglaenim standardima i principima civilizovanog
pravnog podneblja.
Pri
tome, svakako da imamo u vidu nespornu normativnu činjenicu načina na
koji je Evropskom konvencijom o ljudskim pravima utvrđeno pravo na izbore,[21]
i prevladanu nedoumicu da je, u okviru citirane formulacije čl. 3. Protokola
br. 1. EKLjP, nuno identifikovati i individualna prava i slobode. Odnosno, pravo
na izbore iz EKLjP ne podrazumeva samo obavezu za odnose među dravama kao
visokim stranama ugovornicama, jer bi takav pristup bio isuvie restriktivan. Na
dravama je, dakle, da shvate ozbiljnost preuzetih obaveza, tj. da se prvenstvena
obaveza u oblasti koja je u pitanju, "ne sastoji u tome da se drava uzdrava
ili ne mea, kada se govori o većini građanskih ili političkih prava,
već da usvaja pozitivne mere da "odri" demokratske izbore".[22]
Ovakav stav je potrebno neposredno dovesti u vezu sa aktivnim biračkim pravom,
kao subjektivnim pravom nekog lica da glasa, koje jeste vano, ali, ipak, nije i
apsolutno pravo, sa stanovita EKLjP. Naime, dravama se preputa iroka sloboda
samostalne procene načina na koji će se normativno urediti ovo pitanje,
ali je na Sudu "da utvrdi u poslednjoj instanci da li se postupalo po uslovima
iz Protokola br. 1; on se mora uveriti da ti uslovi ne uskraćuju prava o kojima
je reč u toj meri da ponitavaju samu njihovu sutinu i liavaju ih delotvornosti;
da su ti uslovi postavljeni u tenji da se postigne legitiman cilj; i da upotrebljena
sredstva nisu nesrazmerna".[23]
Tako
je, na primer, postupajući na liniji ovakvih stavova, Evropski sud za ljudska
prava, reavajući predmet u kojem je jedno lice u Italiji brisano sa biračkog
spiska zato to se protiv njega vodio krivični postupak pod optubom da je
član mafije, zauzelo stav suprotan odluci italijanskog suda i italijanske vlade.
U obrazloenju je istaknuto da "poto je ime predlagača bilo izbrisano
iz biračkog spiska, nije bilo konkretnog dokaza na kojem bi se temeljila
"sumnja" da je predlagač pripadao mafiji
", zbog čega
"
Sud ne moe smatrati da je mera o kojoj je
reč srazmerna".[24]
Ovaj primer je istaknut, kako bi se prikazalo viđenje "Strazbura"
na temu slobode drave u sopstvenoj pravnoj proceni regulisanja restrikcije biračkog
prava, uz obavezu potovanja standarda, koji se moe iskazati kao "legitiman
cilj". Odnosno, svako ograničenje aktivnog i pasivnog biračkog prava
"mora da bude proporcionalno ostvarenju nekog legitimnog cilja",[25]
to znači da nacionalno pravo ne sme da ugrozi samu sutinu biračkog prava.
A ukoliko do toga dođe, onda postaje nesporno pravo na pravnu zatitu aktivnog
biračkog prava, koje podrazumeva i na zahtev za naknadom nematerijalne tete
nastale povodom uskraćivanja biračkog prava.
Autori
se nadaju da će dravna vlast Republike Srbije imati u vidu istaknuto prikazivanje
korpusa specifičnih problema u vezi sa ostvarivanjem aktivnog i pasivnog biračkog
prava. U tom smislu, bilo bi neophodno izvriti i odgovarajuću normativnu reformu
izbornog zakonodavstva u koje ubrajamo, kako klasične zakone iz oblasti izborne
(ali i iz drugih oblasti), tako i prateće pravilnike i uputstva nadlenih izbornih
komisija. Neophodno je evidentirati postojeće i potencijalne propuste i adekvatno
reagovati, kako bi se otklonili propusti, koji ugroavaju jednake mogućnosti
svakom građaninu-pojedincu, tj. biraču da moe biti delatan saučesnik
izbornog procesa.
Jurij Toplak - Srđan Djordjević
THE WORTH OF A HIJACKED ELECTORIAL VOTE
Summary
In the European and American practice of
exercising the voting right, understood as a separate, individual political
right, there have been cases recorded of its illegitimate deprivation. In that
sense, the practice of court protection of the voting right has already been
established, resulting in financial compensation for intangible damage incurred
to a citizen who is deprived of the right to vote. In the modern legal system
of the Republic of Serbia one may also expect to encounter the demands for
protection from citizens who have been illegitimately and illegally deprived of
the right to vote, due to lack of accountability of the central government.
Thus, it is necessary to take timely normative and corrective measures which
will help Serbia harmonize its state and legal system with the international
and European principles in this area.
Key words:
voting right, court protection of the voting right, Constitution,
Republic of Serbia, European court of human right.
[1] A. Wagner, "The human rights cost of preventing people from voting",
UK Human Rights Blog. 7. maj 2010,
http://ukhumanrightsblog.com/2010/05/07/the-human-rights-cost-of-preventing-people-from-voting/
[2] M. Pigac, "50.000 evrov, ker ni mogel voliti" Dobro jutro (Savinjska izdaja), 3. april
2010, str. 17. Takođe, videti i: J. Toplak i T. Dubrovnik, "Vrednost
odvzetega glasu na volitvah", Pravna
praksa, br. 21, 27. maj 2010, str. 13.
[3] Na primer: Internet Novine Serbske "Tadić pobedio u dijaspori",
Srpska Dijaspora. Info 2008.
http://www.srpskadijaspora.info/vest.asp?id=10086
[4] Ashby v. White (1703) 92 ER 126
(Aylesbury election case). Ovaj slučaj često je upotrebljavan kao primer
maksime "ubi jus ibi remedium" - "tamo gde je pravo, tamo je moguće
i reenje". "Ubi jus ibi
remedium - Ashby v White, action on the case"
http://law.jrank.org/pages/17980/ubi-jus-ibi-remedium.html#ixzz0nR34sYIm
[5] Lord Holt, koji je u vreme reavanja ovog slučaja bio Vrhovni sudija Engleske
i Welsa, dao je dissent opinion, logički obrazloeno izdvojeno miljenje, da
bi se Dom Lordova, nakon toga, prilikom odlučivanja sa pedeset glasova za i
esnaest protiv priklonio njegovom miljenju.
[6] Lord Holt, str. 273-274.
[7] Ibid.
[8] Wiley v. Sinkler, 179 U.S. 58
(1900). Podnosilac predstavke je u istakao zahtev za naknadu tete u visini od
2500 dolara, to bi u dananjoj vrednosti iznosilo oko 65.000 dolara.
[9] Giles v. Harris, 189 U.S. 475
(1903).
[10] Wiley v. Sinkler, na str. 65.
[11] Nixon v. Herndon, 273 U.S. 536
(1927). U tom slučaju, kao i u kasnijem slucaju Lane v. Wilson, 307 U.S. 268 (1939), podnosioci predstavke su potraivali
od drave po 5000 dolara, zbog onemogućavanja korićenja prava na glasanje.
[12] Memphis Community School District v.
Stachura, 477 U.S. 299 (1986).
[13] Videti, na primer, Hirst protiv Ujedinjenog
kraljevstva (br. 2) (Br. slučaja 74025/01), Reenje Velikog senata od 6. oktobra 2005
(Sud je odlučio, da je britanski zakon, koji oduzima pravo na glasanje svim
osobama u zatvoru, suprotan Evropskoj konvenciji) i Campagnano protiv Italije
(Br. slučaja 77955/01) od 23. marta 2006 (Sud je odlučio, da je suprotan
Evropskoj konvenciji italijanski zakon, koji oduzima pravo na glasanje osobama u
bankrotu).
[14] Pantuso protiv Italije (br. 21120/02) od 24. maja 2006; Bova protiv
Italije (br. 25513/02) od 24. maja 2006 (U oba slučaja Pantuso i Bova primili su po 1500 evra pravičnog zadovoljenja).
Po 1500 evra pravičnog zadovoljenja je zbog krenja izbornog prava sud dosudio
i u mnogim drugim reenjima; između ostalog, u slučaju La
Fazia protiv Italije (br. 4910/04) od 16 oktobra 2007; Melegari protiv Italije (br. 17712/03) od 13 novembra 2007; Viola i drugi protiv Italije (br.
7842/02) od 8. januara 2008.
[15] Alajo Kiss protiv Mađarske
(br. 38832/06) od 20. maja 2010. ESLjP je u ovom predmetu zauzeto stav da apsolutna
zabrana prava glasa licima pod delimičnim starateljstvom predstavlja krenje
EKLjP. Tim povodom, Beogradski centar za ljudska prava je vrlo brzo i aurno odreagovao
upozoravajući na neusaglaenost pravnih propisa Srbije u ovoj oblasti, pa preporučujemo: www.bgcentar.org.rs/index.php?option=com_content&view...
[16] Videti, na primer, David Pannick. "Prisoners may be unpopular but
they should still vote" Times Online.
6. maj 2010;
http://business.timesonline.co.uk/tol/business/law/columnists/article7116044.ece
[17] Videti, na primer, Namat Aliyev protiv
Azerbejdana (br. 18705/06) od 8. aprila 2010 (bilo je vie nepotovanja izbornih
pravila, između ostalog veći broj birača nije mogao glasati, jer
nisu bili upisani u birački spisak).
[18] Kovach protiv Ukrajine (br.
39424/02) od 7. februara 2008. (neko je u izbornu kutiju ubacio veći broj već
ispunenih glasačkih listića).
[19] Presuda
Kanadskog tribunala za ljudska prava (Canadian Human Rights Tribunal) James
Peter Hughes v. Elections Canada, od 12. februara 2010. Dostupno na
http://www.chrt-tcdp.gc.ca/search/files/t1373_10308e120210.pdf
[20] M. Pajvančić, Komentar Ustava Republike Srbije, Konrad Adenauer
Stiftung, Beograd, 2009., str. 30. Takođe, kako ova autorka upućuje, ire
se o ovom problemu moe videti u njenom tekstu "Kontraverze ustavnog okvira
zatite ljudskih prava."
[21] Čl. 3. Protokola br. 1: "Visoke strane ugovornice obavezuju se da
u primerenim vremenskim razmacima odravaju slobodne izbore s tajnim glasanjem,
pod uslovima koj obezbeđuju slobodno izraavanje miljenja naroda pri izboru
zakonodavnih tela".
[22] Mathieu-Mohin i Clerfayt v. Belgija
(2. mart 1987, serija A br. 113, str. 22-24, stavovi 48-54).
[23] Ibid. str. 23, stav 52.
[24] . Ditertr, Izvodi iz najznačajnijih odluka Evropskog suda za ljudska
prava, Slubeni glasnik, Beograd, 2006, str. 381. Konkretno, reč je o slučaju
Labita v. Italija (6. april 2000, podnesak
br. 26772/95, stavovi 201-203).
[25] Gitonas i drugi protiv Grčke, presuda od 1.07.1997, RJD, 1997-IV, br.
52.